2008-04-14, 00:23
Medlem
Var en sväng i malmö igår och tittade då på alla stans sevärdheter. Bland dem ingår förstås Zlatans barndomhem och ett besök på lokala falafelstället jasmin.

På stället snappade vi upp meningen "Vi bolmar jasmin ikväll" och frågan är vad detta innebär. Eftersom gänget som sa detta verkade gilla stället kändes det inte som dom skulle bränna ner det och det verkade inte som ett ställe man kunde röka på på heller. Någon som har några bra förklaringar till vad det kan betyda? Tills vidare tänkte jag använda ordet i så många sammanhang som möjligt
Citera
2008-04-14, 15:42
Medlem
Tonspråks avatar
Jag kommer inte från Malmö, men där jag kommer ifrån används "bolma" ibland som "röka".
Citera
2008-04-14, 15:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonspråk
Jag kommer inte från Malmö, men där jag kommer ifrån används "bolma" ibland som "röka".

Bolma jasmin=röka gräs.
Citera
2008-04-14, 18:24
Medlem
Bajsfacistens avatar
Bolma för mig betyder storrökning. Tror inte det är något nysvenskt ord då även min 50+ far som inte umgås med nysvenskar använder bolma.
Citera
2008-04-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Bolma jasmin=röka gräs.

Så att stället vi satt på hette jasmin var bara en tillfällighet?
Citera
2008-04-14, 19:18
Medlem
Fettogubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj-upHamn
Så att stället vi satt på hette jasmin var bara en tillfällighet?

Bolma betyder ju, som övriga skribenter påpekat, att röka. I alla fall uppfattas det och används det ordet i dessa förhållanden enligt många.

Just Jasim däremot är nog ingen slump, jag skulle gissa på att det är ett "internt ord" i deras kompisgäng. Möjligtvis kanske det finns någon underhållande rökarhistoria från den krogen och därmed har ganja fått benämningen "Jasmin".
Citera
2008-04-14, 21:38
Medlem
Egon3s avatar
Att bolma har sedan länge kopplats till starkare gifter än nikotin. Bolmört är
inte att leka med. Eller om man så vill, det finns bolmört och bolmört. En av
dem innehåller en skopa skopolamin. En annan innehåller tydligen jasmin.

Verbet bolma kan betyda både röka och ryka. På balkongen exempelvis.

— Min kone ligger inne på værelset og ryger.
— Ja, min fru är rätt varm också.
Citera
2008-04-14, 23:10
Medlem
ugnens avatar
Bolma jasmin som i röka vattenpipa med jasminsmak...kanske...
Citera
2008-04-15, 00:15
Moderator
evilhoneys avatar
Om man drar paralleller till det engelska språket så finns ju fraser som "burn down the house", "this party is on fire" osv som används som att "rocka sönder stället/en jävla bra fest", kan det vara en försvenskad version av det?

Ikväll ska ni bolma jasmin-->bränna jasmin-->festa sönder stället?

Om det nu bara inte är en skön omskrivning för att röka sött och att det bara är ett sammanträffande att stället hette så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in