Jag tycker att det verkar som en bra idé att starta det igen. Jag kommer nog inte skriva så värst mycket själv men jag vill gärna läsa intressanta ämnen.
Problemet är om jag läser igenom en tråd i dagsläget så av 100 inlägg är kanske 10-20st intressanta. Dessa är utspridda bland ryggdunkare, åsikter som redan har tagits upp och påståenden man bara kan svara "jaha?" på.
Sen så finns det ett par frågor hos båda parterna som är obesvarade.
Efter det så börjar debatten bokstavligen taget om från början, samma åsikter om och om igen tills det blir en evighetsdiskussion.
Jag tror det bara behövs tre nya regler för forumsdelen. Varken mer, varken mindre.
Skillnaden mot en vanlig tråd:
- Alla påståenden behöver en källa
- Varje inlägg måste tillföra något eller få fram en ny punkt.
Även om arvid89 inte har skrivit i tråden så kan han länka något som för in debatten på ett annat spår men det kräver att han har någon frågeställning. - Samma sak får inte tas upp i tråden/forumet två ggr.
Hittar arvid89 en länk om att Saab tappar i EuroNCAP i förhållande till Volvo så måste han läsa igenom hela Saab VS Volvo tråden. Fråga i tråden om det har tagits upp tidigare är inte tillåtet. Om han postar länken samt ett fint debattunderlag och det har tagits upp tidigare så är det regelbrott. Att tråden är 5000 sidor lång och länken postades en gång på sida #1726 är ingen ursäkt.
Ett undantag skulle vara att posta obesvarade frågor samt länk till inlägget frågan finns i.
Det känns som att det var för många regler tidigare, användare ville nog bara kunna trycka "Citera" och skriva ett svar. Inte behöva tänka på att ha en referens till inlägget, ansöka om medlemsskap, mest egen text osv.
Skulle det vara tänkbara regler?
Edit:
Duelltrådarna saknar jag inte då jag anser att allas åsikter skall komma fram.