2008-04-16, 10:19
Medlem
w84funs avatar
Ursäkta min okunnighet, men eftersom äggröra diskuterats i forumet så har hag en fråga. Varför ska man använda träsked när man gör äggröra? Smör, ägg och grädde är de ingredienser jag gör den på och givetvis använder jag trägaffel. Den blir krämig och god men varför är det just trägaffel?
Citera
2008-04-16, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Ursäkta min okunnighet, men eftersom äggröra diskuterats i forumet så har hag en fråga. Varför ska man använda träsked när man gör äggröra? Smör, ägg och grädde är de ingredienser jag gör den på och givetvis använder jag trägaffel. Den blir krämig och god men varför är det just trägaffel?
Äggen i röran kan missfärgas om du använder en metallgaffel. Ser inte så aptitligt ut då.
Citera
2008-04-16, 11:41
Medlem
dePauls avatar
Personligen föredrar jag silicon-slickepott eftersom jag vill ha den flexibel.

Den största orsaken till att man använder trä är att det inte leder värme på samma sätt som metall.

En metallsked blir upphettad i stort sett med en gång. Resultatet blir klumpar i äggröran och ojämnt resultat. Det vill också gärna fastna på skeden/spatulan med tilltagande svårighet att få bort det i samband med diskning.

~Paul~
Citera
2008-04-16, 11:50
Medlem
w84funs avatar
Tack för svaren på frågan. Ibland gör jag saker "bara för att det ska vara så", men vet inte riktigt varför. Nu blev jag lite klokare.
Citera
2008-04-16, 12:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för svaren på frågan. Ibland gör jag saker "bara för att det ska vara så", men vet inte riktigt varför. Nu blev jag lite klokare.
NP,

~Paul~
Citera
2008-04-16, 15:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är lustigt vad för roliga grejor folk kan göra "bara för att det ska vara så".

En av dom lustigare är i en familj så skar dom alltid av ändarna på julskinkan.
Det tyckte utomstående såg lite lustigt ut, så dom frågade.
Och svaret var typ så har vi alltid gjort, den blir väl vackrare och godare.
Dom frågade nästa generation svaren var av liknande sort.
Ytterligare en generation ner så fick dom svaret, ähhh va faan skinkan var för stor för att komma in i ugnen så vi var tvungna och skära bort ändarna.

Ibland gör man saker som man tror ska vara så himla bra, så kan en sån här anledning ligga bakom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in