Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-04-16, 11:04
Medlem
Hej
Jag är ansvarig för cirka 40 datorer med blandade användare. Det är blandat Dell och HP-brukar och användarna har tendens till att installera en massa skit på burkarna. Operativ är Wndows Server 2003 och Windows XP.

Tidigare har jag använt en Image och ghostat om burkarna med jämna mellanrum. Dock är det tråkgt och tidskrävande.

Det jag tänkte var om det finns någon mjukvara, helst gratis då företaget officiellt har köpstop, som återställer windows vid varje omstart.
Användarna kan installera och ha sig bäst de vill, men windows återställer sig till min färdiga ghost-image vid varje omstart.

Skulle uppskatta all hjälp kan kan få och erfareheter på området.
Google var inte min vän idag...
Citera
2008-04-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten_brun
Hej
Jag är ansvarig för cirka 40 datorer med blandade användare. Det är blandat Dell och HP-brukar och användarna har tendens till att installera en massa skit på burkarna. Operativ är Wndows Server 2003 och Windows XP.

Tidigare har jag använt en Image och ghostat om burkarna med jämna mellanrum. Dock är det tråkgt och tidskrävande.

Det jag tänkte var om det finns någon mjukvara, helst gratis då företaget officiellt har köpstop, som återställer windows vid varje omstart.
Användarna kan installera och ha sig bäst de vill, men windows återställer sig till min färdiga ghost-image vid varje omstart.

Skulle uppskatta all hjälp kan kan få och erfareheter på området.
Google var inte min vän idag...

kolla in Acronis True Image, den kanske har en sådan funktion
Citera
2008-04-16, 11:13
Medlem
10MPs avatar
Ja, det skulle ju vara utmärkt om ett havererat Windows återställdes efter en omstart Jag använder http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/ och det är en bra lösning. Man klonar alltså hårddisken och en komplett återställning tar ungefär 15 minuter. Finns säkert andra lösningar (orkar inte Googla just nu).

edit: Erik_H hann före ...
Citera
2008-04-16, 11:37
Medlem
Jo, Acronis True Image är bekant.
Fast jag tolkar det programmet mer som ett backupsystem där man administrativt ändå får göra recovery själv. Och även om man får in det vid varje omstart tar det minst 5 min att göra en recovery (Vem orkar vänta i 5min vid boot?).

Jag vill inte ha backup, utan en image har jag redan. Jag vill bara rensa allt skräp och inställnignar när användaren startar om burken. Bort bort bort!
Citera
2008-04-16, 12:32
Medlem
gubbjävels avatar
Hm, jag kanske är helt ute och cyklar nu...men går det inte helt enkelt bara sätta begränsningar på vad användarna får göra via Group Policies som finns inbyggt i 2000/XP? Att de helt enkelt inte kan/får installera program och ändra som de vill?

Kanske inte helt det du söker men...
Citera
2008-04-16, 12:38
Medlem
Citat:
Jo, Acronis True Image är bekant.
Fast jag tolkar det programmet mer som ett backupsystem där man administrativt ändå får göra recovery själv. Och även om man får in det vid varje omstart tar det minst 5 min att göra en recovery (Vem orkar vänta i 5min vid boot?).

Jag vill inte ha backup, utan en image har jag redan. Jag vill bara rensa allt skräp och inställnignar när användaren startar om burken. Bort bort bort!

Vilket ghost-program använder du?
Citera
2008-04-16, 13:07
Medlem
merlin2s avatar
kolla upp annars programmet deepfreeze
Citera
2008-04-17, 17:30
Medlem
Tack för era svar!
Deep Freeze var exakt den typ av program jag sökte! Perfekt.
Tack så mycket merlin2
Citera
2008-04-21, 12:07
Medlem
Mil3nk0s avatar
Citat:
Tack för era svar!
Deep Freeze var exakt den typ av program jag sökte! Perfekt.
Tack så mycket merlin2

Eftersom kapten_brun har avslutat tråden så tänkte jag kidnappa den

Jag är ute efter exakt samma sak som kapten B, men vill inte betala ett jota!
Dvs, söker ett freewareprogram som fungerar som DeepFreeze.

Kanske kapten B också är sugen på att snåla lite?

MVH
M

PS. Google is not my friend today. DS
Citera
2008-04-21, 15:50
Medlem
merlin2s avatar
om du nu inte har nyheten så får du den av mig gratis,
alla program är gratis på nätet (mer eller mindre)

ps, gäller det ett företag, om inte så gäller det ovan
Citera
2008-04-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mil3nk0
Eftersom kapten_brun har avslutat tråden så tänkte jag kidnappa den

Jag är ute efter exakt samma sak som kapten B, men vill inte betala ett jota!
Dvs, söker ett freewareprogram som fungerar som DeepFreeze.

Kanske kapten B också är sugen på att snåla lite?

MVH
M

PS. Google is not my friend today. DS

Vet att det finns något från microsoft som är gratis, kommer dock inte ihåg vad det heter på rak arm. ska kolla om jag hittar något.

återkommer...

//zekel
Citera
2008-04-21, 20:41
Medlem
hittar inte på det just nu, ska höra med en kollega imorrn...

//zekel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in