2008-04-15, 18:23
Medlem
Scanlines avatar
Jag gjorde chokladfudge för ett tag sedan, och den blev god men litet väl söt. Receptet jag använde är följande:

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl mörk sirap
50 g smör
100 g mörk choklad

1. Blanda vispgrädde, socker, sirap och choklad i en kastrull och koka upp under rörning.
2. När det börjat koka, sluta röra (viktigt) och koka på svag till medelsvag värme till 116°-120°.
3. Låt svalna i rumstemperatur till ca. 50°.
4. Rör i smör och fortsätt röra tills fudgen blir matt.
5. Häll upp i en form klädd med smörpapper och låt svalna i rumstemperatur.
6. Skär upp i bitar. Förvara svalt.

(Det ska egentligen vara 2 msk glykos också för att förhindra att fudgen blir korning, men det klarade jag mig utan.)

Är det någon som har någon idé om hur jag modifierar mitt recept för att få fudgen mindre söt?
Citera
2008-04-15, 18:27
Medlem
Tjippmunks avatar
mindre socker, eller så ta en choklad med högre kakaohalt.

stelnade fudgen? jag har provat att göra en gång, men den stelnade inte. hade den i frysen ett dygn och då blev den seg som kola. sen när jag flyttade upp den i kylskåpet blev den "lös" igen. minns däremot inte om jag andvände samma recept som dig
Citera
2008-04-15, 18:43
Medlem
Scanlines avatar
Jag använde Marabous 86% chocklad. Eftersom det var första gången jag gjorde fudge ville jag inte förstöra riktig choklad. Nästa gång ska jag prova att ta mindre socker, men jag är rädd att det kommer att vara svårt att få den att få den rätta konsistensen då.

Fudgen var ganska lös länge, men sedan blev den riktigt bra. Jag tror att nästa gång tänker jag skära upp den, lägga den i burkar med smörpapper emellan och sedan låta den stå några dagar i rumstemperatur. Om man fryser ner den så förhindrar man nog den där processen som gör att den stelnar på ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in