2008-05-07, 00:25
Medlem
Mycket mystiskt att du kan telnetta sidorna som inte fungerar! Använder du de vanliga adresserna när du går in där, eller IP-adresserna?

Eftersom det varken fungerar från firefox eller ie så kan det ju inte vara något fel i något av de programmen. Alltså måste det vara något i TCP/IP.

Är inte helt säker på att telnet använder samma host-fil som ie, men skulle bli mycket förvånad om den inte gör det.
Citera
2008-05-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nej, jag måste ta och bumpa den här tråden, då jag fortfarande inte löst det!
Det återkom som sagt bara några minuter efter jag postat det där inlägget och har pågått sen dess.
Jag kan meddela att jag tom har köpt en ny router. Ingen skillnad!
När routern kopplades in fungerade det i 20 minuter ungefär, sen samma fel.
Nu fungerar det igen om jag stänger ner alla webbläsare och nedladdningsklienter (msn får vara igång) och reparerar anslutningen, spelar ingen roll om det är trådlöst eller kablad.
Då får jag ett fungerande google i ungefär 2 minuter.
Jag har genomsökt datorn efter virus med uppdaterat NOD32 ett antal gånger, samt nyss två gånger med reboot emellan, med Ad-Aware.
Det försvinner inte!
Finns det någon sista åtgärd förutom formatering?

kollat efter rootkits? låter lite långsökt att någon skulle vilja blockera dig från att använda google, men det skadar inte att scanna. f-secure håller i en beta som heter blacklight, finns som både onlinescanner och separat nedladdnigsbart prog.

annars har jag inte några råd att ge, tyvärr.
Citera
2008-05-07, 00:38
Medlem
Kom på en idé! Testa att gå in på google.se via IP-adressen:

http://209.85.135.99/

Fungerar det? Isåfall är det något fel på din DNS eller hosts-fil.

Att rootkits skulle blockera google har jag aldrig hört talas om, men därmed inte sagt att det inte förekommer.
Citera
2008-05-07, 01:28
Medlem
Det låter som att det är din operatörs DNS-server som inte vill vara med och leka. Gå in på OpenDNS och använd deras DNS istället.
Citera
2008-05-07, 02:01
Medlem
kavajmongots avatar
Jag måste skriva här för jag har samma problem. Kommer inte åt facebook. Kommer åt det via ipadressen, men kan inte logga in. Har försökt med opendns utan resultat. Ievi.net funkar men inte att logga in heller. Funkar varken i firefox, ie eller seamonkey. Vad göra?
Citera
2008-05-07, 02:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Öppna Hosts-filen i notepad och titta om det finns några förändringar introducerade där. Spyware/Adware älskar att peta om så man hamnar på deras suspekta sidor istället när man matar in kända/vanliga adresser. När så polisen kommer dem på spåret så tar de ner sin sida och drar till en ny adress varpå "sidan kan inte visas" dyker upp istället.

Superantispyware/Spybot kan vara en bra ände att börja nysta i också.
Citera
2008-05-07, 03:11
Medlem
kavajmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Öppna Hosts-filen i notepad och titta om det finns några förändringar introducerade där. Spyware/Adware älskar att peta om så man hamnar på deras suspekta sidor istället när man matar in kända/vanliga adresser. När så polisen kommer dem på spåret så tar de ner sin sida och drar till en ny adress varpå "sidan kan inte visas" dyker upp istället.

Superantispyware/Spybot kan vara en bra ände att börja nysta i också.

Var ligger Hosts-filen?
Citera
2008-05-07, 06:19
Medlem
Det är en gömd system-fil, så du måste först välja att alla filer ska synas (Verktyg->mappalternativ->visning)

Den ligger under windows/system32/drivers/etc/
Citera
2008-05-13, 21:29
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumpster
Kom på en idé! Testa att gå in på google.se via IP-adressen:

http://209.85.135.99/

Fungerar det? Isåfall är det något fel på din DNS eller hosts-fil.

Att rootkits skulle blockera google har jag aldrig hört talas om, men därmed inte sagt att det inte förekommer.
Har samma fel på min dator. Men IP adressen fungerade. Vilket betyder att det är fel på DNSen. Hur åtgärdar jag detta? Det var ingetlustigt med hosts filen.
Citera
2008-05-13, 23:22
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Har samma fel på min dator. Men IP adressen fungerade. Vilket betyder att det är fel på DNSen. Hur åtgärdar jag detta? Det var ingetlustigt med hosts filen.

Du byter förslagsvis DNS-server, finns ju en uppsjö att använda, några exempel:
192.71.220.9
192.71.220.13
4.2.2.1
4.2.2.2
4.2.2.3
osv..

En annan sak som slog mig, vissa bredbandsroutrar har problem med dns-bufferten, så testa att köra med fast DNS på datorn istället.
Citera
2008-05-13, 23:30
Medlem
Julmustmans avatar
Samma fel här
Citera
2008-05-19, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Du byter förslagsvis DNS-server, finns ju en uppsjö att använda, några exempel:
192.71.220.9
192.71.220.13
4.2.2.1
4.2.2.2
4.2.2.3
osv..

En annan sak som slog mig, vissa bredbandsroutrar har problem med dns-bufferten, så testa att köra med fast DNS på datorn istället.
Ingen av dem fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in