• 1
  • 2
2008-04-15, 23:38
Bannlyst
Öppnar vi dessa slutna påsar i affären ser potatisen fin ut på toppen men har sämre längre ner, är det medveten fyllning?
Citera
2008-04-15, 23:49
Medlem
Bajsfacistens avatar
Eller så storköper man potatis direkt av någon bonde, mycket billigare och kvalitén är ofta mycket bra, om vädret varit bra.

Varför öppnar du påsarna i affären? Går du och öppnar godispåsar i affären också?
Citera
2008-04-16, 00:05
Medlem
medveten.. nä knappast troligt.

gör som Bajsfacisten köp av en bonde. Jag får av en odlare det är ju nästan bättre ändå
Citera
2008-04-16, 00:48
Bannlyst
Större mängder håller sig inte i en villa.

Att köpa osett är inte kul då den osynliga ofta är dålig, ibland öppnar vi försiktigt och tittar på de översta, längre ner är det ofta sämre. Annars ska det vara plastpåse eller lösvikt
Citera
2008-04-16, 01:12
Medlem
Tråknicks avatar
Tycker att de som ligger i plasttråg i en genomskinlig påse är allra värst vad gäller kvalitetssäkerhet iaf, speciellt med tanke på att dessa är dyrare.

Har inte haft några problem med de i färdigpackad påse även om självpackat är bäst om potatisen är ok från början.
Citera
2008-04-16, 01:21
Medlem
Norman trollar i potatispåsarna. En vidrig tanke.
Citera
2008-04-16, 13:18
Medlem
Jag köper aldrig potatis i större förpackning än ett kilo. Jag gillar dom blå plasttrågen med delikatesspotatis som säljs för ca 20kr kilot.

mer än så går aldrig åt , de gånger jag köpt större volym av potatis så ligger den och ruttnar i kylen då jag och frugan käkar potatis högst en gång i veckan

ska potatis förvaras i kyl? Jag har på känn att det är för kallt men samtidigt är det för varmt i skafferiet.
Citera
2008-04-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
ska potatis förvaras i kyl? Jag har på känn att det är för kallt men samtidigt är det för varmt i skafferiet.
De flesta potatissorter bör förvaras i ca 5 ° C. Dock håller sig potatis ofta i flera veckor i rumstemperatur. Nackdelen med förvaring i kylskåp är att det kan vara för fuktigt.
Citera
2008-04-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
De flesta potatissorter bör förvaras i ca 5 ° C. Dock håller sig potatis ofta i flera veckor i rumstemperatur. Nackdelen med förvaring i kylskåp är att det kan vara för fuktigt.

flera veckor ?? hos mig brukar de börja gro och ruttna inom ett par dagar.
Citera
2008-04-16, 18:04
Medlem
Citat:
Hm, märkligt. Jag kan ha potatis liggande i en tillsluten papperspåse i rumstemperatur i säkert en månad utan att de försämras märkbart. Dock föredrar jag att tillaga dem så snart som möjligt. Kan det vara så att de blir angripna p.g.a. ovanligt hög luftfuktighet? Fukt och solljus är potatisens värsta fiender.
Citera
2008-04-16, 18:10
Medlem
kloppes avatar
Citat:
Förvarar du lök i närheten?
Citera
2008-04-16, 18:51
Medlem
Kingen_kings avatar
Det är klart att man kan förvara potatis i flera månader. Så här års så är ju potatisen sen i höstas.

Jag har ett gammeldags ventilerat skafferi. Död åt dom som bestämde att dom skulle tas bort. Bättre förvaring finns inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in