2008-04-17, 16:54
Medlem
Späks avatar
Som rubriken, jag minns att jag använde något program för hundra år sedan som gjorde så att man kunde lösenordsskydda de mappar man önskade, så att obehöriga nyfikna ögon inte kunde ta sig in.. Problemet var att jag flyttade sedan över filerna till en annan dator inför en formatering, och då jag återinstallerade programmet sen så kom jag inte åt filerna.. Mäkta irriterande!

Nåväl, etthundra år har nu gått och jag förutsätter att det har hänt en del på den fronten.

Jag letar efter bra, stabila och gärna gratis program (vafan, vi lever i ett I-land!) som kan utföra det jag vill..

Självklart ha jag sökt och kollat reviews och så, men det känns som att det finns en viss expertis och empiri här inne..

Tack mina vänner
Citera
2008-04-18, 09:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det är verkligen du på din avatar???

I windows sätter man inte lösenord på mappar...

Du använder olika konton för detta syfte.. Konton som INTE har administrativa behörigheter!

Detta gör att du skyddar dina filer från andras insyn!
Du kan tom. ha ett eget konto enbart för dina "hemliga" filer..

Du kommer då åt dessa genom att hålla ner Shift samtidigt som du högerklickar på Utforskaren & väljer "kör som..."

Logga in med "hemligafiler" kontot och du kan använda dessa som om du hade loggat in helt med "hemliga filer" kontot...

När du stänger utforskaren finns inget spår av att du meckat med dina porrbil.. ehh.. förlåt dina "hemliga filer"...
Citera
2008-04-18, 09:17
Medlem
MonkeyWizs avatar
free hide folder
Litet program, gratis.
Citera
2008-04-18, 09:17
Medlem
Ödlans avatar
och när du bootar med en livecd eller bara installerar ännu en version av Windows är dessa fullt läsbara eftersom det är så NTFS/FAT32 fungerar. nej, det håller inte...

TS, sök på TrueCrypt.
Citera
2008-04-18, 09:30
Medlem
micaeles avatar
/Nisse_Hult:
Det var inte frågan ifall Windows kunde, utan ifall det finns program som kan.
Och ditt sätt att lösa det på är fruktansvärt osäkert. Ett barn med Google till hjälp kan komma runt det på ett par minuter.
Moral: Läs rätt, tänk efter - och dra ner på glada gubbar.

Det finns en uppsjö av program som gör det som önskas, men TrueCrypt som rekommenderas ovan är nog ett av dom bättre i skaran.
Citera
2008-04-18, 09:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
och när du bootar med en livecd eller bara installerar ännu en version av Windows är dessa fullt läsbara eftersom det är så NTFS/FAT32 fungerar. nej, det håller inte...

TS, sök på TrueCrypt.

Citat:
Problemet var att jag flyttade sedan över filerna till en annan dator inför en formatering, och då jag återinstallerade programmet sen så kom jag inte åt filerna.. Mäkta irriterande!

Detta hade inte skett om han använt Windows metod att hålla sina egna filer för sig själv..

Då hade han kunnat ha dessa filer kvar... än idag..

Låter i mina ögon som om trådskaparen lessnat på att bli "mäkta irriterad!"
Därmed är det Windowsmetoden som funkar bäst för användaren..

Dessutom finns EFS för t.ex. XP Pro, men då kräver det att TS tar bort krypteringen och därefter säkerhetskopierar filerna innan ev. framtida ominstallation!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2008-04-18 kl. 09:35.
Citera
2008-04-18, 09:34
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Detta hade inte skett om han använt Windows metod att hålla sina egna filer för sig själv..

Då hade han kunnat ha dessa filer kvar... än idag..

inte? jag som trodde att den krypterade containern TrueCrypt skapat är en helt vanlig fil som går att flytta och som även har ett lösenord...
Citera
2008-04-18, 09:40
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
inte? jag som trodde att den krypterade containern TrueCrypt skapat är en helt vanlig fil som går att flytta och som även har ett lösenord...

Att TS sumpade filerna förra gången, kanske innebär att TS inte kan hantera sådana program---

Skit samma! Jag gav en rekomendation som var och är gratis och som funkar även efter ev. ominstallation..

TS skriver inte hur starkt behov h*n har av sitt "Skydd"

Även truecrypt går att ta sig förbi..
Fanns artiklar om det senast härom månaden om jag inte missminner mej!

Det är i slutändan TS som avgör vilket alternativ det blir!
Citera
2008-04-18, 12:58
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Att TS sumpade filerna förra gången, kanske innebär att TS inte kan hantera sådana program---
Eller att programmet som användes inte var direkt bra, vilket man kan utläsa av händelseförloppet om det beskrivs på ett riktigt sätt.

Citat:
Skit samma! Jag gav en rekomendation som var och är gratis och som funkar även efter ev. ominstallation..
Inte alltid. Det kräver också ett visst handhavande eftersom filer låses till en viss användare.

Citat:
Även truecrypt går att ta sig förbi..
Fanns artiklar om det senast härom månaden om jag inte missminner mej!
Allt går att ta sig förbi. Exempelvis så beskrev IDG nyss i en artikel att även kvantkryptering har knäckts. Frågan är bara hur mycket arbete man måste lägga ner.
Citera
2008-04-18, 17:01
Medlem
Späks avatar
Citat:
Det är verkligen du på din avatar???

Vafan, om du visste hur ofta jag får den frågan? Börjar snart undra om det är mig eller er det är fel på..

Men pojkar, så så, inte bråka nu.

Ni antar dessutom att jag kör Windows, vilket jag faktiskt gör, men det var en stor miss av mig att inte nämna det.. Så ett slag på tasken till mig för det.

Olika konton känns inte som en säker lösning, det känns som om att det är alldeles för enkelt att komma runt det.

Och som ni spekulerade kring, det programmet jag använde var verkligen värdelöst.. En fil som flyttas från en disk till en annan borde ju kunna öppnas, såvida samma program som krypterade skiten från början finns på datorn..

Men jaja.. TS kan iaf hantera sådana program, inga problem. Kanske var det mitt eget fel den gången för hundra år sedan, men jag tvivlar..

True Crypt it is, jag ska kolla upp skiten!

Tack så mycket för hjälpen mina herrar
Citera
2008-04-18, 17:12
Medlem
svampdamps avatar
Du kan kryptera innehållet, mer kan du inte göra utan tilläg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem