2008-04-16, 19:38
Bannlyst
Min nuvarande frukost består av nyponsoppa och en kopp té med honung i, men jag har tröttnat på kombinationen och tänkte variera med blåbärssoppa, men detta gav inget bra resultat. Jag hatar verkligen gröt, mackor etc. men tycker om frukt osv. Har någon tips på en god frukost som är näringsrik och god? Helst skall det vara enkelt att laga.
Citera
2008-04-16, 20:15
Medlem
Scanlines avatar
Själv föredrar jag yoghurt (riktig, naturell yoghurt, inget Yoggi-tjafs) med müsli eller möjligtvis Special K samt en kopp thé (färskt earl grey på lösvikt).
Citera
2008-04-16, 21:38
Medlem
tetZIXs avatar
Försök få in mer fibrer, protein och långsamma kolhydrater. Du säger du tycker om frukt, så varför inte pröva följande varianter?
  • Fil med torkad el. färsk frukt. Mixa egen müsli.
  • Fruktsallad med nötter. Inte så "långsamt" men bra om du är extra trött.
    Kan kombineras med:
  • Omelett, snabb äggröra el. kokt ägg
  • Kalkon, kyckling, mager skinka el. dyl. som tillbehör till ovan.
  • Hemgjord proteinbar (eller köpt) för mättnad om allt skiter sig. Du hatar ju mackor.

edit: Pannkakor! Komplettera/ersätt vetemjölet med annat sädesslag.
Senast redigerad av tetZIX 2008-04-16 kl. 22:19.
Citera
2008-04-16, 21:53
Medlem
cosmic_dancers avatar
fil med musli med torkad frukt. Ex quinoamusli
fil, med bär och hackad frukt
fruktsallad
smoothie
Citera
2008-04-17, 00:39
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
fil med musli med torkad frukt. Ex quinoamusli
fil, med bär och hackad frukt
fruktsallad
smoothie

quinoamusli Vafalls? Är det något du blandar själv eller finns det att köpa färdigt?
Citera
2008-04-17, 10:21
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
quinoamusli Vafalls? Är det något du blandar själv eller finns det att köpa färdigt?

finns att köpa från saltå kvarn. den en riktigt god och ger bra mättnadskänsla. Finns även dinkelmusli från dem. Men det går förmodligen utmärkt att blanda själv.
Citera
2008-04-17, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Min nuvarande frukost består av nyponsoppa och en kopp té med honung i, men jag har tröttnat på kombinationen och tänkte variera med blåbärssoppa, men detta gav inget bra resultat. Jag hatar verkligen gröt, mackor etc. men tycker om frukt osv. Har någon tips på en god frukost som är näringsrik och god? Helst skall det vara enkelt att laga.

Havregrynsgröt med äppelmos är riktigt got och samt en bra frukost
Citera
2008-04-17, 14:48
Medlem
w84funs avatar
Du får i dig mycket socker om du äter färdig nyponsoppa eller blåbärssoppa. Gör hellre en egen frukt och bärsallad till frukost. Ett annat alternativ kan vara kokt ägg och ev. lite rökt lax. Som tidigare nämts så är en smothie en bra start. Allt du behöver är yoghurt och bär.
Citera
2008-04-17, 17:09
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
finns att köpa från saltå kvarn. den en riktigt god och ger bra mättnadskänsla. Finns även dinkelmusli från dem. Men det går förmodligen utmärkt att blanda själv.

Å fan! Det måste testas.
Citera
2008-04-18, 12:00
Medlem
faggets avatar
Nuförtiden brukar jag äta havregrynsgröt på mornarna.

2 dl vatten, i en tallrik
1 dl havregryn hälls ned i tidigare nämnda tallrik
1 nypa salt

In i mikron tills du får önskad konsistens. Vissa mikrovågsugnar har inte snurrplatta, andra är ganska slöa, så det varierar hur länge man skall mikra.

Till denna goda gröt har man till fördel mjölk och äppelmos.
Citera
2008-04-18, 13:30
Medlem
ugge_das_boots avatar
En tallrik yougert ( 4 %), 3 stekta ägg och en kopp kaffe håller dig igång länge
Citera
2008-04-18, 14:06
Medlem
dumms avatar
Eller så gör man studentmetoden, vet inte hur jävla bra den är dock men jag kör den de dagar då man inte har nåt att gå upp på mornarna för och kommer upp ungefär 12, "frukost" käkas när man blir hungrig framåt två, som nu. Ska iväg och dra mig en dusch och sedan blir det superfrukost;

Ugnsgrillad kycklingfilé
Pommes frites
Bearnésås

Supersmaskens i a f, och gör man så behöver man bara ett mål mat till den dagen - någon gång på kvällen. Är man rejäl nattuggla drar man i sig nån macka framåt småtimmarna också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in