2010-06-08, 22:17
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Behöver fler som känner att de har tid och ork att se till att debattreglerna efterlevs. Flashback Debatt kommer att kräva ett stort engagemang från involverade moderatorer för att fungera som det är tänkt.

Under tiden tar jag väldigt gärna emot idéer om hur man kan utforma reglerna (https://www.flashback.org/t217167 för att se hur de såg ut förra rundan) för att få en bra avvägning mellan regler och flexibilitet.

Efter en noggrann titt i regelsidan du länkade, så skulle jag säga att reglerna som satts upp där låter prima. D3 fick mig dock att undra, den var i mina ögon aningen luddig. Var det tänkt att man inte fick uttrycka en delad åsikt som redan är skriven i tråden, eller hur är den menad?
Förutom den punkten tyckte jag att reglerna var glasklara.
Citera
2010-06-09, 12:29
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Efter en noggrann titt i regelsidan du länkade, så skulle jag säga att reglerna som satts upp där låter prima. D3 fick mig dock att undra, den var i mina ögon aningen luddig. Var det tänkt att man inte fick uttrycka en delad åsikt som redan är skriven i tråden, eller hur är den menad?
Förutom den punkten tyckte jag att reglerna var glasklara.
Ja, den är weird och tas rimligen bort om vi återupplivar forumet. Lite mer input vore välkommet - vilka regler är för debatthämmande, till exempel? Jag skulle vilja optimera regelverket med två mål:
  • Debatten i sig bör vara så viril som möjligt, inte överdrivet begränsad av regler, men
  • den måste hålla en viss - högre - kvalitet.
Det behöver inte gå fort i svaren som på övriga FB, duellformatet till exempel blir lite väl pressat, utan fokus måste ligga på kvaliteten.
Citera
2010-06-09, 13:09
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ja, den är weird och tas rimligen bort om vi återupplivar forumet. Lite mer input vore välkommet - vilka regler är för debatthämmande, till exempel? Jag skulle vilja optimera regelverket med två mål:
  • Debatten i sig bör vara så viril som möjligt, inte överdrivet begränsad av regler, men
  • den måste hålla en viss - högre - kvalitet.
Det behöver inte gå fort i svaren som på övriga FB, duellformatet till exempel blir lite väl pressat, utan fokus måste ligga på kvaliteten.
Nu har ju mycket ändrats på 5 år men något som borde bli bättre, på något sätt, är väl kanske tempot på debatterna. Den längsta debatten var om monarkin, tre sidor lång och den var över tretton dagar. Så antar att 24-timmars regeln inte var till så mycket hjälp. Men vad som skulle hjälpa till att höja tempot är ju svårare att komma på, kanske det fixar sej automatiskt iom ett större antal medlemmar?

Kanske låter kontraproduktivt mot tempohöjning men den gamla X antal inlägg och Z tid för att få skriva kanske skulle hjälpa till för att få folk att förstå att det inte är ett ställe för oneliners? Och att man inte måste få godkänt av en moderator för att få vara med i debatterna? Eller det kanske gör att det lätt blir rörigt kanske...

Aja kanske inte så mycket till hjälp men lite tankar iaf.
Citera
2010-06-09, 18:41
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Nu har ju mycket ändrats på 5 år men något som borde bli bättre, på något sätt, är väl kanske tempot på debatterna. Den längsta debatten var om monarkin, tre sidor lång och den var över tretton dagar. Så antar att 24-timmars regeln inte var till så mycket hjälp. Men vad som skulle hjälpa till att höja tempot är ju svårare att komma på, kanske det fixar sej automatiskt iom ett större antal medlemmar?

Kanske låter kontraproduktivt mot tempohöjning men den gamla X antal inlägg och Z tid för att få skriva kanske skulle hjälpa till för att få folk att förstå att det inte är ett ställe för oneliners? Och att man inte måste få godkänt av en moderator för att få vara med i debatterna? Eller det kanske gör att det lätt blir rörigt kanske...

Aja kanske inte så mycket till hjälp men lite tankar iaf.
En grej att ta beslut om är om jag ska sitta och rensa enorma mängder inlägg som inte är tillräckligt bra, eller göra som i Feedback - att varje inlägg måste godkännas av mod innan det visas. Det skulle slöa ned debatten, men samtidigt passar det syftet relativt väl.
Citera
2010-06-09, 19:22
Medlem
AbrahamLincolns avatar
När har vi haft ett sådant här underforum? Och när togs den bort?

Vad talar i såfall mot att den skulle återupplivas? Själv tycker jag att det låter jävligt intressant.
Citera
2010-06-12, 12:36
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
När har vi haft ett sådant här underforum? Och när togs den bort?

Vad talar i såfall mot att den skulle återupplivas? Själv tycker jag att det låter jävligt intressant.

Jag kan inte annat än att hålla med, ett delforum vars högsta prioritet är högkvalitativa inlägg låter synnerligen lockande.
Citera
2011-02-17, 07:57
Medlem
zizacons avatar
För att åter väcka den här tråden, hur står det egentligen till med planerna för debattforumet idag? Det känns spontant som det är något som saknas på Flashback, i synnerhet om man vill höja kvalitén på forumet.

Även om det inte skrivs lika ofta som andra forum så borde rimligtvis ett debattforum ha ett existensberättigande. I synnerhet då högkvalitativa trådar lär bli populär läsning bland många medlemmar.

Förslagsvis borde man också göra om "duellen" till att innefatta ett par debattörer på var sida så inte diskussionen dör ut för snabbt om någon får förhinder.

Sedan är det väl bara att ha en klistrad tråd längst upp där man kan skriva vad man vill debattera och så kan andra debattörer anmäla sig på antingen sidan för eller emot.

Nu är jag något osäker på vad Vbulletin stödjer men enklast vore naturligtvis annars att låta de som får skriva på debatt ( till vilket man borde kunna ansöka ), själva få privilegier att starta en tråd i det forumet med möjlighet att välja vilka som får skriva i tråden, utan att för den sakens skull få andra moderatorsprivilegier på något sätt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in