2008-04-20, 12:35
Medlem
Jüggernauts avatar
Tänkte bli autodidakt inom CAD/CAM, vilket program börjar jag med?

Bara att tipsa upp om vilka program ni kan rekommendera.

Gärna med alla funktioner, både lokalplanering till konstruktion, rendering och "testning" av produkter. Hållfasthet o.s.v. ni vet.

Tack på förhand.
Citera
2008-04-20, 12:58
Medlem
Owes avatar
Vad jag vet så används Pro/ENGINEER mycket i industrin.
Catia fämst inom bilindustrin.
Sen finns det AutoCad,Solidworks mm. Jag skulle satsa på Pro/ENGINEER då jag tror att det är det mest avancerade. Men det jag är inte 100% insatt men där är vad jag har tror.
Citera
2008-04-20, 13:01
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owe
Vad jag vet så används Pro/ENGINEER mycket i industrin.
Catia fämst inom bilindustrin.
Sen finns det AutoCad,Solidworks mm. Jag skulle satsa på Pro/ENGINEER då jag tror att det är det mest avancerade. Men det jag är inte 100% insatt men där är vad jag har tror.

Tackar! Då börjar vi, läser maskinteknik nu och kurserna kommer ju snart. Det kan vara bra om jag har någon form av erfarenhet innan, det underlättar.

Edit: Vidare tänkte jag konstruera en produkt efter en kamrats och mina idéer.
Senast redigerad av Jüggernaut 2008-04-20 kl. 13:22.
Citera
2008-04-20, 14:00
Medlem
Pro/Engineer är trevligt, dock bör du hitta någon riktigt bra tutorial för att kunna börja, det är väldigt svårt att förstå alla menyval annars.
Citera
2008-04-20, 19:14
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strombom
Pro/Engineer är trevligt, dock bör du hitta någon riktigt bra tutorial för att kunna börja, det är väldigt svårt att förstå alla menyval annars.

Okej, har redan hittat en del, ska börja nu. Fick nyss hem Wildfire 4.0.

Hör av mig om jag har frågor.

Hejsvejs.
Citera
2008-04-20, 19:17
Medlem
Baskis avatar
Solidworks är ett väldigt enkelt program, grunderna lär du dig genom några
tutorials som finns i programmet och resten kommer du att lära dig själv.
Citera
2008-04-20, 19:41
Medlem
debians avatar
Jag fick lära mig Pro/Engineer i skolan, men jag tror Pro/Engineer kan vara lite väl kompicerat att börja med på egen hand. Solid Works är lite enklare och skulle därför passa bättre för autodidakter.
Citera
2008-04-20, 21:40
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debian
Jag fick lära mig Pro/Engineer i skolan, men jag tror Pro/Engineer kan vara lite väl kompicerat att börja med på egen hand. Solid Works är lite enklare och skulle därför passa bättre för autodidakter.

Kör på båda. Återkommer.
Citera
2008-04-20, 21:46
Medlem
Jobbar med CAD.

Om det är maskinkonstruktion så används Pro Engineer och SolidWorks mycket båda två. Kvittar nog vilket du börjar med men jag skulle börjat med SolidWorks då det är enklare att komma igång med. Är det arkitekt-ritning så är autoCAD eller archiCAD att rekomendera. Jag har aldrig använt ArchiCAD så det kan jag inte uttala mig om dock.
Citera
2008-04-20, 22:01
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Jobbar med CAD.

Om det är maskinkonstruktion så används Pro Engineer och SolidWorks mycket båda två. Kvittar nog vilket du börjar med men jag skulle börjat med SolidWorks då det är enklare att komma igång med. Är det arkitekt-ritning så är autoCAD eller archiCAD att rekomendera. Jag har aldrig använt ArchiCAD så det kan jag inte uttala mig om dock.

Det är maskinteknik.
Citera
2008-04-20, 22:13
Medlem
darcodes avatar
Autodesk Inventor är väldigt trevligt att jobba med. Finns i stort sett samma funktioner som i dom lite "tyngre" alternativen. Bl.a. ANSYS-modul och olika simuleringsverktyg.
Citera
2010-02-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darcode
...Finns i stort sett samma funktioner som i dom lite "tyngre" alternativen. Bl.a. ANSYS-modul och olika simuleringsverktyg.

Den delen av programvarorna rekommenderar jag dock inte ovana användare att använda. Hållf-analyser via cad-program av någon som inte är bekant med finita element-metoden är som att be någon som inte kan språket köra en stavningskontroll i Word. Orden är rättstavade men men det är omöjligt att förstå meningarna. Kan man inte fysiken/fe-metoder skall man ge fan i det.

/garcon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in