Men hur kollar de frimärkens äkthet? Jag tycker inte de ser så märkvärdiga ut, man borde kunna skriva ut dem med en bra färgskrivare och sedan stämpla ut räfflor i kanterna lätt.
Finns det några säkerhetsdetaljer i stil med sedlar?
Om du inte vill göra något svart så tror jag frankeringsmaskin är billigaste lösningen för en som skickar mycket brev. Den laddar du, om jag minns rätt, genom att ringa ett nummer och vips är den laddad med stämplar som trycks på ditt brev. Det här har jag för mig blir billigare än att köpa frimärken på tjorran.
Det här har jag för mig blir billigare än att köpa frimärken på tjorran.
Kostar 5.30 för brev <100g. Sen tillkommer färgpatroner som är skitdyra pga bristande konkurrens (iaf i fallet med min frankeringsmaskin). Det är väldigt smidigt med frankeringsmaskin iaf, så det är mest därför jag har den.
Frankeringsmaskiner är ju plomberade... eller de var det för i alla fall, och man måste ha ha ett licensavtal för att få ha en sån. Om de var lätta att "lura" skulle alla göra det.
Frimärken är heller inte alls lätta att förfalska, de har ju en symbol stansad mitt på och dessutom ser färgerna väldigt konstiga ut på de falska. Dessutom kan även andra saker vara fel som ex. "Nåmdöfjärden" istf "Nämdöfjärden" som det äkta frimärket heter.
Vissa företagare spar pengar lagligt genom att köpa gamla frimärken i låga valörer. Dvs ostämplade. Priset kan då vara något lägre än det nominella värdet men då måste man istället klistra på frimärken över halva kuvertet.
Observera att valörlösa frimärken dvs där det bara står "Brev" alltid gäller för det aktuella portot. Dvs just nu 7 kr. Dessutom har posten ändrat viktgränserna så att de nu gäller för upp till 50 gram istf 20 gram (för inrikes brev).
Senast redigerad av dagmar.ebbesen 2014-06-24 kl. 17:51.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!