2008-04-12, 14:29
Medlem
hej!
Jag har sökt samma program i lund och örebro och undrar nu hur studentlivet är i örebro? jag tror faktiskt jag kommer att välja örebro i slutändan mest pga miljöbyte (jag är uppvuxen i lund) men jag vill ändå höra era åsikter.
berätta om era erfarenheter i örebro som student!

tack på förhand
Citera
2008-04-12, 15:42
Medlem
Universitetet ligger ju ett par kilometer ifrån centrum, så det blir aldrig den här riktiga studentstadskänslan, det är ju kanske en nackdel. Men trots att det ligger utanför centrum så går det fort att ta sig till eller från stan, 15 minuter på cykel eller 10 minuter med buss. Örebro har överlag mycket bra framkomlighet för just cyklar.

Vad gäller det klassiska studentlivet som man kan läsa om ifrån Uppsala och Lund med gasquer, sittningar, nationsliv etc så finns knappt det i Örebro. Är det sådant du söker så är Örebro fel val.

Det finns såklart ett kårhus där det ofta är drag med billiga priser i baren, fulla dansgolv och olika teman, typ vilda västern, pirater etc. Det finns också en studentpub och en lokal som ofta är öppen dit folk tar med egna drickor.

Örebros nöjesliv består av tre-fyra stora nattklubbar (Frimis, Klaras, Satin). På Frimis är det mest vanligt folk i 18-årsåldern. Klaras har en stor population spännisar och invandrare som bråkar i kön, och på Satin rör sig mycket rockmänniskor och lite äldre personer. Strömpis finns också, men de har ofta höga åldersgränser men har öppet för studenter en gång i veckan, och då är det visst välbesökt. Det är nattklubbarna, sedan finns det såklart flertalet ställen dit man kan gå för att ta en öl eller dylikt.

En stor nackdel är att allt nöjesliv stänger klockan 02.00 i Örebro - ett politiskt beslut.

Studentboendet är rätt bra. Det finns lite olika områden, däribland Studentgatan, Brickebacken och Tybble. Studentgatan ligger direkt på eller bredvid campus och där finns både korridorer och lägenheter. Prisläget är lågt och standarden likaså (fullt godkänt men inte mycket mer). Brickebacken består dels av små färgglada kuber (ettor) staplade på varandra, dels traditionella lägenheter. I Tybble finns både samboenden där 2-4 personer bor i samma lägenhet, korridorer och vanliga lägenheter. Läs mer om studentboenden på ÖBO:s hemsida,

http://www.obo.se/index.php?id=399

Själva universitetet tycker jag är väldigt trevligt. Ljust och fint, husen har lite olika stilar men alla är trevliga att vara i. Matutbudet är bra med flera olika alternativ. Stämningen på campus är glad och öppen, det finns en rätt stor övervikt av tjejer också, om du har sådana intressen.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2008-04-12 kl. 16:01.
Citera
2008-04-13, 16:07
Medlem
tack för ditt svar!

jag har gått på nationer här i lund sen jag gick ut gymnasiet och det
är väl något som jag kan överleva med utan. jagkan dock tänka mig att
sånt kan vara till stor fördel om man är vilsen och ny i stan och är
ett bra sätt att hitta folk som är i samma situation.
hur hittar sådant folk varandra i örebro? eller det kanske man gör i
skolan? kan tänka mig att om man bor i korridor så underlättar även
sånt.
hur är korridorerna förresten? stökigt, skitigt och mycket fest? jag
bor i korridor nu och ryktet om det här stället är att det skulle vara
stökigt. det är dock inget somjag tycker stämmer in i just våran
korridor i alla fall. det är inte jätteprydligt men inte kaos heller, precis
så där mittemellan lagom. jag kan stå ut om det är lite stökigt, men den största fördelen jag ser på att bo i korridor är att man kan välja om man vill vara social elelr itne. och sen att det ofta bjuds på fest. men fester antar jag är vanligt på alla studentorter?

känns som att jag glömt fråga något nu, aja i så fall får jag återkomma.
Citera
2008-04-13, 22:10
Medlem
Hm, mycket sker ju under nollningen och med sektionerna. Är du en overallare så kommer du inte ha några problem alls, den delen av studentlivet finns det gott om.

Korridorslivet varierar, men den övervägande bilden jag har hört är positiv, många säger att det blir som extra familj osv.

Det är inte så mycket festande i korridorerna, men korridorerna ligger ju nära både Kåren och studentpubarna, och det är mycket förfester och folk i rörelse på fredagar och lördagar. Men en vanlig vardag ska det inte vara några problem att plugga, och om man stänger sin dörr får man vara ifred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in