2008-04-15, 22:25
Medlem
Jag undrar om vilken syn ni har på Bosnien kriget 1992 - 1995.
Var det rätt eller fel?
Citera
2008-04-16, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av besirevic
Var det rätt eller fel?

Kriget mot Bosnien var fel och kriget för Bosnien är alltid rätt
http://www.youtube.com/watch?v=C_pBNF9OP-A
Citera
2008-04-16, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Björnn
Kriget mot Bosnien var fel och kriget för Bosnien är alltid rätt
http://www.youtube.com/watch?v=C_pBNF9OP-A

Vi får väl se om Sulejman a.k.a Gargamel tycker det, sanningens stund är inne: kommer de så jävla stolta bosniakerna kunna stå emot pressen idag, eller kommer era representanter i överhuset vika sig?
Citera
2008-04-16, 21:53
Medlem
Suhartovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besirevic
Var det rätt eller fel?

Att det var identitetspolitisk smörja, vilket är fel.

Förövrigt, kan du utveckla lite?
Citera
2008-04-17, 16:55
Medlem
borat4evers avatar
Om jag inte misstar mig så var de största orsakerna att man inte ville vara inom ett Storserbien och att man ville ha ett multikulturelltsamhälle.

Under Jugoslavien så hade bosnierna redan alla sådana rättigheter och visste att de skulle kvarvara även utan självständighet.
Så varför skapa ett nytt land när man redan är medlem i en stat som är multikulturell?

Och tjatet om att man ville ha ett storserbien var till större delen propaganda.

Traditionellt sett så erkänner FN stater som vet att de har stort stöd i sin egna befolkning och som har kontroll över sitt egna territorium. Alijas regering hade inte uppfyllt nåt av kraven. De hade inga förutsättningar varken förmåga att behandla alla rättvist om krig skulle bryta ut. Till slut visade det sig att de gjorde motsatsen och Alija erkände att man inte slogs för multikulturalism.

Alija som förespråkade ett multikulturellt samhälle hade redan släppt ut två böcker där han visar sina fundamentala åsikter om Islam. Som inte alls passar in i bosnien.
När han var ung så fängslades han för att ingått i en organisation som planerade att rensa ut den serbiska befolkningen.
Så varför ska serberna stödja hans regering?
Citera
2008-04-17, 17:26
Bannlyst
Citat:
Om jag inte misstar mig så var de största orsakerna att man inte ville vara inom ett Storserbien och att man ville ha ett multikulturelltsamhälle.
SAnt
Citat:
Under Jugoslavien så hade bosnierna redan alla sådana rättigheter och visste att de skulle kvarvara även utan självständighet.
Så varför skapa ett nytt land när man redan är medlem i en stat som är multikulturell?

Hur kan Bosniens rättigheter vara garanterade när 70% av människorna i ett Jugoslavien utan Kroatien och Slovenien är serber? Ledda av Milosevic som visat hur mycket han respekterar minoritetsfolks rättigheter i Kosovo och Vojvodina. För att inte nämna era etniska rensningar i Kroatien och kriget i Slovenien.

Tycker att du borde ha fattad det själv även om du är känd som forumets dummaste person.
Citat:
Och tjatet om att man ville ha ett storserbien var till större delen propaganda.

Nej det är ett bevisat faktum. Varför ville Slobo ha rå mycket makt? För att dela ut till de andra folken?

Citat:
Traditionellt sett så erkänner FN stater som vet att de har stort stöd i sin egna befolkning och som har kontroll över sitt egna territorium. Alijas regering hade inte uppfyllt nåt av kraven. De hade inga förutsättningar varken förmåga att behandla alla rättvist om krig skulle bryta ut. Till slut visade det sig att de gjorde motsatsen och Alija erkände att man inte slogs för multikulturalism.

Så här resonerade FN: NÄr Kroatien och Slovenien hade lämnat Jugoslavien slutade federationen att existera. Bosnien blev automatiskt självständigt, eller du kanske tror att Bosnien var en delrepublik i Serbien men inte i Jugoslavien? Borat
Citat:
Alija som förespråkade ett multikulturellt samhälle hade redan släppt ut två böcker där han visar sina fundamentala åsikter om Islam. Som inte alls passar in i bosnien.
När han var ung så fängslades han för att ingått i en organisation som planerade att rensa ut den serbiska befolkningen.
Borat varför ljuger du så öppet? Han fängslades för att han kritiserade storserbernas roll i Jugoslavien.

Citat:
Så varför ska serberna stödja hans regering?
Vad har serberna med det att göra? Kommer Ungern utföra ett folkmord i Serbien för att ni röstar på en fascist som sitter häktad för brott mot mänskligheten?
Citera
2008-04-17, 19:52
Medlem
borat4evers avatar
[quote=zeljko_bebek]

Citat:
Hur kan Bosniens rättigheter vara garanterade när 70% av människorna i ett Jugoslavien utan Kroatien och Slovenien är serber?

