Tjena, var ett tag sen jag var här men har tänkt på en sak...
Visst vill man inte att ens anhöriga ska försvinna eller så men om t.ex. cancer kommer kunna botas så småning om så kommer det lite senare leda till att andra sjukdommar också botas, och till slut kommer i stort sett alla sjukdomar kunna botas/behandlas (?).
Men jorden är ju redan överbefolkad så varför försöker man överbefolka den ännu mer? Och vad kommer det leda till?
Är inte dagens forskare smarta nog att förstå att jordens resurser inte är oändliga...
(Själv tycker jag att det är själviskt att försöka rädda ALLA (människor))
Troligtvis kommer inte alla sjukdomar kunna botas men många, plus att vi söker kommer kunna bli aif lite äldre än nu.
Och då kommer nog jorden bli en värre plats än den är idag (mer svält m.m)
Det skulle nog vara ganska förödande, speciellt där dom inte har preventivmedel. Det skulle bli ännu mer folk när det redan nu är fullt tillräckligt. Dock är det nog ingen risk eftersom, som ovanstående säger, det kommer nya sjukdomar hela tiden.
Men en grej jag tänkt på en del. Ju fler sjukdomar vi kan bota, ju svagare blir människosläktet. Tänk om vi under digerdöden kommit på ett botemedel. Då skulle fortfarande den sjukdomen finnas och plåga folk eftersom inte bara folk med den speciella mutationen, som uppkom, överlever. Antagligen kommer det förr eller senare komma människor som är resistenta mot HIV (i morgon eller om hundra år, vad vet jag), men om vi kommer på ett botemedel så kommer alla fortfarande vara mottagliga. Liten tanke bara.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!