2008-07-10, 19:00
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Sås vet jag inte riktigt, men måste du grilla då...bryn på den i stekpannan ordentligt och skicka in i ugnen blir ju underbart bra.
Känns lite mer manligt att blicka ut över granskapet med en pilsner i handen samtidigt som man sprider en god odör över kvarteret än att stå inne i skinande sol med ett förkläde och torka svetten på kökshandduken.
Men det kanske bara är jag
Citera
2022-02-05, 14:32
Medlem
Fläskfilé-marinad (3h) med dessa?

Bumpade en 14 år gammal tråd.

Kanske dags för en ny?

Hur bäst marinera denna med vad man har hemma?

Det som passar:
Rapsolja
Japansk soja
Ketchup
Senad (grov, skånsk samt Johnnys sötstarka)
Vitlök
Chili (röda)

Peppar i olika former
Rökt paprika
Chili flakes
Dragon?

Det blir rotfruktsgratäng till så ingen sås nödvändig.

Vad har jag missat för en smarrig fläskfilé?

(Tid i marinad ~3h)

Om jag beger mig till affären, vad ska jag köpa?

Edit,
Syra?
Senast redigerad av deliciousdelux 2022-02-05 kl. 14:34.
Citera
2022-02-05, 15:09
Medlem
RegiliusIVs avatar
Blir nog kanon.

Skippa oljan och använd vatten, annars går smakerna inte in i köttet.
Citera
2022-02-05, 15:20
Medlem
Zeeeeetas avatar
Gillar själv att köra färska grejer så långt det går. Vitlök och chili verkar du ju ha redan så ingen idé att köra chiliflakes etc. Gillar även klassiska färska kryddor som rosmarin och timjan finhackad tillsammans med vitlöken och chilin, en skvätt soja + ev. lite rinnande honung för sötma, peppar + salt. Brukar själv ha lite olja i men gör som du vill. Går även att ha i lite pressad citron + riven citron skal i, men sparar sånt till sommaren när man grillar lamm etc istället (blir lite mer somrigt när mycket citrus läggs till, luktar förbannat jävla gott näre osar dock) . Ett plus i kanten är även om man under stekning/grillning penslar på rumstempererat smör med lite vitlök i på köttet. Är långt ifrån en expert men brukar bli väldigt gott (mycket grillsmak) oavsett vilken köttbit man valt. Lycka till!
Senast redigerad av Zeeeeeta 2022-02-05 kl. 15:25.
Citera
2022-02-05, 15:23
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Bumpade en 14 år gammal tråd.

Kanske dags för en ny?

Hur bäst marinera denna med vad man har hemma?

Det som passar:
Rapsolja
Japansk soja
Ketchup
Senad (grov, skånsk samt Johnnys sötstarka)
Vitlök
Chili (röda)

Peppar i olika former
Rökt paprika
Chili flakes
Dragon?

Det blir rotfruktsgratäng till så ingen sås nödvändig.

Vad har jag missat för en smarrig fläskfilé?

(Tid i marinad ~3h)

Om jag beger mig till affären, vad ska jag köpa?

Edit,
Syra?

Goda smaker alltihop, men kanske inte samtidigt. För mycket och för starka kryddor slår ut fläsksmaken som är rätt mild.

Personligen skulle jag skippa marineringen helt. Den hinner tränga in kanske 1 mmm på den tiden du har till förfogande. Istället skulle jag göra en god kryddsås som man har på tallriken, och så doppar man den stekta fläskfilén i den. Har du någon god sprit hemma (whisky, rom, bourbon) så kan du ha i det i kryddsåsen. Då tar du tillvara både maillardeffekten och kryddsmaken. Marinerar du kommer du bara bränna kryddorna fläskfilén och inte få någon mer omfattande maillardsmak.

