2010-04-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiobil
Skälet till varför kriminalvården gör så där är för att de intagna ska se utsidan och inte bli knäppa efter ett antal år. Sedan om fyra timmar om året gör någon skillnad eller ej tvivlar jag på?
Det har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle göra någon skillnad. Snarast blir de väl ännu knäppare av att se friheten som de själva inte kan få....
Citera
2010-04-18, 14:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Ja, det var inte länge mördaren Anders Eklund fick sitta utan permission. Inte ens två (!) år. Stackars anhöriga. De måste tro att det är ngt slags skämt.

Är det fortfarande Alliansen som styr det här landet?!
Han greps väl 7 april 2008 - alltså för två år sedan.

Anhållande och häktestid räknas in i tiden för frihetsberövande när man räknar fram permissionsgrundstid om personen inte varit frifoting emellan.

Skälen för lufthål är som sagt var mentalhygieniska.
Senast redigerad av micro113 2010-04-18 kl. 14:17.
Citera
2010-04-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skälen för lufthål är som sagt var mentalhygieniska.
Officiellt ja...
Men som sagt tror jag inte att 4 timmar i sällskap med ett gäng plitar en gång om året gör nån skillnad alls...
Det verkliga skälet tror jag är att skapa någon morot att visa på för fången så att man får lugn inne på anstalten och kan hota med någon indragen förmån om de inte uppför sig... Tidstillägg på 5 extra dagar biter ju inte så bra på en livstidare.....
Citera
2010-04-18, 14:36
Bannlyst
Tycker att dom borde låta dom andra fångarna döda honom bara..
Citera
2010-04-18, 14:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Officiellt ja...
Men som sagt tror jag inte att 4 timmar i sällskap med ett gäng plitar en gång om året gör nån skillnad alls...
Det verkliga skälet tror jag är att skapa någon morot att visa på för fången så att man får lugn inne på anstalten och kan hota med någon indragen förmån om de inte uppför sig... Tidstillägg på 5 extra dagar biter ju inte så bra på en livstidare.....

För att det hotet skall bita så måste ju de där fyra timmarna faktiskt ha någon betydelse för den intagne, eller hur?

Gör de ingen skillnad för den intagne - så fyller hotet om att få permissionen indragen inte heller någon funktion, eftersom det då är fyra timmar denne lika gärna kan vara utan.

Dessutom kan jag - med handen på hjärtat - säga att vill de missköta sig så skiter de fullhjärtat i dessa fyra timmar - så som morot och piska fungerar de dåligt.

Däremot kan de fylla andra viktiga funktioner för den intagne - som att få gå ut och välja ett eget klädesplagg, välja sin lunch, besöka en anhörigs grav osv osv. Det är naturligtvis inga livsviktiga timmar i en intagens liv - men rent mentalhygieniskt fyller de en funktion.
Citera
2010-04-18, 18:04
Medlem
BoISarens avatar
Tråd sammanfogad med huvudtråd

//Mod
Senast redigerad av BoISaren 2010-04-18 kl. 18:06. Anledning: https://www.flashback.org/editpost.php?do=editpost&p=22603068
Citera
2010-04-19, 19:20
Medlem
Det är sannerligen ett skämt att den feta grisen skall ut och vallas i samhället efter så kort tid, patetiskt...
Citera
2010-04-19, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det är sannerligen ett skämt att den feta grisen skall ut och vallas i samhället efter så kort tid, patetiskt...

Men det är väl så för alla grovisar i detta landet, att de fortare än kvickt skall ut och luftas så de inte mår dåligt. Samtidigt som offren får jobba ihop försörjning av dessa ... Men är det säker har får komma ut då, eller?
Citera
2010-04-19, 19:40
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men det är väl så för alla grovisar i detta landet, att de fortare än kvickt skall ut och luftas så de inte mår dåligt. Samtidigt som offren får jobba ihop försörjning av dessa ... Men är det säker har får komma ut då, eller?
Citat:
Det här inte Anders Eklund första permission sedan han dömdes för drygt ett och ett halvt år sedan. Han har genomfört flera lufthålspermissioner, alla utan anmärkningar, konstaterar Kriminalvården.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6969092.ab
Skrämmande..
Citera
2010-04-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja enligt media så är ju hans ansökan beviljad och han har redan tidigare haft flera lufthålspermissioner.
Citera
2010-04-19, 20:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Ja enligt media så är ju hans ansökan beviljad och han har redan tidigare haft flera lufthålspermissioner.

Det kan inte stämma - man kan inte beviljas lufthålspermission förrän tidigast två år efter häktningsdagen.

Det är alltså inte möjligt att han skall ha haft fler lufthål.

Det måste ha skett en begreppsförväxling - om han har besökt sjukhus, vilket han gjort, så beviljas man särskild permission när man man lämnar anstalten. Vilket är en annan form av utevistelse som sker med bevakning och där den intagne kan vara belagd med t ex handfängsel.

Tidigare lufthål kan inte A.E. ha varit föremål för - minimitid är 2 år, och det beviljas max 1 per år.
Citera
2010-04-19, 21:52
Medlem
Svithjods avatar
Anders Eklund borde givetvis ha avrättats, att ha sådana svin som han i fängelse är en skam för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in