2008-04-17, 08:11
Medlem
Tja grabbar!

Jag hoppas på att kunna få lite hjälp av elektrikerna på flashback. Egentligen så är det till och med för min mammas skull.

Hur som helst. Det finns ingen värme i hennes husvagn och hon ska bo i husvägn på ett hundläger i helgen (det finns värme men för enkelhetens skulle så säger vi att det inte finns det, för jag har inte koll på hur många watt det värmeelementet drar).

Hur som helst så har farsan just köpt ett nytt 72ampere fritidsbatteri på 12volt till husvagnen för det gamla va helt dött. Min mamma är som en isbjörn så hon klarar av kylan med ett täcke och en filt på sig över natten. Men det vi är oroliga över är om hundarna kommer frysa. Dom har svårt att svepa in sig i ett täcke nämnligen.

Så låt säga att vi har en 1000w 220volts värmefläkt (220volt är standard i sveriges hem va? ) och sen att vi har en transformator eller nått liknande så vi kan omvandla 12volten till 220 volt.

Hur räknar jag ut hur länge batteriet skulle hålla igång fläkten? Om den ens kan göra det?

Tacksam för alla svar!

/Mvh Dennis
Citera
2008-04-17, 11:32
Medlem
Minfäldts avatar
Det kommer inte gå nåt vidare. 12V*72Ah = 862Wh så på låg effekt räcker det ett par timmar. Brukar man inte ha gasolvärme i husvagnar?

Om det verkligen inte finns el där så hyr ett elverk, kostar väl en 4-500 per dygn max och även ett litet bör klara en värmefläkt galant.
Citera
2008-04-17, 11:39
Medlem
Hazs avatar
1. Du kan inte transformera likspänning, så du får hitta ett annat sätt att omvandla (finns omvandlare, men en trafo räcker som sagt inte).
2. Om vi bortser från alla förluster vid omvandling + att växelström och likström inte går att jämföra borde det bli så att 1000 (effekten) / 12 (batteriets spänning) blir c:a 83, dvs för att få en effekt på 1kW med 12V går det åt 83A. Batteriet är på 72Ah, dvs det borde räcka runt 50 minuter. I den absolut bästa av världar... Satsa på annan värmekälla istället.
EDIT: Och inte var man först heller...
Senast redigerad av Haz 2008-04-17 kl. 11:41. Anledning: Tvåa på bollen + förtydligande
Citera
2008-04-18, 00:03
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haz
Batteriet är på 72Ah, dvs det borde räcka runt 50 minuter. I den absolut bästa av världar.

Batteriets kapacitet anges med 20 timmars urladdning, dvs max 3,5A. Allting snabbare än så, så kommer man inte att uppnå märkkapaciteten.

Med verkningsgraden i en inverter inräknar så kommer elementet att dra i runda slängar 100A. Det motsvarar ungefär en startmotor, så jämför hur länge du kan köra den före batteriet är slut.

Jag säger ca 10 minuter.

Svaret är alltså att det inte går, för att värma fordon med 12V-system används antingen inkoppling på 230-nätet, diesel-elektrisk värmare (Webasto, Eberspächer), eller någon typ av Gasolkamin. Gasol inomhus obevakat är relativt farligt. Webaston är bästa alternativet, men kostar runt 15.000 och är en ganska komplicerad installation, men ger utmärkt resultat. Nästan alla moderna båtar och många bilar har den lösningen.

/capmac
Citera
2008-04-18, 00:42
Bannlyst
Finns det ingen möjlighet alls att få hyra en elstolpe eller liknande? Det skulle ju va det enklaste alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in