Oljan kan du som nämnts ovan skippa i marinaden, den tillför ingen smak utan gör det bara svårt för de vattenburna smakerna att fästa på fläskfilén och gå in i det vattenbemängda filéköttet. Har du några äpplen hemma så stek äppelskivor till, passar perfekt till fläskfilén.
Citera
2022-02-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegiliusIV
Blir nog kanon.

Skippa oljan och använd vatten, annars går smakerna inte in i köttet.

Ofan!
Citera
2022-02-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeeeeeta
Gillar själv att köra färska grejer så långt det går. Vitlök och chili verkar du ju ha redan så ingen idé att köra chiliflakes etc. Gillar även klassiska färska kryddor som rosmarin och timjan finhackad tillsammans med vitlöken och chilin, en skvätt soja + ev. lite rinnande honung för sötma, peppar + salt. Brukar själv ha lite olja i men gör som du vill. Går även att ha i lite pressad citron + riven citron skal i, men sparar sånt till sommaren när man grillar lamm etc istället (blir lite mer somrigt när mycket citrus läggs till, luktar förbannat jävla gott näre osar dock) . Ett plus i kanten är även om man under stekning/grillning penslar på rumstempererat smör med lite vitlök i på köttet. Är långt ifrån en expert men brukar bli väldigt gott (mycket grillsmak) oavsett vilken köttbit man valt. Lycka till!

Mmm.. Mums vad gott det lät.

Går och handlar rosmarin och timjan inom 1h.
Citera
2022-02-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Goda smaker alltihop, men kanske inte samtidigt. För mycket och för starka kryddor slår ut fläsksmaken som är rätt mild.

Personligen skulle jag skippa marineringen helt. Den hinner tränga in kanske 1 mmm på den tiden du har till förfogande. Istället skulle jag göra en god kryddsås som man har på tallriken, och så doppar man den stekta fläskfilén i den. Har du någon god sprit hemma (whisky, rom, bourbon) så kan du ha i det i kryddsåsen. Då tar du tillvara både maillardeffekten och kryddsmaken. Marinerar du kommer du bara bränna kryddorna fläskfilén och inte få någon mer omfattande maillardsmak.

Oljan kan du som nämnts ovan skippa i marinaden, den tillför ingen smak utan gör det bara svårt för de vattenburna smakerna att fästa på fläskfilén och gå in i det vattenbemängda filéköttet. Har du några äpplen hemma så stek äppelskivor till, passar perfekt till fläskfilén.

Har lite tullamore dew, mm, äpplen..

Det här kan nog bli världsklass.
Citera
2022-02-05, 15:43
Medlem
Dragon är inte gott när det värms upp, det blir en annan smak då. Skulle skippa den i marinaden och ha den i salladen istället.
Citera
2022-02-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Dragon är inte gott när det värms upp, det blir en annan smak då. Skulle skippa den i marinaden och ha den i salladen istället.

Helt enig.
Citera
2022-02-05, 16:03
Medlem
http://www.bilddump.se/bilder/202202...70.227.253.jpg

Köpt rosmarin och timjan, får gå i vid stekning tänkte jag.
Citera
2022-02-05, 17:17
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag brukar använda skivade Kiwi i en påse i kylen.
Helst över en natt.

Sedan är köttet så att du kan dra den i skivor.
Jag bryner det och sedan ner i potatisgratäng (Skivade de i smådelar)
Blandar ihop det. Givetvis med brynt schalottenlök, gul lök, en krossad vitlök.
Svartpeppar, Cayennepeppar, en tesked socker, (ibland lite Aromat).

In i ugnen 30-40 min. (Se på påsen ur länge det ska stå. Jag kör ICA:a gratäng med vitlök.)

Alla som smakar det vill ha mer.
Brorsan ungar skriker efter någon timme senare: "Varför åt jag så mycket"

Här kommer ett tips:

Någon som prövat kiwimarinad metoden?
https://www.matklubben.se/forum/deba...d-metoden-4683
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in