• 1
  • 2
2008-04-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RötLöken
Tack så mycket, ska prova det.
OS X har lika bra stöd för windows-fildelning som windows har, både klient och server. Gå till system preferences -> sharing och kryssa i File sharing.
Citera
2008-04-17, 02:07
Medlem
GloriousPettings avatar
Du kan få din Mac att skriva till NTFS med t.ex. MacFuse. Fina instruktioner finns här: http://macntfs-3g.blogspot.com/

Det går lite segt men det fungerar.
Citera
2008-04-18, 10:46
Medlem
miklons avatar
Om bägge datorerna redan sitter i samma nätverk är nog enklast att använda Windows fildelning, som redan nämnts.

Dock kommer det gå rejält långsamt om det är ett trådlöst nätverk, åtminstone är det min erfarenhet, så ett trådat är ju att föredra. Men nätverkskabel kostar ju ingenting.

Edit: Ett annat alternativ är förstås ett 8 GB USB-minne, kostar ju bara några hundralappar och det är det ju värt för krångelfri överföring om man ska göra det några gånger.
Citera
2008-04-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Om bägge datorerna redan sitter i samma nätverk är nog enklast att använda Windows fildelning, som redan nämnts.
Dock kommer det gå rejält långsamt om det är ett trådlöst nätverk, åtminstone är det min erfarenhet, så ett trådat är ju att föredra. Men nätverkskabel kostar ju ingenting.
Edit: Ett annat alternativ är förstås ett 8 GB USB-minne, kostar ju bara några hundralappar och det är det ju värt för krångelfri överföring om man ska göra det några gånger.

Körde över skype via det trådlösa nätverket, med ca 1000KB/s så det gick hyffsat fort. Filen är flyttad och spelet bränd så "problemet" är löst!

Ang. 8GB minne så testade jag detta med ett Compact Flash minne på 8GB via en USB läsare. Exakt vilket filformat minnet har vet jag inte men mac och windows xp kan både läsa och skriva till det (vilket tyder på FAT32 va?) och filen som låg på 7,3GB gick INTE att flytta på detta sätt.
Andra förslag? Iof mest som kuriosa...
Har beställt en ny 250GB som intern HD till Macbooken så ska jag använda den nuvarande 120GB som extern HD. Jag ska även testa installara de drivrutiner någon länkade ovan som skulle göra så OSX 10.4 kan skriva till NTFS formatet som jag har på min 200GB externa HD. Det är till NTFS formatet jag även måste formatera om den nuvarande interna 120GB till så jag kan använda den via både Mac o PC.
Men ska testa uppdatera OSX 10.4 som jag nu har så får vi se hur det löser sig.
Tack för alla förslag och idéer!
Citera
2008-04-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryme4u
Körde över skype via det trådlösa nätverket, med ca 1000KB/s så det gick hyffsat fort. Filen är flyttad och spelet bränd så "problemet" är löst!

Ang. 8GB minne så testade jag detta med ett Compact Flash minne på 8GB via en USB läsare. Exakt vilket filformat minnet har vet jag inte men mac och windows xp kan både läsa och skriva till det (vilket tyder på FAT32 va?) och filen som låg på 7,3GB gick INTE att flytta på detta sätt.
FAT32 klarar inte filer över 4GB, så det var därför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in