Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-16, 14:49
Medlem
Hej!
Jag har en dator med vista på. Det var installerat från början och tillsammans med det en massa skit, exempelvis norton, varav mycket inte går att få bort utan ominstallation, så därför tänkte jag installera om. (och så är det dags nu)

Problemet är att det enda jag har är en recovery-skiva med precis lika mycket skit på.

Jag har letat som fan på MS hemsida efter info om huruvida det går att beställa en ny skiva utan att behöva betala hela licensavgiften igen men hittar inget.
Nån som vet om det går? Gärna en med SP1 integrerat då. Alltså OEM-version vi pratar om.

Det är ju iof inga problem att bara tanka hem skivan och sen köra med min original-nyckel men det känns av nån anledning bättre om jag kunde få en originalskiva.
Citera
2008-04-16, 18:01
Medlem
Normalt går det inte att tanka en piratversion o använda din riktiga nyckel på. Kan också vara så att din dator kräver specialdrivrutiner som gör att en standard-vistaversion inte är att rekommendera. Du får helt enkelt satsa på att avinstallera all skit så gott det går (googla lite så hittar du knep).
Citera
2008-04-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Normalt går det inte att tanka en piratversion o använda din riktiga nyckel på. Kan också vara så att din dator kräver specialdrivrutiner som gör att en standard-vistaversion inte är att rekommendera. Du får helt enkelt satsa på att avinstallera all skit så gott det går (googla lite så hittar du knep).

haha, tillåt mig att asgarva.

Det går alldeles utmärkt att ladda ner en OEM-skiva från piratebay(eller valfri sida) och installera med sin egen produktnyckel. Har själv gjort det med både XP och Vista. Tänk på att det måste vara en OEM-skiva

Att man skulle behöva specialdrivrutiner är bara skitsnack. Hur hade du tänkt att det fungerar när men köper ett Vista eller XP OEM eller Retail. Där finns inte heller några speciella drivrutiner som du väljer att kalla dem.

Visst det kan vara lite pulande med att ladda ner alla drivrutiner som man inte har koll på vad som finns i datorn, men då finns det ett så fiffigt knep som att kolla på datortillverkarens hemsida på specifikationerna.

//zekel
Citera
2008-04-16, 19:42
Medlem
uLLe.buLLes avatar
Om du har problem med att få bort just norton är det bara att tanka deras avinstallations-app, norton removal tool.

http://service1.symantec.com/Support...05033108162039
Citera
2008-04-16, 20:04
Medlem
Nickols323s avatar
vad är det för "skit" som du vill ha avinstallerat?
Citera
2008-04-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekel
haha, tillåt mig att asgarva.

Det går alldeles utmärkt att ladda ner en OEM-skiva från piratebay(eller valfri sida) och installera med sin egen produktnyckel. Har själv gjort det med både XP och Vista. Tänk på att det måste vara en OEM-skiva

Att man skulle behöva specialdrivrutiner är bara skitsnack. Hur hade du tänkt att det fungerar när men köper ett Vista eller XP OEM eller Retail. Där finns inte heller några speciella drivrutiner som du väljer att kalla dem.

Visst det kan vara lite pulande med att ladda ner alla drivrutiner som man inte har koll på vad som finns i datorn, men då finns det ett så fiffigt knep som att kolla på datortillverkarens hemsida på specifikationerna.

//zekel

Skratta gärna, men ta reda på fakta först. En del tillverkare har versioner av Vista där din "vanliga" nyckel inte fungerar. En del datorer - framförallt bärbara, kräver drivrutiner som inte finns som standard på Vista-skivorna.

Det kan mycket väl gå bra för TS att göra som du säger, men det finns absolut ingen garanti för att det skulle fungera utan beror på okända faktorer (TS datormodell) så därför är det inget som känns som ett "stensäkert" tips. Lättare att bara ta bort vad som inte behövs än att lägga till saker som inte finns att ladda hem!
Citera
2008-04-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickols323
vad är det för "skit" som du vill ha avinstallerat?

norton, hp quick launch eller vad heter, wireless assistant, en miljon små program som hp säkert tyckte var trevliga som inte går att få bort fullständigt etc..

