2008-04-18, 15:35
Medlem
strombergs avatar
Jag är intresserad av en diskussion kring att äta så billigt, enkelt och bra som möjligt. Här är min tes. Kritik uppskattas.

En människa behöver sex kategorier av näring: Vitaminer, mineraler, protein, kolhydrater, fett, och vatten.

Vitaminer och mineraler kan man få genom kosttillskott i tablettform. Mycket enklare än att laga mat och äta "riktigt". Protein är billigast i pulverform. Kolhydrater är billigast som gröt, och det enda fett man behöver är linol- och linolensyra.

Så, hur billigt kommer man undan med den här kosten? Vatten kan vi räkna bort eftersom man dricker det oavsett vilken kosthållning man har. 1 dl gröt kostar 0.26 kr, så räkna med gröt för 1 kr. Vitamin+mineral-tablett kostar 3 kr, och protein (Whey-80) kostar för mig (vill ha 100gram protein) 20 kr. Så totalt kan man alltså komma undan med under 25 kr per dag, eller 30*25 = 750 kr per månad genom att äta gröt och proteinpulver.

Mina frågor till er är:

Stämmer det jag skrev om vad kroppen behöver. Vad är fel?
Finns det några hälsomässiga nackdelar med att hålla en sån diet?
Citera
2008-04-18, 16:05
Medlem
tror inte att de är så skadligt, dock extremet tråkigt diet. dessutom tar kroppen upp näringsämen, vitaminer mm betydligt bättre hur riktig mat som den får jobba med.
Citera
2008-04-18, 18:14
Medlem
jan-es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stromberg
Jag är intresserad av en diskussion kring att äta så billigt, enkelt och bra som möjligt. Här är min tes. Kritik uppskattas.

En människa behöver sex kategorier av näring: Vitaminer, mineraler, protein, kolhydrater, fett, och vatten.

Vitaminer och mineraler kan man få genom kosttillskott i tablettform. Mycket enklare än att laga mat och äta "riktigt". Protein är billigast i pulverform. Kolhydrater är billigast som gröt, och det enda fett man behöver är linol- och linolensyra.

Så, hur billigt kommer man undan med den här kosten? Vatten kan vi räkna bort eftersom man dricker det oavsett vilken kosthållning man har. 1 dl gröt kostar 0.26 kr, så räkna med gröt för 1 kr. Vitamin+mineral-tablett kostar 3 kr, och protein (Whey-80) kostar för mig (vill ha 100gram protein) 20 kr. Så totalt kan man alltså komma undan med under 25 kr per dag, eller 30*25 = 750 kr per månad genom att äta gröt och proteinpulver.

Mina frågor till er är:

Stämmer det jag skrev om vad kroppen behöver. Vad är fel?
Finns det några hälsomässiga nackdelar med att hålla en sån diet?
Du blir nog jävligt mätt på ca 5 dl gröt + tillskott per dag
Citera
2008-04-18, 18:21
Medlem
svar ja, gröt mättar sjukt mycket så
Citera
2008-04-18, 18:27
Medlem
Antioxidanter? Omega-3/Omega-6?
Citera
2008-04-18, 18:31
Medlem
Silverturks avatar
Gröt innehåller dock så pass få kalorier att man nog snabbt skulle gå ner sig.

Pasta är annars ett väldigt bra alternativ. Att äta ordentligt med makaroner varje dag gör att man lätt kommer upp i kaloribalans. Billig pasta inhandlas på ÖB.

Fett behöver du också. Nu vet jag inte vilken typ av fett linol är, men om du inte är kinkig kan du köpa en 5-litersdunk, även det på ÖB, för en billig peng.

Rent energimässigt klarar du dig gott och väl på ~2.5dl matolja per dag. Frågan är dock hur kul det är, men denna tråd handlar ju som sagt om att leva på existensminimum gällande mat.
Citera
2008-04-18, 20:51
Medlem
jan-es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patanga
svar ja, gröt mättar sjukt mycket så

5 dl havregryn är ju en frukost ungefär... på sin höjd frukost och ett mellanmål
Citera
2008-04-18, 21:09
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-e
5 dl havregryn är ju en frukost ungefär... på sin höjd frukost och ett mellanmål

5dl havre är 1750kcal ca. Ganska redig morgonfrukost isåfall.
Citera
2008-04-18, 21:16
Bannlyst
Alla vet väl att man får i sig allt man behöver på nudlar; räkor, biff, kyckling, fläsk, grönsak, spicy mm.
Nä ärligt polacker brukar kunna överleva på konserver, testa!
Citera
2008-04-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
5dl havre är 1750kcal ca. Ganska redig morgonfrukost isåfall.

Pröva igen......
Citera
2008-04-18, 22:52
Medlem
Havregryn och pasta är väl relativt billiga produkter, men det räcker ju tyvärr inte..
Citera
2008-04-18, 22:53
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paapa
Pröva igen......

My mistake, 600 ska det vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera