2008-04-20, 12:48
Medlem
muminporrs avatar
När jag ska installera Windows XP SP2 så hittar den inte min hårddisk (S-ATA Hitachi Deskstar). BIOS hittar hårddisken.
Varför funkar det inte? Jag har ett Asus K8U-X moderkort.
Citera
2008-04-20, 12:55
Medlem
micaeles avatar
Det kan vara så att Windows vill ha extra drivrutiner för din SATA-controller för att kunna hitta hårddisken. Dom ger du till W när installationsprogrammet startar, och W säger åt dig att trycka på F6 ifall du har någon extern drivrutin för RAID och sådant.

Drivrutinen hittar du på skivan som kom med moderkortet, och du ska antagligen placera den på en diskett.
Citera
2008-04-20, 14:06
Medlem
muminporrs avatar
Japp, så enkelt var det. Tack för hjälpen!
Citera
2008-04-21, 20:03
Medlem
muminporrs avatar
Nytt fel var det. När jag har disketten med drivrutinerna så hittar den hårddisken (utan att jag ens gör något), den kan formatera och föra över systemfilerna till hårddisken MEN: sen försöker den kopiera över drivrutinerna från disketten men det går bara inte "Cannot copy file to system". Jag har prövat med flera olika disketter men det går bara inte. Hoppar jag över kopieringsgrejen och startar upp så kommer Windowsloggan upp och allt ser ut att funka, men sen blir det bluescreen.
Citera
2008-04-21, 21:39
Medlem
Prova att ändra HDD typ inne i BIOS, från sata till IDE.
Citera
2008-04-23, 10:01
Medlem
muminporrs avatar
Problemet är alltså att det inte går att kopiera m5289.sys från disketten. Testade att boota upp windows recovery-grej och gick in på A:. Det gick läsa av den bra men när jag försökte kopiera filen manuellt så fick jag bara en "Access Denied". Varför? Borde det inte gå att ordna på något sätt?
Citera
2008-04-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Problemet är alltså att det inte går att kopiera m5289.sys från disketten. Testade att boota upp windows recovery-grej och gick in på A:. Det gick läsa av den bra men när jag försökte kopiera filen manuellt så fick jag bara en "Access Denied". Varför? Borde det inte gå att ordna på något sätt?

Du kanske inte har loggat in som administratör i recovery promten.
Citera
2008-04-23, 17:51
Medlem
Skrollan_rs avatar
Det låter precis som att den är "hidden-mode" i windows, sådant kan du låsa upp via Norton Partition Magic.

Det är lösningen jag tror på iaf.
Citera
2008-04-23, 18:21
Medlem
muminporrs avatar
Nu har jag fått det att funka. Jag testade med en annan windowsskiva och då var det inga problem. Den jag prövade från början var en "stripped to the bone"-version så jag antar att det var nåt som fattas i den för att klara av det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in