2008-04-15, 21:27
Medlem
Mrmistahs avatar
Tjena... jag letar efter enkla maträtter för den som vill gå ner i vikt. Det ska va med ingredienser som finns på ica.
Citera
2008-04-15, 22:38
Medlem
Dengues avatar
Nu ska jag vara så där prettotrist.
Det gäller att helt byta liv när det gäller mat och träning.
Jag har rasat en bit över 45 kilo men jag insåg att jag inte skulle greja det själv så jag fick hjälp. Jag vände mig till Itrim. men kör viktväktarna, extravaganza eller vad som finns där du bor.
Det hela beror ju också på hur mycket övervikt du vill ha bort. Om det är mycket kan det vara bra att börja med en sk VLCD (very low calorie diet). Oftast i form av kostersättning under den första tiden för att rasa mycket och hålla motivationen.

Till maten:
Du bör äta efter tallriksmodellen där en fjärdedel ska vara protein och de andra tre ska vara grönsaker. Helst ska proteinet vara fisk eller fågel.
När du nått din vikt som du vill hålla byter du en fjärdedel av grönsakerna till kolhydrater som ris eller potatis.

Det jag framför allt lärt mig är att göra grönsaker till en roligare och godare del av middagen än bara en sallad. Bönor, linser, dahl och annat som faktiskt är riktigt gott och en strålande ersättning för potatis eller andra kolhydratkällor.

Du får tjoa till igen om du vill ha riktiga recept.

//Dengue
Citera
2008-04-15, 23:22
Medlem
Silverturks avatar
Marinera kycklingfil'e med soja och grillkrydda. Skär i lagom stora bitar, och lägg på en form du smort in i lite fett. In i ugnen 20-25 200C minuter. Klart.

Ät tillsammans med grönskaer och någon lätt sås. Man kan även göra egen tsatsiki.

Jag har gått ner runt tio kilo sedan vecka 2, och då har jag inte kört denna diet särskilt hårt då jag ibland äter ute eller går på fest. Fungerar gör det fan.
Citera
2008-04-15, 23:36
Medlem
kungsmeks avatar
Broccolisoppa med räkor. Är väldigt gott och nyttigt. =)
Såg på Gordon Ramsay när han gjorde vanlig broccolisoppa och kokade broccolin till den hade lite krsipighet kvar, sen körde den i matberedare och tillsate vatten till den fick lagom konsistens. Efter det tror jag det bara är att itllsätta tinade räkor så att de blir varma. Hittade tyvärr inget exakt recept på tasteline, en jag har ätit det hemam fler agånger och det är gudomligt.
Citera
2008-04-16, 03:05
Bannlyst
Lånar tråden lite då den faktiskt handlade om enkla maträtter som var nyttiga..

Jag har:

Vatten
Mjöl
Bakpulver
Salt

Vill ha:

Bröd

Hur och i vilken mängd ska jag blanda det o sen hur länge ska det stå i ugnen?
Citera
2008-04-16, 16:02
Medlem
cosmic_dancers avatar
Du kan äta allt som du äter nu fast du får förändra rätterna något, mindre portioner och ha ofta mat och sällan mat. Det ska helt enkelt inte vara total förbjudet att äta något.

Om du utgår från vad du gillar att äta så blir det rätt enkelt. Låt oss säga att du gillar krov. Gör en korvstroganoff, fast på lättkorv eller varflr inte prova vegetarisk/kyckling korv. Använd dig utav lätt produkter och välj fullkorns pasta/ris eller matiga grönsaker som tillbehör. broccoli, morötter, blomkål, paprika, majs, avokado och rotfrukter m.m fungerar utmärkt istället för vit pasta. Men som sagt pasta får du äta, men välj kanske fullkorn istället och inte så mycket.

Om det är mycket du behöver gå ner så kan det vara bra att även kontakta dietist så att ni tillsammans kan komma på en kost som passar just din kropp.

Det finns jättemånga receptböcker med recept på rättermed färre kalorier. Under bokrean köpa jag en bok som heter lgott och lätt - smalmat från allt om mat. Där finns en massa bra rätter och kaloriberäkningar på varje rätt. Även viktväktarna har ett flertal bra receptböcker.

Lycka till
Senast redigerad av cosmic_dancer 2008-04-16 kl. 16:07.
Citera
2008-04-17, 00:17
Medlem
Abboccattos avatar
1 burk tomater
1 gul lök (hackas)
1-2 vitlöksklyftor (pressas)
1 fiskbuljong-tärning.
1 näve skalade räkor
100 gran fisk.
Lite valfria kryddor

= extremt billig och kalorisnål fiskgryta. Därtill god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in