2008-04-17, 19:19
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Språket som talades under vikingatiden innan det delades upp i fornöstnordiska och fornvästnordiska.

Och hur skiljer sig din urnordiska från din fornnordiska?
Citera
2008-04-17, 19:27
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Nu är jag ingen expert inom just det här området. Men så vitt jag vet är urnordiskan det språk som talades innan de första omljuden, eller tills processen för tillfället var klar så att säga.
Citera
2008-04-17, 19:52
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Nu är jag ingen expert inom just det här området. Men så vitt jag vet är urnordiskan det språk som talades innan de första omljuden, eller tills processen för tillfället var klar så att säga.

En hvar sin egen professor.
Fast egentligen är det ganska meningslöst att diskutera detaljer av det här slaget, då det enda man egentligen kan veta någorlunda säkert är att stamträdsmodellen är så kraftigt förenklad och i regel missvisande att hårklyverier på sätt och vis strider mot förutsättningarna (som i det här fallet inte kan mätas annat än i hästsvansar).

En rolig detalj i sammanhanget är att det torde vara rätt svårt att visa att språket i de ”urnordiska” runinskrifterna med den äldre futharken inte är ett förstadium (även) till en eller annan form av västgermanska.
Citera
2008-04-17, 20:35
Medlem
Òðinns avatar
Citat:

Jag skall ge dig ett praktiskt exempel eftersom sådana klargör saker bättre än en lång förklaring.

Atlekvädet på Svenska, år 2008
De sporde den djärve
människornas härskare
om han ville köpa
livet med guld

Hognes hjärta skall ligga
i mina händer
blodigt, ut av bröstet
skuret på den tappre krigaren

Atlekvädet på Svenska, år 2008 (min superarkaiska översättning)
Frågado den Fräcke
jäv livet ville
av gotars konung
med guldet köpa.

Hognes hjärta skall åt mig
i händer ligga,
blodigt ur bröstet
skuret på den båldrede

Atlekvädet på Standardiserad fornnordiska, år 1200
(märk att Fornisländska oftast används när det talas om fornnordiska så även i detta fall. Fornisländska och Fornnordiska är i övrigt nästan identiska-)

Frágu frǿknan
ef fjQr vilði
gotna þjóðann
golli kaupa.

Hjarta skal mér HQgna
í hendi liggja,
blóðigt ór brjósti
skorit baldriða.

Atlekvädet på Urnnordiska, år 400

Frágun frókinano
if ferhwa wilði
gotanó þeuðanaR
golþé kaupan.

Hertõ skal meR Hagunan
in handiju liggjan,
blóðigato uR breusté,
skorenato balðariðan.

MÄRK Endast en del av Atlekvädets nittonde vers används. Den översättning som står överst håller jag inte med om men så är den inte min heller.

Till ämnet hör att man tydligt kan känna igen vissa av orden i den fornisländska versionen medan den urnnordiska versionen är helt oläsbar utan specialkunskaper.
Citera
2008-04-17, 20:48
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Òðinn
(märk att Fornisländska oftast används när det talas om fornnordiska så även i detta fall. Fornisländska och Fornnordiska är i övrigt nästan identiska-)

… vilket också var en av mina ursprungliga poänger om man ser till hela sammanhanget: hur skiljer man fornnordiska från urnordiska åt ena hållet, från fornvästnordiska åt andra hållet? Ditt exempel innehåller inte de tre skilda stadierna som diskussionen gällde. Att det finns både fornisländska texter och ”urnordiska” inskrifter belagda är allmänt känt; frågan var hur man rekonstruerar ett kronologiskt mellanled (”fornnordiska” ≠ fornisländska/fornvästnordiska) och avgränsar det åt båda håll.
Citera
2008-04-17, 23:20
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
En hvar sin egen professor.
Fast egentligen är det ganska meningslöst att diskutera detaljer av det här slaget, då det enda man egentligen kan veta någorlunda säkert är att stamträdsmodellen är så kraftigt förenklad och i regel missvisande att hårklyverier på sätt och vis strider mot förutsättningarna (som i det här fallet inte kan mätas annat än i hästsvansar).

En rolig detalj i sammanhanget är att det torde vara rätt svårt att visa att språket i de ”urnordiska” runinskrifterna med den äldre futharken inte är ett förstadium (även) till en eller annan form av västgermanska.
Min poäng var emellertid främst att få fokus bort från släktskapet och språkfamiljerna till de språk som föregick svenskan. Sedan exakt vilka de är är en annan femma. Nordiska/nordgermanska och östnordiska ska självklart inte ingå i ett slikt släktträd som efterfrågas av uppgiften. Vi ska ta en gren till dess yttersta spets så att säga, inte jämföra olika grenar utifrån hur lika de är.
Citera
2008-04-17, 23:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Östgermanskan är också helt utdöd i modern tid,
Nu, i alla fall. Huruvida 1600-talets början ska betraktas som "modern tid" eller ej är en historiografisk tvistefråga.
Citat:
men bl. a gotiska och vandaliska hörde hit.
Man brukar påstå att vandaliskan hörde dit, ja. Men har du klart för dig hurpass säker den identifikationen är? Det är ju, vad jag begriper, nästan ingenting bevarat av vandaliska - räcker det för en identifikation, eller bygger den på ett resonemang av typen "Äh, de bodde ju typ där borta i öster bredvid goterna nån gång, så vandaliska var säkert ett östgermanskt språk"?
Citera
2008-04-18, 07:48
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Min poäng var emellertid främst att få fokus bort från släktskapet och språkfamiljerna till de språk som föregick svenskan. Sedan exakt vilka de är är en annan femma. Nordiska/nordgermanska och östnordiska ska självklart inte ingå i ett slikt släktträd som efterfrågas av uppgiften. Vi ska ta en gren till dess yttersta spets så att säga, inte jämföra olika grenar utifrån hur lika de är.

Nåja, jag kan väl bara hoppas att TS ser efter hur man brukar göra och inte bara litar på oss här på FB.
Citera
2008-04-19, 01:56
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man brukar påstå att vandaliskan hörde dit, ja. Men har du klart för dig hurpass säker den identifikationen är? Det är ju, vad jag begriper, nästan ingenting bevarat av vandaliska - räcker det för en identifikation, eller bygger den på ett resonemang av typen "Äh, de bodde ju typ där borta i öster bredvid goterna nån gång, så vandaliska var säkert ett östgermanskt språk"?

Har faktiskt inga vidare belägg för det det där och en snabb titt i kurslitteraturen (Charles Barber - The English Language och Bengt Odenstedt - The History of English) verkar nästan stödja din tes då resonemang för den indelningen lyser med sin frånvaro, vilket är lite lustigt då alla andra nämnda språk i alla fall får en rad eller två tillägnade sig . Får alltså ta och bolla frågan vidare till någon mer insatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in