2008-04-14, 08:54
Bannlyst
Det tar 9 månader för ett barn att ploppa ur, jorden har 6 miljarder innevånare. Hur lång tid skulle det ta för mänskligheten att ta livet av sig själva genom svält eller liknande? Jag satt och bara och tittade på hur många vi skulle kunna vara inom 20 år, tog inte med speciellt många variabler men fick fram en summa på 3694.7 miljarder.
Citera
2008-04-14, 09:29
Medlem
pjotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Det tar 9 månader för ett barn att ploppa ur, jorden har 6 miljarder innevånare.
Ja.
Citat:
Hur lång tid skulle det ta för mänskligheten att ta livet av sig själva genom svält eller liknande?
Man klarar sig ungefär 2 månader utan mat om man får vatten, så 2-3 månader?
Citat:
Jag satt och bara och tittade på hur många vi skulle kunna vara inom 20 år, tog inte med speciellt många variabler men fick fram en summa på 3694.7 miljarder.
Var nionde månad kan vi bli 3 miljarder fler, det är ju bara kvinnorna som kan föda barn. Pågår detta konstant i 20 år (240 månader) kommer vi vara 6+3*240/9 ≈ 90 miljarder. Sen kan man ju räkna mer att efter kanske 14-15 år så kan de första "nyfödda" börja föda barn också, då kanske siffran ökar till ungefär 100 miljarder.
Citera
2008-04-14, 09:31
Medlem
Citat:
Det tar 9 månader för ett barn att ploppa ur, jorden har 6 miljarder innevånare. Hur lång tid skulle det ta för mänskligheten att ta livet av sig själva genom svält eller liknande? Jag satt och bara och tittade på hur många vi skulle kunna vara inom 20 år, tog inte med speciellt många variabler men fick fram en summa på 3694.7 miljarder.

Frågar du efter hur lång tid det skulle ta för alla resurser att ta slut om vi födde barn ohämmat eller vadå? Om man kollar på hur lång tid det skulle ta för alla att dö av svält så säger jag ca 1 månad. Förutsatt att alla slutar äta helt samtidigt. Om man inte får dricka vatten så går det säkert snabbare.
Citera
2008-04-14, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Frågar du efter hur lång tid det skulle ta för alla resurser att ta slut om vi födde barn ohämmat eller vadå? Om man kollar på hur lång tid det skulle ta för alla att dö av svält så säger jag ca 1 månad. Förutsatt att alla slutar äta helt samtidigt. Om man inte får dricka vatten så går det säkert snabbare.

Nja, svält såsom att alla resurser tog slut. När klarar Jorden inte mer människor?

Edit : När jag räknade så var jag så trött att jag inte tänkte på att barnen borde växa upp först :P
Citera
2008-04-14, 12:25
Medlem
Giorgis avatar
Jag vet inte missfallsstatistiken men jag tror att ca 25% av alla graviditeter leder till missfall. Sen så är ca 10% av alla människor infertila.
Citera
2008-04-14, 12:29
Medlem
Zous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jag vet inte missfallsstatistiken men jag tror att ca 25% av alla graviditeter leder till missfall. Sen så är ca 10% av alla människor infertila.

Finns nog en högre procent vid missfallstatistiken under de tidigaste stadiet (3-4 veckor) låter mig minnas att jag läst att det kan till och med vara över 30%-40% där. 10% som saknar fertilitet låter dock lite väl högt, 1 på 10 alltså, kan det stämma?
Citera
2008-04-14, 13:14
Medlem
DAGGER[X]s avatar
I teorin vill jag minnas att det skulle gå att konvertera all materia i det observerbara universumet till människokroppar inom loppet av något årtusende, det finns lyckligtvis en del praktiska hinder.
För övrigt så är jorden redan nu överbefolkad till den graden att viktiga ekosystem kommer börja kollapsa ganska snart.
Citera
2008-04-14, 14:47
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjott
Var nionde månad kan vi bli 3 miljarder fler, det är ju bara kvinnorna som kan föda barn. Pågår detta konstant i 20 år (240 månader) kommer vi vara 6+3*240/9 ≈ 90 miljarder. Sen kan man ju räkna mer att efter kanske 14-15 år så kan de första "nyfödda" börja föda barn också, då kanske siffran ökar till ungefär 100 miljarder.

Nja, kriteriet är väl snarare kvinnor i åldrarna 15-40 år. Som överhuvudtaget kan föda barn. Om vi säger att världens befolkning är jämnt fördelad över åldrarna 0 till 80 (kanske är högt räknat) så får vi knappt en miljard kvinnor som kan föda barn.

Om vi räknar med att 10% är infertila så är det ungefär 800,000,000 kvinnor som kan föda barn.

Sedan 25% missfall, om vi säger att missfallet sker i snitt 4 månader in i graviditeten så blir det en månad i snitt extra.

6+0.8*240/10 ≈ 25 miljarder på 20 år.
Citera
2008-04-14, 15:25
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
  • Det krävs att mannens spermie befruktar kvinnans ägg, det kan gå 100tals samlag innan det blir nåt.
  • Hon eller han får inte vara steril.
  • Det kan bli dessutom missfall.

Det är med andra ord inte så övervägande stor chans att det blir barn på en gång om ens någon gång.

Det finns däremot jävligt mycket vi kan dö utav och alla dör i alla åldrar av olika orsaker.

Hur kan världen överbefolkas ?

Är det inte ett lite konstigt när man ser det ur det perspektivet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in