Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-12, 21:20
Medlem
Misters avatar
Bra idé. Liva upp debatten igen så ska jag knäppa er på näsan med sylvass retorik och försvarslösa argument.
Citera
2008-04-12, 21:23
Bannlyst
Jag har inget emot att ta den förlorande sidan som jag alltid gör i en debatt, det finns inget som är bättre än att argumentera ifrån en ståndpunkt som man själv inte har.
Citera
2008-04-12, 21:28
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Bra idé. Liva upp debatten igen så ska jag knäppa er på näsan med sylvass retorik och försvarslösa argument.
Ska bli intressant att se dig in action. Spelar du schack också?
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Jag har inget emot att ta den förlorande sidan som jag alltid gör i en debatt, det finns inget som är bättre än att argumentera ifrån en ståndpunkt som man själv inte har.
Ja, så kallad "advocatus diaboli" är alltid intellektuellt stimulerande.
Citera
2009-01-10, 18:06
Medlem
Labolinas Linas avatar
Jag tycker att det verkar som en bra idé att starta det igen. Jag kommer nog inte skriva så värst mycket själv men jag vill gärna läsa intressanta ämnen.

Problemet är om jag läser igenom en tråd i dagsläget så av 100 inlägg är kanske 10-20st intressanta. Dessa är utspridda bland ryggdunkare, åsikter som redan har tagits upp och påståenden man bara kan svara "jaha?" på.
Sen så finns det ett par frågor hos båda parterna som är obesvarade.

Efter det så börjar debatten bokstavligen taget om från början, samma åsikter om och om igen tills det blir en evighetsdiskussion.

Jag tror det bara behövs tre nya regler för forumsdelen. Varken mer, varken mindre.
Skillnaden mot en vanlig tråd:
  • Alla påståenden behöver en källa
  • Varje inlägg måste tillföra något eller få fram en ny punkt.
    Även om arvid89 inte har skrivit i tråden så kan han länka något som för in debatten på ett annat spår men det kräver att han har någon frågeställning.
  • Samma sak får inte tas upp i tråden/forumet två ggr.
    Hittar arvid89 en länk om att Saab tappar i EuroNCAP i förhållande till Volvo så måste han läsa igenom hela Saab VS Volvo tråden. Fråga i tråden om det har tagits upp tidigare är inte tillåtet. Om han postar länken samt ett fint debattunderlag och det har tagits upp tidigare så är det regelbrott. Att tråden är 5000 sidor lång och länken postades en gång på sida #1726 är ingen ursäkt.
Ett undantag skulle vara att posta obesvarade frågor samt länk till inlägget frågan finns i.

Det känns som att det var för många regler tidigare, användare ville nog bara kunna trycka "Citera" och skriva ett svar. Inte behöva tänka på att ha en referens till inlägget, ansöka om medlemsskap, mest egen text osv.

Skulle det vara tänkbara regler?

Edit:
Duelltrådarna saknar jag inte då jag anser att allas åsikter skall komma fram.
Citera
2009-01-10, 18:33
Medlem
Fredrikb82s avatar
Ja snälla, återuppliva Debattforumet, det spelar ingen roll om aktiviteten är låg bara man får se en väluppbyggd debatt växa fram mellan 2 debbatörer under ett par veckor.

eller/och skapa ett forum där folk bara får posta om de röstas in av andra som redan är medlemmar i detta forum och där grundkravetär att man debbaterar på en hög nivå. Även om 95% av t.x PI debbatörer nekas inträde i detta forum så finns det iaf ett forum där det är en bra politisk debatt.

Att ha ett sådant forum kommer att leda till att en högre standard sätts då folk kommer att försöka bättra sig för att få komma in till detta forum.
Citera
2009-01-10, 18:43
Medlem
Spaz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Ja snälla, återuppliva Debattforumet, det spelar ingen roll om aktiviteten är låg bara man får se en väluppbyggd debatt växa fram mellan 2 debbatörer under ett par veckor.

eller/och skapa ett forum där folk bara får posta om de röstas in av andra som redan är medlemmar i detta forum och där grundkravetär att man debbaterar på en hög nivå. Även om 95% av t.x PI debbatörer nekas inträde i detta forum så finns det iaf ett forum där det är en bra politisk debatt.

Att ha ett sådant forum kommer att leda till att en högre standard sätts då folk kommer att försöka bättra sig för att få komma in till detta forum.

Jag är själv av åsikten att det skulle kännas mycket konstigt om man på något sätt modererade ner tillgängligheten till det, eller på något sätt gjorde det forumet exklusivt för en elit. Tror du inte att en mer kontrollerad och intensiv moderering samt kanske någorlunda mer slipade regler kan lösa upp problemet med många och dåliga inlägg av sig självt? ingen tycker väl att det är särskilt kul att känna att man inte får ett seriöst bemötande i längden?
Citera
2009-01-10, 20:31
Medlem
M.Skillts avatar
Man kan ju underlätta genom att be användarna ansöka om att få tillgång till forumet. Även jag tycker det luktar "Klubben för inbördes beundran".

