Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Ja, Karadzic varnade dem för det tom.
Men det är fel att beskylla allt serberna, eftersom kroater hade liknande planer, dvs få sin del av landet.
Bara för att en fascist hotade med att förinta det bosniska folket innan de faktist försökte göra det är det alltså enligt dig bosniernas fel?
Citat:
Serbien krigsföklarade ingenting. jag tror inte att det fanns en krigsförklaring ens.
Nej för att ni låtsades försvara Jugoslavien. Och krigsförklaring sysslar seriösa länder med, inte folkmordskåta cetniks.
Citat:
nej, bosnierna bröt freden. vilket ledde till krig. det fanns ingen som kan återta freden fredligt när kriget började.
Genom att begära något 70% av befolkningen ville och hade rätt till?
Citat:
Jag är tveksam om de lämnade Jugoslavien lagligt då omröstning om självständighet endast kan genomföras om alla går med på det. Vilket de inte gjorde. Det är inte heller lagligt att skapa en ny arme som ska bryta sig loss utan att Jugoslavien vet om det. Så deklarationen tror jag inte var helt laglig.
för att konstitutionen låter inte en delrepublik bryta loss hur som helst
Så 70% av befolkningen räcker inte?
Enligt FN's, EU's, USA's, alla människorättsorganisationer's och Pisslands tolkningar hade Bosnien rätt till självständighet. Vad du tror spelar ingen roll då du är en hjärntvättad idiot. Och Bosnien skapade ingen arme pucko.
"Utan att Jugoslavien vet om det": När ska du fatta att Serbien inte är Jugoslavien???
Jugoslavien bestod av de 6 delrepublikerna, varav 4 var för Jugoslaviens upplösning. Bara Serbien och deras satelitdelrepublik Montenegro var emot den.
Citat:
Det man kan lungt säga med alijas roll är att han bär ansvar för att ha brutit freden. När man tar ett sådant beslut så måste är det hans ansvar att behandla sin befolkning lika och förhindra ett blodigt inbördeskrig vilket han inte gjorde. Det är darför FN normalt sett inte erkänner sådana fall.Han bär ansvar för hela krigets gång lika mycket som alla andra.
Vi drar en paralell till händelserna i Österrike. Eftersom Elisabeth varit våldtagen sen hon var 11 borde hon ha fattat att hon kommer bli bestraffad om hon försöker fly. Hon gjorde det ändå och därför är det nu hennes fel att hon blivit instängd i 24 år. Är det så du tänker pucko??
Citat:
Serber (från serbien)gick inte in i bosnien. Bosnierserber däremot gick runt i bosnien och säkrade områden.
Säkrade områden??
Är en olaglig ockupation, folkmord, etnisk rensning, lite massmord här och där och att sätta 1 700 000 människor på flykt att säkra områden???
Citat:
Det är det jag vill komma fram till. Du har tydligen bilden av att bosnierna skaffade vapen för försvas mot de onda serberna som skulle börja mörda bosnier direkt.
Han har en rätt världbild.
Citat:
Men fallet var som jag beskrev, båda gick ut samtidigt för att försvara(sina områden). Vilket ledde till krig.
"Sina" områden????
Citat:
Nej men i Jugoslavien fick man inte ha en egen arme föränn man blev en självständig stat.
Så Bosnien hade en arme innan självständigheten eller???