Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Officiellt ja...
Men som sagt tror jag inte att 4 timmar i sällskap med ett gäng plitar en gång om året gör nån skillnad alls...
Det verkliga skälet tror jag är att skapa någon morot att visa på för fången så att man får lugn inne på anstalten och kan hota med någon indragen förmån om de inte uppför sig... Tidstillägg på 5 extra dagar biter ju inte så bra på en livstidare.....
För att det hotet skall bita så måste ju de där fyra timmarna faktiskt ha någon betydelse för den intagne, eller hur?
Gör de ingen skillnad för den intagne - så fyller hotet om att få permissionen indragen inte heller någon funktion, eftersom det då är fyra timmar denne lika gärna kan vara utan.
Dessutom kan jag - med handen på hjärtat - säga att vill de missköta sig så skiter de fullhjärtat i dessa fyra timmar - så som morot och piska fungerar de dåligt.
Däremot kan de fylla andra viktiga funktioner för den intagne - som att få gå ut och välja ett eget klädesplagg, välja sin lunch, besöka en anhörigs grav osv osv. Det är naturligtvis inga livsviktiga timmar i en intagens liv - men rent mentalhygieniskt fyller de en funktion.