• 1
  • 2
2008-04-15, 18:13
Medlem
Seus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
*flinar som fan*

Så du gav upp spacklingen?
Ok, man tapetserar ensam. Men det är klart, jag vet inte hur händig du är men ta en polare till hjälp först tills du ser hur det går. Det kan ju vara stressande om en våd jävlas samtidigt som en annan ligger och torkar.

Det är nog bara du som kan avgöra om du behöver hjälp men ring en vän...

Jajaaa, skratta på bara, vafan. Jag insåg idag att jag måste måla om taket oxå eftersom att jag har (hur fan lyckas jag?) sprätt färg i taket. Gah!
Men varför jag frågade var för att jag alltid har haft någon med mig när jag tapetserat tidigare, en som håller i våden och en som står nedanför och svär för att det inte blir rakt .
Citera
2008-04-15, 18:20
Medlem
Tinnituss avatar
se till att måla taket INNAN du tapetserar bara, så du inte kladdar takfärg på tapeterna... låter lite som att det här kan bli ett evighetsprojekt annars :P
Citera
2008-04-15, 18:44
Medlem
Axeluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seu
Hejsan,
efter den katastrofala spacklingen och sen den fina färgen som avslöjade varje liten skavank, har jag bestämt mig för att tapetsera ist (det är ju så skönt att jag fått för mig att jag är gjord av pengar).
Så nu lyder min fråga: måste man vara två för att tapetsera? Eller kan jag kanske fixa detta själv?

Behövs mönsterpassning? Det är den stora frågan. Om du vill vara/är petig med detta, kan det vara bra att vara två. Även om det inte behövs mönsterpassas, ser det mycket snyggare ut om skarvarna i taket och på sidorna ligger exakt jämnt med övriga tapeter. Speciellt på sidorna kan det synas om tapeterna ligger dubbelt. Dessutom blir blöta tapeter rätt tunga och bräckliga vid 2,4 m. Jag har vid ett tillfälle råkat riva sönder tapeten när man ensam försöker applicera den på väggen. Allt detta blir lättare när man är två som hjälps åt att pressa upp och fixera tapeten. Dessutom kan en skära av överflödig tapet medans den andre svabbar på tapetklister på nästa tapet. Tänk på att kolla upp rätt tapetklister också...
Citera
2008-04-15, 19:05
Medlem
Seus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
se till att måla taket INNAN du tapetserar bara, så du inte kladdar takfärg på tapeterna... låter lite som att det här kan bli ett evighetsprojekt annars :P

Det har redan blivit ett evighetsprojekt
Citera
2008-04-15, 20:00
Medlem
whateverwhats avatar
Köpte på bauhaus tapet. Med den visade det sig att man skulle limma på väggen och sen på med tapet.. Blev rätt myckety bekvämare så.. Skulle göra sov rummet bara men av bara farten blev det 3 rum till, kök och hall..
Citera
2008-04-15, 20:04
Medlem
astakatts avatar
http://www.borastapeter.se/kollektio...up.asp?menu=43
Citera
2008-04-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta tapeter skall för övrigt vara fuktiga när de sätts upp. Annars blir det lätt skrynkligt när det torkar..Tapeterna krymper nämligen något när de torkar och blir därför släta.

Tapeter som man använder tapetklister till brukar krympa. Däremot de tapeter man använder tapetlim eller vägglim till är i regel tjockare och krymper inte. De skall heller inte fuktas.

Om man inte tapeterat själv tidigare så bör man nog räkna med att de första våderna får göras om tills man lär sig rätt teknik.

Jag sa "för fuktiga"

Självklart ska man låta dom "dra" lite, men väntar man för länge så är dom för fuktiga och när man släpper ner den så riskerar man att den går sönder i hörnerna man håller den i och skiten faller pladask ner på det skitiga golvet som självklart är fullt av damm från slipningen .

Hände mig mer än en gång första gången jag tapetserade
Citera
2008-04-16, 09:03
Medlem
Jag tyckte de va bra att vara två när man tapetserade. Går ju lite snabbare och man kan dela upp arbetet. En smetar på klister på våderna medans den andra vartefter våderna fått dra en stund sätter upp dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in