2008-04-19, 16:44
Medlem
Jag skulle behöva lite hjälp med en del av en uppgift som jag har i rättskunskap, vill ha seriösa och riktiga svar - gärna från jurister eller andra kunniga på området. Hänvisa gärna källorna.

Det är (tydligen) vanligt att man blir lurad av köparen när man ska sälja bilar eftersom de kan ange falska identitetshandlingar. Detta kan då leda till att den "förra" bilägaren får en massa parkeringsböter och liknande eftersom han fortfarande räknas som ägare. Om dessutom köparen är den som ska lämna in ägarbytet på bilen så kan ju den skita i att göra detta och då står ju fortfarande säljaren som ägare, och kan få p-böter etc..

Som säljare kan man ju då kontrollera detta till en vis grad, man kan ju t.ex. ringa skatteverket och kontrollera att det finns en Sven Svensson som bor på Radhusvägen 1 och som har ett visst personnummer - men om säljaren har snott den här identiteten kan det ju bli svårt för köparen att upptäcka detta, för man kan väl inte direkt kräva av en bilsäljare att han ska släpa med sig köparen till polisen eller liknande för en fullständig identifikation av personen, man ska ju kunna lita på att en identitet stämmer speciellt när man kontrollerat att identiteten inte är falsk/påhittad.

Men om det nu är så att köparen har en stulen identitet, och detta visar sig ett tag efter att säljaren lämnat in ägarbytet till bilregistret (den personen som har fått sin identitet stulen lär ju veta snart att han står som ägare för en bil han aldrig sett från en säljare han kanske aldrig hört namnet på)

- kommer detta då leda till att säljaren fortfarande står som ägare till bilen eller har säljarens ansvar för bilen i fråga slutat i och med att han lämnat in ägarbytet, som i hans ögon har gått rätt till eftersom han "gjort vad han har kunnat"?
Citera
2008-04-19, 16:46
Medlem
xavi8222s avatar
Jag är en nolla på juridik, men om det inte finns någon köpare till bilen, varför anmäler man då inte bilen stulen? Det borde väl sätta viss press på köparen. Eller? Dessutom torde man få alla p-botar avskrivna, givet att man uppvisar polisanmälan.
Citera
2008-04-19, 16:50
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanou
Om dessutom köparen är den som ska lämna in ägarbytet på bilen så kan ju den skita i att göra detta och då står ju fortfarande säljaren som ägare, och kan få p-böter etc..

Jo, men nu är det inte så att det är köparen som skall anmäla ägarbyte.
Citera
2008-04-19, 17:04
Medlem
xavi8222:

Köparen med den stulna identiteten har köpt bilen av säljaren, och betalat för den. Så den biten har gått rätt till, det är just det att köparen har en stulen identitet och att själva ägarbytet inte gått rätt till. Så då kan man väl inte anmäla bilen som stulen?

PhantomBlot:

Det kanske är som du säger, men i uppgiften stod det nått om att köpare ibland kan säga "äh men ja lämnar in ägarbytet ja, jag ska ändå till posten bla bla" - så köparen kanske lurar säljaren. Men egentligen spelar detta ingen roll.

Vad händer med säljaren? Är han ansvarig och ägare för bilen fortfarande eftersom ägarbytet gått till på fel sätt - för det blir man enligt min information om identitetshandlingarna är falska. I detta läge är ju handlingarna stulna, så det finns ju en identitet bakom handlingarna i detta fall.
Citera
2008-04-20, 07:10
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
PhantomBlot:

Det kanske är som du säger, men i uppgiften stod det nått om att köpare ibland kan säga "äh men ja lämnar in ägarbytet ja, jag ska ändå till posten bla bla" - så köparen kanske lurar säljaren. Men egentligen spelar detta ingen roll.

Vadå "kanske"? Har du aldrig ägt en bil? Det är alltid säljarens ansvar att rapportera ägarbyte.

Citat:
Vad händer med säljaren? Är han ansvarig och ägare för bilen fortfarande eftersom ägarbytet gått till på fel sätt - för det blir man enligt min information om identitetshandlingarna är falska. I detta läge är ju handlingarna stulna, så det finns ju en identitet bakom handlingarna i detta fall.

Frågeställningen är ganska verklighetsfrämmande, då det knappast är särskilt vanligt att någon köper en bil utan att vilja bli ägare till den, men om det trots allt skulle ske så får väl bilens ägare polisanmäla saken. Är bilen försvunnen så har man ingen skyldighet att hålla den försäkrad, betala parkering etc.
Citera
2008-04-20, 09:08
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Men om det nu är så att köparen har en stulen identitet, och detta visar sig ett tag efter att säljaren lämnat in ägarbytet till bilregistret (den personen som har fått sin identitet stulen lär ju veta snart att han står som ägare för en bil han aldrig sett från en säljare han kanske aldrig hört namnet på)

- kommer detta då leda till att säljaren fortfarande står som ägare till bilen eller har säljarens ansvar för bilen i fråga slutat i och med att han lämnat in ägarbytet, som i hans ögon har gått rätt till eftersom han "gjort vad han har kunnat"?
Om köparen använder sig av en stulen identitet och denna identitet anges korrekt i anmälan till bilregistret kommer Vägverket att registrera den person vars identitet stulits som ny ägare. Om den nya registrerade ägaren surnar till och klagar hos Vägverket så får Vägverket utreda saken. Det är dock inte Vägverkets sak att göra en fullständig utredning om de bakomliggande civilrättsliga förhållandena, så det blir en någorlunda summarisk utredning. Hur denna utredning faller ut beror så klart på omständigheterna i det enskilda fallet. Om Vägverket konstaterar att anmälan är oriktig så kommer den förre ägaren att få fortsätta vara registrerad, eftersom Vägverket varken registrerar konstaterat oriktiga uppgifter eller registrerar bilar på "okänd ägare".
Citera
2008-04-20, 09:13
Medlem
Förbannads avatar
Du påstår att detta är ett "vanligt" problem, det har jag faktiskt svårt att tro på. Det är väl i princip omöjligt för en köpare med falsk identitet att behålla bilen utan vidare komplikationer. Du anmäler väl detta till polisen som i sin tur inte lär ha några större problem att håva in snubben. Parkeringsböter och så vidare fungerar nog på samma sätt som om bilen är anmäld stulen?

