2008-04-14, 17:24
Medlem
Spelar inte så stor roll om det är Kyckling, Lamm eller vad annars man nu brukar ha.
2008-04-14, 18:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
Spelar inte så stor roll om det är Kyckling, Lamm eller vad annars man nu brukar ha.
Att fixa en äkta kebab är en ganska invecklad och obekväm historia. Hur exakt hade du tänkt dig att det skall gå till? Jag menar: Skall du grilla den på öppen eld, el eller kol? Skall den snurra horisontellt, vertikalt eller inte alls? Eldrivet eller manuellt? Var tänker du anskaffa köttet? Vilken marinad osv?

~Paul~
2008-04-14, 18:49
Medlem
När det gäller kebab i hemmamiljö har jag kokat ner valet till:
1. Upprätta en kebabfabrik i köket (dyrt och utrymmeskrävande) samt kräver mycket utrustning och maskineri
2. Fuska.

Med det frysta kebabkött man kan köpa i vanliga mataffärer och en hård stekning i stekpanna uppnår man enligt min uppfattning ett resultat som är gott nog för att fungera som föda vid en medelsvår bakfylla. (det jag använder kebab till).

Lenn
2008-04-15, 01:16
Medlem
MadamMims avatar
Vad snackar ni om? Fixa en dönerrulle? Klart det kan va en plåga och överkurs.

Det finns några persiska varianter som är skitenkla att göra och är mycket godare än dönerkebab.

Lammfärs, riven lök, salt, vitpeppar och eventuellt kan du ha i lite saffran och/ eller somagh/ sumak. Enkelt och jävligt gott.

http://www.hanifworld.com/Sofreh/MealsPhotos2/Chanjeh_Koobideh.jpg

En annan variant är att marinera lammfiléer med "löksaft", salt och peppar. Häll på lite citronsaft vid grillning.

http://shahrzaad.files.wordpress.com/2007/09/chelo-kabab.jpg

Sen finns det en kycklingvariant där du maler ner saffran med lite socker. Häll i lite vatten så det blir en smörja och marinera kycklingen i skiten och häll citronsaft på kycklingen vid grillningen. Godare kyckling finns inte.

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=5&lng RID=5120 (Skitbild från helvetet, sådär ska det inte se ut)

Servera med basmatiris och strö över saffranris på det, lök, grillade tomater, bröd och mynta. Kanske lite grillade chilifrukter.
Häll på en krydda vid namn somagh/ sumak (finns bl a på Hemköp, märke Eldorado).
Senast redigerad av MadamMim 2008-04-15 kl. 01:23.
2008-04-15, 10:21
Medlem
Tack MadamMim.

Till de övriga två. bättre att tiga än tala om man inte har något vettigt att säga...
2008-04-15, 10:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
Tack MadamMim.

Till de övriga två. bättre att tiga än tala om man inte har något vettigt att säga...
Det var inte mycket till förklaring du gav i ditt första inlägg.

Av naturliga skäl så antar man därför att du är ute efter en en traditionell kebab och inte shish-kebab vilke MadamMims kebaber är exempel på.

Avslutningsvis så håller jag således med dig. Bättre att hålla klaffen när man inte har något vettigt att säga .

~Paul~
2008-04-15, 12:48
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Av naturliga skäl så antar man därför att du är ute efter en en traditionell kebab och inte shish-kebab vilke MadamMims kebaber är exempel på.

Avslutningsvis så håller jag således med dig. Bättre att hålla klaffen när man inte har något vettigt att säga .

~Paul~
varför slår du ner så hårt på ett nytt fejs här som ville ha ett svar på en fråga? Det är väl rätt uppenbart att din första kommentar inte var vad han/hon var ute efter? Dessutom undrar jag om du har rätt. Jag har rest i Mellanöstern i olika omgångar och kebab har olika namn i olika länder och regioner.
2008-04-15, 13:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
1. varför slår du ner så hårt på ett nytt fejs här som ville ha ett svar på en fråga?

2. har rest i Mellanöstern i olika omgångar och kebab har olika namn i olika länder och regioner.
1. Det är mycket riktigt så att TS ville ha svar på en fråga. Men hans fråga var så diffus att den genererade ett svar som han inte var nöjd med. Hans reaktion på mitt svar var hård och aggressiv. Framför allt med tanke på att han är, precis som du säger, "ett nytt fejs".

Alltså, jag försöker inte att smula sönder en ny medlem Seamus. Men jag har väl all rätt att försvara mig mot orättvis behandling?

2. Precis! Det var det här som var den springande punkten och orsaken till missförståndet.

~Paul~
2008-04-15, 14:16
Medlem
MadamMims avatar
Citat:

~Paul~

Shishkebab? Vardå? Menar du kabab kobideh?
Senast redigerad av MadamMim 2008-04-15 kl. 14:18.
2008-04-15, 14:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Shishkebab? Vardå? Menar du kabab kobideh?
Som sagt, namnen är många.

~Paul~
2008-04-15, 14:59
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Som sagt, namnen är många.

~Paul~

Och recepten skiljer sig också, därför har du fel
2008-04-15, 15:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Och recepten skiljer sig också, därför har du fel
Nej, jag har inte fel. Jag kommenterade nämligen inte skillnaden mellan shish-kebab och kabab kobideh, utan det faktum att namnen på liknande kreationer är så många att dessa är lätta att förväxla. Precis som i det här specifika fallet.

Min infallsvinkel var att med de fakta som fanns i början av tråden så var det stört omöjligt att veta vilken typ av kebab TS var ute efter. Därför antog jag med att han var ute efter den typ av kebab som de flesta förknippar med det namnet: Nämligen en vertikalt eller horisontellt liggande rulle av köttlameller som sakta roterar runt en het källa.

Rätta mig om jag har fel men visst är det här vad folk förknippar med nament kebab i Sverige??

Med bakgrund av detta så anser jag fortfarande att TS något vildsinta kritik i hans andra inlägg var ogrundat och mitt något skarpa svar var bara en logisk reaktion.

~Paul~
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in