2008-04-17, 19:46
Medlem
Chiang Kai-Sheks avatar
Hej,

Jag vill höja mina betyg i engelska och därför undrar jag på om ni har tips på bra gramatik böcker. Behöver inte vara de mest avancerade, utan kan gott vara på gymnasie nivå. Bara de är bra! Så kom med era bästa tips, ska införskaffa mig dem om en vecka.
Citera
2008-04-17, 19:55
Medlem
Zwerchstands avatar
Litteratur —> Språk

/Moderator
Citera
2008-04-17, 19:59
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiang Kai-Shek
Hej,

Jag vill höja mina betyg i engelska och därför undrar jag på om ni har tips på bra gramatik böcker. Behöver inte vara de mest avancerade, utan kan gott vara på gymnasie nivå. Bara de är bra! Så kom med era bästa tips, ska införskaffa mig dem om en vecka.

Bra grammatikor på gymnasienivå låter som ett oxymoron.

Den bästa på svenska jag sett är Svartvik–Sager: Engelsk universitetsgrammatik (inte så fasligt avancerad).

Ännu bättre är Huddleston–Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language (mer avancerad).
Citera
2008-04-17, 20:19
Medlem
Chiang Kai-Sheks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Bra grammatikor på gymnasienivå låter som ett oxymoron.

Den bästa på svenska jag sett är Svartvik–Sager: Engelsk universitetsgrammatik (inte så fasligt avancerad).

Ännu bättre är Huddleston–Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language (mer avancerad).

Kan ju vara avancerade också, inga problem. Ska kolla upp båda de här böckerna, men en av dessa kanske räcker?

Edit: Kollade priset och den var inte den billigaste (Cambridge boken). Kankse går att låna på biblioteket?
Senast redigerad av Chiang Kai-Shek 2008-04-17 kl. 20:22.
Citera
2008-04-17, 20:37
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiang Kai-Shek
Edit: Kollade priset och den var inte den billigaste (Cambridge boken).

Oj, jag har en tendens att förtränga bokpriser efter ett tag.
Citera
2008-04-17, 23:16
Medlem
Chiang Kai-Sheks avatar
Kan även passa på att fråga. Är det mer skönlitteratur som gäller eller fack litteratur, för att jag ska blir bättre på språket? Ska även ta ut glosor på alla de ord som jag inte kan och träna in dem, vid sidan av gramatik-studierna.
Citera
2008-04-18, 04:06
Medlem
kalaas avatar
Gleerups engelska grammatik är bra och lättfattlig, satsa på den. Svartvik-Sager ("Silverbibeln") är bra för de som befinner sig på en mer avancerad nivå, men jag tror inte att det är den du bör införskaffa.

Vad gäller läsande... ta något du är intresserad av och som gör det roligt att läsa. I ditt fall skulle jag nog rekommendera skönlitteratur - finns det någon engelsk författare som du gillar som du läst i svensk översättning? Sedan har du ju alltid en mängd nyhetssajter på nätet du kan besöka, som CNN och BBC. Lycka till!
Citera
2008-04-18, 22:28
Medlem
P102s avatar
Vill du ha en övningsbok kan jag rekommendera Grammar Troublespots av Ann Raimes. Den går igenom i princip allt som kan djävlas med engelsk grammatik.
Citera
2008-04-18, 23:19
Medlem
Egon3s avatar
En grammatik som har sålts i stora upplagor, men vars namn jag ändå inte skall
nämna, gör den pedagogiska tabben att visa goda och felaktiga exempel med
samma typografi.

Det goda exemplet skiljs från det dåliga med "..., not ..." / "... is better than ...".
Rimligen skall läroböcker i språk vara mycket sparsamma med dåliga exempel,
och de senare bör markeras tydligt med någon sorts dödskallesymbolik.

Annars finns Harper’s English Grammar begagnad för £0.10 på amazon.co.uk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in