Känns väldigt osmart att köpa en bil med någon annan persons id-handling.
Citera
2008-04-20, 09:15
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Frågeställningen är ganska verklighetsfrämmande, då det knappast är särskilt vanligt att någon köper en bil utan att vilja bli ägare till den, men om det trots allt skulle ske så får väl bilens ägare polisanmäla saken. Är bilen försvunnen så har man ingen skyldighet att hålla den försäkrad, betala parkering etc.
Köparen kan vilja köpa bilen utan att stå som ägare till den för att kunna sälja den vidare på falska grunder.

Kollar man legitimation på köparen borde man slippa problem. Och likaså bör man ju inte köpa en bil av någon annan än dess ägare och vid köpet be att säljaren visar legitimation.
Citera
2008-04-20, 09:16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Jo, men nu är det inte så att det är köparen som skall anmäla ägarbyte.
Citat:
Har du aldrig ägt en bil? Det är alltid säljarens ansvar att rapportera ägarbyte.
10 kap. 1 § första stycket förordningen (2001:650) om vägtrafikregister:
"Om ett fordon har bytt ägare skall den registrerade ägaren och den som förvärvat fordonet anmäla ägarbytet till Vägverket."
Citera
2008-04-20, 09:28
Medlem
najass avatar
Citat:
´
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Du påstår att detta är ett "vanligt" problem, det har jag faktiskt svårt att tro på. Det är väl i princip omöjligt för en köpare med falsk identitet att behålla bilen utan vidare komplikationer. Du anmäler väl detta till polisen som i sin tur inte lär ha några större problem att håva in snubben. Parkeringsböter och så vidare fungerar nog på samma sätt som om bilen är anmäld stulen?

Känns väldigt osmart att köpa en bil med någon annan persons id-handling.

Antingen är ni rätt naiva eller så saknar ni helt fantasi. Detta förfarande är inte alls särskilt ovanligt. Det hela bygger på att de kör bilen ut ur landet. jag har själv råkat ut för det. Jag sålde en gammal Skoda för 45000 till ett par ryssar. De identifierade sig och jag skickade in papprena och allt var frid och fröjd trodde jag. Ett år senare fick jag ett brev från Vägverket där de undrade om jag verkligen sålt en bil till xxxxxx, eftersom han påstod att han fick en massa bilräkningar (tullavgifter, skatt, försäkring, böter etc) på en massa olika bilar och att han inte ägde en enda bil.

Detta var ett av många fall av bilaffärer med stulen identitet. När jag snokade vidare så visade det sig att det var tämligen vanligt med framför allt ryssar och balter som dammsuger Blocket för att hitta lämpliga bilar till köpare i öst.
Citera
2008-04-20, 17:22
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
10 kap. 1 § första stycket förordningen (2001:650) om vägtrafikregister:
"Om ett fordon har bytt ägare skall den registrerade ägaren och den som förvärvat fordonet anmäla ägarbytet till Vägverket."

Det görs bara en anmälan; du vet väl hur ett registreringsbevis ser ut? En lapp som båda skriver på och som säljaren sedan behåller och lägger på brevlådan när han har vägarna förbi en.

Visst förkommer det att köparen får med sig lappen, men då får också säljaren skylla sig själv om bytet drar ut på tiden. Eftersom det ligger i säljarens intresse att det hela avklaras snabbt så är det normala att han skickar in registreringsbeviset.
Citera
2008-04-21, 21:04
Medlem
Shit många svar nu.

PhantomBlot:

Är 18 år haft körkort i 4 månader och har varken köpt eller äger någon bil. Jag ifrågasatte inte om det var säljarens ansvar eller inte att lämna in ägarbytet, utan mer att det är vanligt att folk blir lurade på detta sätt.

Om man hävdar att detta är ovanligt eller inte beror på hur man ser på det hela. Av alla bilförsäljningar mellan privatpersoner så kanske detta inträffar var hundrade gång eller liknande - det händer i alla fall, och min uppgift är att svara på hur man som säljare bäst ska kunna skydda sig mot detta.

Om köparen har ett falskt leg kan man lätt upptäcka detta genom att ringa skatteverket, så detta är ju löst. Frågan är, som jag tidigare nämnt är om köparen har ett ID från en annan person.

Förbannad: Du har helt rätt i det du säger. Om polisen hittar bilen och får tag i personen som köpt den av säljaren i en annans namn borde saken ordnas upp direkt - och säljaren borde slippa p-böter och dylikt - eller? MEN om köparen och bilen inte hittas, vad är det som händer då?

najas: får jag fråga vad som hände efter du fått brevet? Var du tvungen att betala något av någon/några anledningar?

Vad händer med säljaren om han skickat in "ägarbytet" (men som då registrerar "fel" köpare) och om köparen och bilen i fråga går upp i rök - samtigit som bilen får en massa p-böter, måste skattas o.s.v. ? Och vad händer med den personen som fått sitt ID stulet och som på pappret "köpt" bilen?
Senast redigerad av hanou 2008-04-21 kl. 21:05. Anledning: random
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in