2008-04-13, 14:57
Medlem
Jag har fått en sak på huvudet som ja inte kommer på, när man ringlar typ balsamico på restaurang runt tallriken som dekor så heter de ju nåt speciellt? va tusan kallas det för? själva "klegget" som baseras på balsamico? man kan ju ha grön, röd, brun mm mm...
Citera
2008-04-13, 15:08
Medlem
rayraviolis avatar
Reduktion eller? Lite osäker på vad du är ute efter.
Citera
2008-04-13, 15:10
Medlem
-jOE!s avatar
Pesto?
Citera
2008-04-13, 15:21
Medlem
om du är ute och käkar på en vettig restaurang så brukar det alltid finnas nån form av dekoration..right? det vanligaste är att man ringlar nåt som ser ut som balsamico i olika färger, typ grönt, rött, gult, brunt...som olja typ...för att dekorera med...vad kallas själva den dekoreringen och vad görs den av?
Citera
2008-04-13, 16:15
Medlem
Chilimans avatar
Det kan ju vara väldigt väldigt olika. En mörk sås baserad på Balsamicovinäger och socker är oftast en reduktion, är det grönt kan det troligtvis vara örtolja, gult kan det vara en dijoncreme osv osv. Enligt mig används det lite för ofta till rätter som det inte passar till. Den lilla ringlade såsen måste smälta ihop med det som ligger på tallriken, men så är det inte alltid.
Citera
2008-04-13, 16:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raz0r
Jag har fått en sak på huvudet som ja inte kommer på, när man ringlar typ balsamico på restaurang runt tallriken som dekor så heter de ju nåt speciellt? va tusan kallas det för? själva "klegget" som baseras på balsamico? man kan ju ha grön, röd, brun mm mm...
Vet inte riktigt vad du är ute efter, om det är benämningen på dekorationen eller namnet på reduceringen gjord på balsamico? Hur som helst så tänker du antingen på att garnera rätten, m a o garnityr eller Glace de viande som betyder en kraftig, nästan sirapsliknande reduktion?

~Paul~
Citera
2008-04-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet inte riktigt vad du är ute efter, om det är benämningen på dekorationen eller namnet på reduceringen gjord på balsamico? Hur som helst så tänker du antingen på att garnera rätten, m a o garnityr eller Glace de viande som betyder en kraftig, nästan sirapsliknande reduktion?

~Paul~
Både och...det är en garnity, ingen sås. nästan som Glaze ja, fast det heter nåt annat...själva namnet! =)
Citera
2008-04-13, 20:35
Medlem
Oftast gör man en sirap på balsamico vinäger, mao, man kokar till det med socker och låter den svalna. Om du bara reducerar balsamvinäger blir den för stark och i det närmaste oätlig.

Desto bättre är det en trend som försvinner mer och mer, vilket är tur då för mycket balsamvinäger kan totalt förstöra en maträtt.

Själv använder jag hellre en demi glace, eller en emulsion på röd eller gul paprika... bättre smaker.
Citera
2008-04-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppman
Oftast gör man en sirap på balsamico vinäger, mao, man kokar till det med socker och låter den svalna. Om du bara reducerar balsamvinäger blir den för stark och i det närmaste oätlig.

Desto bättre är det en trend som försvinner mer och mer, vilket är tur då för mycket balsamvinäger kan totalt förstöra en maträtt.

Själv använder jag hellre en demi glace, eller en emulsion på röd eller gul paprika... bättre smaker.
De låter intressant! hur tillreder man en sådan bäst? går det att använda sig av hela paprikapaletten för att få fram olika färger?
Citera
2008-04-14, 21:10
Medlem
defyras avatar
jag använde örtolja när jag körde alá carte i sommras, tror jag hade basilika mixat med olivolja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in