• 1
  • 2
2008-04-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Mjo, iofs men det ser väl jag mer som vårt problem?
Om man som Windows-användare av idag inte skyddar sig själv får man faktiskt skylla sig själv och att även som Linux-admin behöva köra virusscan för windows-virus känns...bakvänt.

Är detta vanligt isåfall?
Att som nätverksadmin behöva hålla ett antivirus uppdaterat för att kunna skydda folk i andra ändan som kör ett annat system?

Det är ganska vanligt att email servers som körs på Linux har AV-mjukvara installerat för att plocka bort just Windows-virus och annan skadlig kod, t ex Outlook exploits.
Citera
2008-04-16, 14:30
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Är detta vanligt isåfall?
Att som nätverksadmin behöva hålla ett antivirus uppdaterat för att kunna skydda folk i andra ändan som kör ett annat system?
ja självklart, det är en minimal insats för att slippa mängder med problem... låter det inte logiskt för dig?
Citera
2008-04-16, 23:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
ja självklart, det är en minimal insats för att slippa mängder med problem... låter det inte logiskt för dig?

Jo, helt klart, jag hade aldrig stött på det hela förut bara och därmed inte funderat värst mycket på det.

Men som hemanvändare utan nätverk är väl fortfarande virusrisken så liten att antivirus är onödigt, eller har det blivit värre det senaste?
Citera
2008-04-29, 21:16
Medlem
liqueurs avatar
Citat:
Men som hemanvändare utan nätverk är väl fortfarande virusrisken så liten att antivirus är onödigt, eller har det blivit värre det senaste?

Jag tror inte att det är nödvändig med Antivirus program för "Linux programmen" idag så länge man använder sig av de program som distributionerna erbjuder från sina arkiv, men om det blir vanligare att användarna installerar egna program ala Windows modellen, så kommer vi att få problem med malware och virus även på Linux maskiner i framtiden.
Citera
2008-04-30, 03:35
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liqueur
Jag tror inte att det är nödvändig med Antivirus program för "Linux programmen" idag så länge man använder sig av de program som distributionerna erbjuder från sina arkiv, men om det blir vanligare att användarna installerar egna program ala Windows modellen, så kommer vi att få problem med malware och virus även på Linux maskiner i framtiden.

Bara för att klargöra: vilken sorts "egna" program talar vi om här?
Eller menar du helt enkelt sättet att installera som windows använder, med Installshield och liknande?
Citera
2008-05-06, 00:35
Medlem
Citat:
Bara för att klargöra: vilken sorts "egna" program talar vi om här?
Eller menar du helt enkelt sättet att installera som windows använder, med Installshield och liknande?

Det är precis det han menar, dvs installera program som du laddat ned på webben eller från The Pirate Bay, och sedan installerar genom att köra en programfil.
Citera
2008-05-06, 12:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det är precis det han menar, dvs installera program som du laddat ned på webben eller från The Pirate Bay, och sedan installerar genom att köra en programfil.

Det var väl det jag trodde.

Men då kommer vi till en intressant sak, just när vi ändå är inne på programinstallationer: brukar ni som använder Linux ladda ner program och spara på hårddisken?
Iaf jag sparar på diverse program, allt från småspel till olika nyttoprogram, drivrutiner och allt annat jag behöver efter nyinstallation, men i Linuxvärlden är väl detta inte så aktuellt?
Uppfattningen jag fått är att ni inte sparar något utan efter installation så tar ni allt från nätet.
Vilket ju funkar bra, fram tills dess att man glömmer sig och gör en nyinstallation ute i sommarstugan, utan tillgång till bredband...
Citera
2008-05-06, 23:06
Medlem
Citat:
brukar ni som använder Linux ladda ner program och spara på hårddisken?

Sådana program som finns i repositoryt, nej. Andra, kanske, men inte så ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in