Faktum är att milosevic stödde krajinaserbernas krig för att deras säkerhet inte var garanterad.

I kroatien-kriget begådde kroaterna de första krigsförbrytelserna och brotten mot Jugoslavien som självklart fick konsekvenser.

Serberna uttryckte inget hot mot mot kroater och bosnier. De försökte ha kvar jugoslavien och garantera allas rättigheter.

Milosevic och hans regering sade att ni ska ha era rättigheter. Alltså har ni ingen anledning att bryta ut föränn ni blir förtryckta eller om man inte fullföljer era krav.
Det är löjligt att du tror att ni inte ska få rättigheterna eftersom det är både obligatoriskt och Serbiens intresse om de vil ha kvar Jugoslavien.
Nämn några orsaker var ni inte skulle få era rättgheter.

Citat:
Ledda av Milosevic som visat hur mycket han respekterar minoritetsfolks rättigheter i Kosovo och Vojvodina. För att inte nämna era etniska rensningar i Kroatien och kriget i Slovenien.

Innan bosnien kriget så respeketades minoriettsrättigheterna i Kosovo och vojvodina. samt Kroatien och slovenien.

Citat:
Tycker att du borde ha fattad det själv även om du är känd som forumets dummaste person.

hmm, luktar dubbelkonto

Citat:
Nej det är ett bevisat faktum. Varför ville Slobo ha rå mycket makt? För att dela ut till de andra folken?

Han ville ha kvar det multietniska Jugoslavien och dess konstitution som alla har varit med om att skapa. Något fel med det?

Citat:
Så här resonerade FN: NÄr Kroatien och Slovenien hade lämnat Jugoslavien slutade federationen att existera.

det var EG(EU) som resonerade så. rätta mig om jag har fel.

Citat:
Bosnien blev automatiskt självständigt,

För att FN ville det?

Citat:
Borat varför ljuger du så öppet? Han fängslades för att han kritiserade storserbernas roll i Jugoslavien.

han var ledare för muslimska ungdomsorganisationen.Dömdes till fängelse för föresök "att göra BIH en ren mulimsk stat".

Så: "att göra BIH en ren mulimsk stat" = kritisera storserbernas roll i Jugoslavien.

Citat:
Vad har serberna med det att göra?

de utgör ca 30% befolkningen

Citat:
Kommer Ungern utföra ett folkmord i Serbien för att ni röstar på en fascist som sitter häktad för brott mot mänskligheten?

?
Citera
2008-04-17, 20:06
Medlem
duros avatar
Är Borat på riktigt

Efter att ha läst hennes inlägg undrar jag om hon faktiskt tror på det hon skriver eller endast vill provocera/ljuga. Hoppas och tror verkligen att de flesta serber insett vad som verkligen hände, även fast Milosevic-regimens propaganda var i klass med nazisternas.
Citera
2008-04-17, 21:20
Medlem
borat4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duro

Efter att ha läst hennes inlägg undrar jag om hon faktiskt tror på det hon skriver eller endast vill provocera/ljuga. Hoppas och tror verkligen att de flesta serber insett vad som verkligen hände, även fast Milosevic-regimens propaganda var i klass med nazisternas.

shit, du sjunker ju verkligen till dina ustasa bröders nivå. Om inte lägre.

när du talar om serbisk propaganda så predikar du ut din egna propaganda i samma inlägg
Citera
2008-04-17, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever

när du talar om serbisk propaganda så predikar du ut din egna propaganda i samma inlägg

Vadå rapportarar HRT2 att Borat är dum eller?

Nazismen var för 60-70 år sedan och alla har lämnat det stadiet förutom serberna som haft nazismen som grunideologi uppbackat av en stark propaganda i 50år...

Skäms du inte ens när en av FB's mest seriösa balkaneser inte kan tro på hur dum du är`?

Kanske dags att lägga tangentbordet på hyllan Borat?
Srb har redan gjort det och satsar på en ny skepnad, denna gång en "Kroatienssvensk"...
Citera
2008-04-17, 21:39
Medlem
duros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever

Har jag sjunkit till Ustasa-nivå då jag jämförde Milosevics propagandamaskin med nazisternas? Du kanske inte uppfattade att jag menade effektiviteten, och inte vad de faktiskt propagerade för.

Skit i det Borat, även om det har med Bosnienkriget att göra skippar vi denna alltför personliga diskussion.
Citera
2008-04-17, 21:42
Medlem
borat4evers avatar
Bevisa era påståenden då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in