2008-04-15, 22:48
Medlem
Kollade in tradera och hittade en så jäkla snygg gitarr:

http://www.tradera.com/Archtorp_Jazz_Rock_guitar_Model_ES_335_2ars_garant i_-auktion-62642088#description

Enda problemet är att jag är helt okunnig när det gäller gitarrer. Någon som kan säga något om denna? Priset känns ju lite farligt billigt + att det är hembygge.

tja
Citera
2008-04-15, 22:52
Medlem
SharkBombs avatar
Jag kanske inte är en jätte hejjare på gitarrer och allt om dom. men det låter bra iaf. sen om det är det vet jag inte mer om
Citera
2008-04-15, 22:56
Medlem
autodidaktkatts avatar
Jag tycker man ska passa sig lite när man köper begagnade, man vet aldrig riktig vad man kan få. Självklart är det inte alltid så. Jag rekommenderar dig att köpa en ny, även fast det kanske är lite dyrare så är det oftast värt pengarna.
Citera
2008-04-15, 22:57
Medlem
Noetlovskijs avatar
Den ser ju ut att vara ett vettigt hantverke i alla fall.

Tradera, innebär det att det är köpa eller inte köpa alls? Man kan inte höra av sig och be om att få prova den?
Citera
2008-04-15, 23:03
Medlem
1: Lägg märke till stavningen. Bra företag brukar stava bra.
Det här är imorterade grejor som sakmnar något egentligt märke.
Dvs, det finns ingen som helst garanti att det låter alls okej av instrumentet.
Om du köper en Squire t ex så vet du iallafall att det är ett etablerat märke som funnits länge och som oftast låter okej.

Allt i den där annonsen är ju lite suspekt. "bra mekanik". Vad menas med det. Bra jämfört med vadå? Enligt han som säljer? Ifall han är grossist som langar ut gitarrer på tradera behöver han inte ens spela gitarr eller kunna något om gitarrer själv.

Om du googlar på V&T i olika former så hittar du enbart tradera annonser vilket inte är särskilt lovande för gitarren.

Av priset att dömma kan du nog räkna med att om du svajjar på den så kommer den stämma om sig.
Den kanske också är omöjlig att intonera.
Det finns mycket som kan vara lurt med grejer som man inte kan hitta fler källor på än just annonsen.

2: Räkna med att du som bäst får vad du betalar för, vilket inte är mycket.

Men å andra sidan så kan det också vara så att du får en bra gitarr. Man vet inte förrens man testat. Om den skulle visa sig vara bra är det ju tur och du har en bra gitarr för lite pengar. Att det inte finns nån info behöver nödvändigtvis inte betyda att det är åt helvete för det. Det kanske helt enkelt bara är nån kille i Uzbekistan som inte har nåt för sig på dagarna så han bygger bra gitarrer åt sin kompis Barkan i sverige som han sen säljer billigt. Har du penagar så kan du ju prova.

Men jag skulle säga nej på den.
Citera
2008-04-15, 23:12
Moderator
Nospheratus avatar
Det är nånting som osar jävligt skumt om den där annonsen.

Bara hårdvaran i sig på den där går loss på runt 1.500 - 2000. Det står nämligen att det sitter två stycken P90 (mickarna) i den. Plus att det där vintagestallet inte är någon billig historia.

Handgjord? Hmm...well. De flesta gitarrer som levereras i gör-det-själv-kit brukar ha bultad hals. Den där har limmad hals. Det behöver egentligen inte betyda nånting men det brukar inte vara nybörjare som försöker limma in halsen. Om det är någon som visste vad den höll på med när han byggde den där gitarren så är det märkligt med det löjligt låga priset. Det sitter nämligen en pärlemologga på huvudet vilket antyder att den antingen är fabrikstillverkad eller gjord med omsorg av någon som kan bygga instrument.

Äh, jag tror den där är farbrikstillverkad i Hong Kong, Taiwan eller någon annat valfritt land med kineser i. Dessutom tror jag att de har skarvat hej vilt med bestyckningen. De kan omöjligen mena att det sitter två P90 original i den där. I vilket fall är det antagligen ett rimligt pris för den. Ge inte mycket mer än 2K för den i alla fall. Personligen tycker jag dock annonsen luktar ost och jag rekommenderar dig att gå upp en tusenlapp i pris och köp en 335 i butik istället.
Citera
2008-04-15, 23:33
Medlem
straycats avatar
Jag har mailat en del frågor till säljaren så får vi se.. I övrigt håller jag med Nospheratu om att kanske köpa en Epi 335 för nån lax till, Brukar vara lätt att hitta begagnade tillexempel här! www.blocket.com redovisar svar på mitt mail om/när det kommer.

Billigaste Epiphone 335 på blocket just nu 2500 kr.
Senast redigerad av straycat 2008-04-15 kl. 23:39.
Citera
2008-04-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autodidaktkatt
Jag tycker man ska passa sig lite när man köper begagnade, man vet aldrig riktig vad man kan få. Självklart är det inte alltid så. Jag rekommenderar dig att köpa en ny, även fast det kanske är lite dyrare så är det oftast värt pengarna.
En bra grundregel för att spara otroligt stora mängder pengar är att köpa allt begagnat. Det fungerar lika bra och kostar hälften så mycket. Köp inte nytt, men köp absolut inte hemmabyggda grejer för 2000:- om du inte kan ett smack om gitarrer.
Citera
2008-04-16, 10:09
Medlem
Det där är nya ching-chong grejer. Det ända man kan kolla är vad säljarens tidigare kunder har sagt om gitarrerna, och det lilla jag läste var bara en som sa "jättefin gitarr" men inget mer.

Jag tror inte att jag hade vågat sattsa på en sådan. Du kanske borde köpa en Epi 335 som det skrivs om.
Citera
2008-04-16, 12:51
Medlem
Don Fadäsos avatar
Gitarren är skitbillig. Jag hade klippt till! De snubbarna som förväntar sig en kanongitarr har nog missat prislappen.
Citera
2008-04-16, 14:05
Medlem
Jepp, har beslutat att skita i den. Har redan två gitarrer men den var så billig och fin att jag blev sugen. Köper en beggad bas från vendolin istället.

Tack för tipsen.
Citera
2008-04-16, 23:03
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Gitarren är skitbillig. Jag hade klippt till! De snubbarna som förväntar sig en kanongitarr har nog missat prislappen.

Jag förväntar mig att den är minst lika bra som min Gretsch 6120

Inget svar på mitt mail än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här