2008-04-15, 18:23
Medlem
Scanlines avatar
Jag gjorde chokladfudge fr ett tag sedan, och den blev god men litet vl st. Receptet jag anvnde r fljande:

3 dl vispgrdde
3 dl strsocker
1 dl mrk sirap
50 g smr
100 g mrk choklad

1. Blanda vispgrdde, socker, sirap och choklad i en kastrull och koka upp under rrning.
2. Nr det brjat koka, sluta rra (viktigt) och koka p svag till medelsvag vrme till 116-120.
3. Lt svalna i rumstemperatur till ca. 50.
4. Rr i smr och fortstt rra tills fudgen blir matt.
5. Hll upp i en form kldd med smrpapper och lt svalna i rumstemperatur.
6. Skr upp i bitar. Frvara svalt.

(Det ska egentligen vara 2 msk glykos ocks fr att frhindra att fudgen blir korning, men det klarade jag mig utan.)

r det ngon som har ngon id om hur jag modifierar mitt recept fr att f fudgen mindre st?
Citera
2008-04-15, 18:27
Medlem
Tjippmunks avatar
mindre socker, eller s ta en choklad med hgre kakaohalt.

stelnade fudgen? jag har provat att gra en gng, men den stelnade inte. hade den i frysen ett dygn och d blev den seg som kola. sen nr jag flyttade upp den i kylskpet blev den "ls" igen. minns dremot inte om jag andvnde samma recept som dig
Citera
2008-04-15, 18:43
Medlem
Scanlines avatar
Jag anvnde Marabous 86% chocklad. Eftersom det var frsta gngen jag gjorde fudge ville jag inte frstra riktig choklad. Nsta gng ska jag prova att ta mindre socker, men jag r rdd att det kommer att vara svrt att f den att f den rtta konsistensen d.

Fudgen var ganska ls lnge, men sedan blev den riktigt bra. Jag tror att nsta gng tnker jag skra upp den, lgga den i burkar med smrpapper emellan och sedan lta den st ngra dagar i rumstemperatur. Om man fryser ner den s frhindrar man nog den dr processen som gr att den stelnar p ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in