• 7
  • 8
2008-04-24, 19:51
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Ja, den är obegriplig. Insikt: det kan vara något som är och någon som har rätt.

Nja, det är snarare så att ajg fann, nu när vi började jämföra vetenskap å moral) att jag i stort sett har ett dualistiskt sätt att se på dem, något jag inte gillar, tankar bör vara konsekventa. Frågan är vad som är starkast min tro på vetenskap eller min syn på moral? (svara inte på det, för jag kommer inte lyssna)
Citera
2008-04-24, 21:41
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Nja, det är snarare så att ajg fann, nu när vi började jämföra vetenskap å moral) att jag i stort sett har ett dualistiskt sätt att se på dem, något jag inte gillar, tankar bör vara konsekventa. Frågan är vad som är starkast min tro på vetenskap eller min syn på moral? (svara inte på det, för jag kommer inte lyssna)

Jag kan inte svara på det, för det handlar om din syn. Men jag håller med dig om att konsekvens är viktigt.
Citera
2008-04-24, 22:11
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Jag kan inte svara på det, för det handlar om din syn. Men jag håller med dig om att konsekvens är viktigt.

Jo, det blir ju bara rörigt annars^^
Citera
2008-04-26, 02:31
Medlem
Mhaels avatar
Tror jag kommit fram till en lösning (på mitt problem), dock väntar jag med att skriva den till imorgon då jag hoppas jag kan formulera den bättre
Citera
2008-04-26, 15:18
Medlem
Citat:
Tror jag kommit fram till en lösning (på mitt problem), dock väntar jag med att skriva den till imorgon då jag hoppas jag kan formulera den bättre

Gogogo.
Citera
2008-09-22, 03:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Eftersom att vi talar om begrepp vars betydelse är formade av samhället så finns det ingen absolut sanning. Det är det som skiljer naturvetenskap från samhällsvetenskap.

Naturvetenskapen är full av absoluta sanningar. I samhället finns inga absoluta sanningar. De förändras med tiden. "Godhet" och "ondska" ligger alltid i betraktarens ögon.

Kan du ge oss exempel på några, tack!
Citera
2008-09-22, 03:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ja, det är två absoluta sanningar. Men de är inte skapade av samhället utan av naturen. Den som kan bevisa att det finns en enda absolut sanning i samhällslagarna bör tilldelas nobelpriset.

Din teori om att bara vara är intressant. Allt, som du säger, definierar sig ju genom sina motsatser.

Men vem i naturen är det som ser till att det hela tiden skapas en massa fantastiska saker?

Vem är det som ger naturen alla dess krafter och förmågor?
Citera
2008-09-22, 04:10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Jag anser inte att det inte finns några sanningar, bara inte att de är absoluta.

Utan den absoluta sanningen, skulle inga relativa sanningar överhuvudtaget existera!

Alla relativa sanningar är nämligen relaterade till den absoluta sanningen!

Kyla är relaterat till värme, där frånvaro av värme automatiskt ger kyla, mörker är relaterat till ljus, där frånvaro av ljus automatiskt ger mörker, ondska är relaterat till gudomlighet, godhet, där frånvaro av gudomlighet, godhet automatiskt ger ondska!

Det relativa är relaterat till det absoluta, där frånvaro av det absoluta ger det relativa!

Svaret på TS fråga är alltså att den Absoluta Sanningen är Gud, dvs Gudomlighet!

På samma sätt är vår relativa materiella värld (Guds baksida) relaterat till den absoluta andliga världen (Guds framsida), där frånvaron av Guds absoluta godhet ger den relativa dualismen i form av gott och ont, som känneteckar vår mörka gudsförgätna värld...

Om Gud är orsak till ondskan?

Nej, ondskan uppstår för individen när den personligen vänder Gud ryggen och därmed hamnar i Guds baksida av tillvaron, medan den som aldrig vänder Honom ryggen aldrig heller erfar ondskan, som ju inte finns i Hans absolut goda framsida...

På samma sätt, för att ge en passande liknelse, är inte heller Solen orsak till mörker, utan det är individen som vänder ryggen mot Solen som skapar sin egen skugga, sitt mörker, man är alltså alltid själv orsak till ondska och mörker, inte Gud eller Solen...
Senast redigerad av Död o återfödd 2008-09-22 kl. 04:40.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in