Ett fåtal som skulle utgöra "eliten" av Flashback, dess ska sedan argumentera utifrån ett flertal förutbestämda debatt-regler.

Nä... Känns krystat och allt för lite Flashback.

/Micke
Citera
2009-01-10, 20:43
Medlem
ojns avatar
Jag vill minnas att debattforumet fungerade just så, man ansökte om medlemskap. Dock fanns det inga kriterier för att få bli medlem, utan det räckte med att klicka på en knapp någonstans och sedan var det fritt fram att skriva, så länge man höll sig till reglerna.

Jag skulle gärna se en återkomst av debattforumet. De har gått över 3 år sedan sist, så visst borde det få en chans till.
Citera
2009-01-10, 20:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Man kan ju underlätta genom att be användarna ansöka om att få tillgång till forumet. Även jag tycker det luktar "Klubben för inbördes beundran".

Ett fåtal som skulle utgöra "eliten" av Flashback, dess ska sedan argumentera utifrån ett flertal förutbestämda debatt-regler.

Nä... Känns krystat och allt för lite Flashback.

/Micke
Jag tycker vi ska titta på vad den gode Fet-Evert säger ovan

Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Flashback har tyvärr inte tillräckligt många bra debattörer för att kunna ha ett fungerande specialforum för debatt på den nivån. Cirka 50 procent av det som skrivs på Flashback är OT eller en sketen oneliner. Cirka 80 procent av inläggen tillför inte debatten något. Kanske att max 20 procent av inläggen är längre än tre rader och cirka fem procent av inläggen är riktigt bra. Det är den lugubra verkligheten.

När debattforumets uppkomst diskuterades (jag vill minnas att jag var moderator då) så var jag positiv till ett sådant forum som kunde bidra till att höja kvaliteten på forumet och lyfta fram bra debattörer. Tyvärr anser jag att Flashback inte har tillräckligt antal goda debattörer som motiverar ett delforum på den nivån. Flashback är ett brett forum som innehåller alla ämnen som familj och barn, politiska forum och vetenskapsforum, men de som är riktigt bra på sina ämnen dras nog i större utsträckning till smalare och mer nischade forum. Vem av pålästa vill diskutera t.ex. feminsm med förståndshandikappade män med personlighetsstörning eller juridik med personer som svarar enbart på "känsla" iställer för att diskutera ur ett juridiskt perspektiv?

Tanken med ett speciellt debattforum är bra, men som sagt, 80 procent av inläggen på Flashback är oneliners och fem procent av dem är bra. Det finns helt enkelt inga förutsättningar för ett speciellt debattforum.
Citera
2009-01-14, 11:34
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag vill minnas att debattforumet fungerade just så, man ansökte om medlemskap. Dock fanns det inga kriterier för att få bli medlem, utan det räckte med att klicka på en knapp någonstans och sedan var det fritt fram att skriva, så länge man höll sig till reglerna.

Jag skulle gärna se en återkomst av debattforumet. De har gått över 3 år sedan sist, så visst borde det få en chans till.

Tråkigt att du inte är moderator i något "debattforum" på FB.

För en moderator har väl befogenheter att skapa en tråd i sitt forum med lite hemmasnickrade regler? Tänker på t.ex https://www.flashback.org/showthread.php?t=810782 av antagonisten
Så du eller någon annan moderator kan väl skapa en egen "debattråd" i sitt egna forum med reglerna att man t.ex måste bidra med något nytt och ha källor till påståenden.

Eller är det något admin/outlaw måste avgöra?
Citera
2009-01-14, 12:30
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
För en moderator har väl befogenheter att skapa en tråd i sitt forum med lite hemmasnickrade regler? Tänker på t.ex https://www.flashback.org/showthread.php?t=810782 av antagonisten
Dessa regler togs fram efter diskussioner i Outlaw mellan alla moderatorer och admins.

Och jag skulle nog vara ganska restriktiv med att starta specialtrådar i mina forum som ligger så långt ifrån nuvarande regler och praxis. Men finns intresset för sådana trådar, skicka ett PM med vettig/a argumentation/motiveringar och jag lovar ta upp det, först och främst med mina kollegor.

En lista över forumets moderatorer och deras forum finns på http://www.flashback.org/showgroups.php
Senast redigerad av ojn 2009-01-14 kl. 12:33.
Citera
2009-01-14, 13:06
Bannlyst
Även om forumet inte skulle bli det mest aktiva, utan ha en medellåg nivå, så skulle ju kvaliten uppväga detta.

Dit skulle seriösa denattörer kunna ta frågor från t ex politikforumens trams och pöbelvälde, och balansen skulle kunna återställas så det inte alltid är den som har mest medhåll av agressiva ryggdunkare som "vinner" debatten pga att den motsatta sidan tröttas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in