Angående drivrutiner så tror jag bara att det är HP:s specialknappar som kan ställa till problem men eftersom jag kör med logitech-tangentbord ändå så är det nog lugnt.
Och grafikkortet kräver hp-drivrutiner men det går ju att tanka hackade drivers för nvidia som fungerar fint ändå.

Så kompatibilitet är nog lugnt, det är bara frågan om det går att beställa en skiva utan licens från MS eller inte.

tack för svar iaf.
Citera
2008-04-17, 22:49
Medlem
Citat:
Skratta gärna, men ta reda på fakta först. En del tillverkare har versioner av Vista där din "vanliga" nyckel inte fungerar. En del datorer - framförallt bärbara, kräver drivrutiner som inte finns som standard på Vista-skivorna.

Då fortsätter jag och skrattar, säg en tillverkare som inte har sina drivrutiner på nätet?

Ta Hp som exempel, dom har alla drivrutiner och det som behövs på internet, sen att det inte finns orginal på skivan får man väl leva med, det är väl trots allt inte så svårt att ladda ner allt på tillverkarnas hemsidor?

Tillägg: Tycker det låter väldigt konstigt att du inte får avinstallerat allt "skit".
Senast redigerad av RibbanMsn 2008-04-17 kl. 22:54.
Citera
2008-04-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Tillägg: Tycker det låter väldigt konstigt att du inte får avinstallerat allt "skit".

Det är väl inte så mycket kvar nu iof, men iaf, jag vill ändå ha en ren installation. Man bör ju göra sånt ibland. =)
Citera
2008-04-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Då fortsätter jag och skrattar, säg en tillverkare som inte har sina drivrutiner på nätet?

Ta Hp som exempel, dom har alla drivrutiner och det som behövs på internet, sen att det inte finns orginal på skivan får man väl leva med, det är väl trots allt inte så svårt att ladda ner allt på tillverkarnas hemsidor?

De flesta har sina drivisar på nätet, ja, men hur visste du vid ditt hånskrattande inlägg att TS har en HP? Tråkig ton... Dessutom är t.ex. trådlösa nätverkskort en typisk grej som brukar kunna kräva spec. drivisar, om det är så som TS kopplar upp sig blir det knepigt att tanka hem drivisar...

Min poäng var att en standarddist av Vista kan vara knepig att få in om man inte vet exakt vad man gör och det är dumt att krångla till det i onödan för TS (och andra med samma problem som läser tråden). Det är principiellt dumt att slentrian-föreslå något som gå fel även om det i de flesta fall borde gå bra.

KISS är en bra princip. (Keep It Simple Stupid)

TS: Du kan givetvis prova att installera en nedtankad standard-OEM-Vista för att se om det fungerar sålänge du har originalskivan tillgänglig om saker blir fel. HP har så j-a mycket skräp på sina datorer att de borde skjutas.
Citera
2008-04-23, 18:34
Medlem
Citat:
De flesta har sina drivisar på nätet, ja, men hur visste du vid ditt hånskrattande inlägg att TS har en HP? Tråkig ton... Dessutom är t.ex. trådlösa nätverkskort en typisk grej som brukar kunna kräva spec. drivisar, om det är så som TS kopplar upp sig blir det knepigt att tanka hem drivisar...

Min poäng var att en standarddist av Vista kan vara knepig att få in om man inte vet exakt vad man gör och det är dumt att krångla till det i onödan för TS (och andra med samma problem som läser tråden). Det är principiellt dumt att slentrian-föreslå något som gå fel även om det i de flesta fall borde gå bra.

KISS är en bra princip. (Keep It Simple Stupid)

TS: Du kan givetvis prova att installera en nedtankad standard-OEM-Vista för att se om det fungerar sålänge du har originalskivan tillgänglig om saker blir fel. HP har så j-a mycket skräp på sina datorer att de borde skjutas.

Och i värsta fall får man kolla i specifikationerna vad man har i datorn alternativt kolla innan man installerar om datorn vad det finns för hårdvara.

Man kan alltid ladda ner drivrutinerna direkt från tillverkaren av hårdvaran istället för HP, Acer, Fujitsu Siemens, etc. som endast har plockat ihop delarna. Bästa sättet att få en snabb och väl fungerande dator är att använda en clean OEM-skiva och installera alla drivrutiner manuellt. Samma princip som när man har plockat ihop en stationär dator själv.

//zekel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in