2008-04-12, 12:53
Bannlyst
Hur kan jag göra för att min äppelpaj ska bli mer nyttig ?

Det jag brukar göra till endast mig själv, när jag ska skämma bort mig under en kväll på helgen, är att använda följande recept.

200 g margarin
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
0,5 dl socker
2-3 ts kanel

5-7 äpplen.

+vaniljsås (som tillbehör)

Mår nästan illa om jag äter upp allt, men känner iaf. att jag säkert kan göra något för att det ska bli lite nyttigare.
Citera
2008-04-12, 13:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoTToL
Mår nästan illa om jag äter upp allt, men känner iaf. att jag säkert kan göra något för att det ska bli lite nyttigare.
Till att börja med så tror jag inte att ditt illamående beror på den "onyttiga" äppelpajen, utan det faktum att du antagligen äter upp allt på en gång.

Ät med måtta och ersätt margarinet i din paj med riktigt smör .

~Paul~
Citera
2008-04-12, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Till att börja med så tror jag inte att ditt illamående beror på den "onyttiga" äppelpajen, utan det faktum att du antagligen äter upp allt på en gång.

Ät med måtta och ersätt margarinet i din paj med riktigt smör .

~Paul~

Varför ska man ersätta margarin me smör ? Är det nån skillnad i smaken, nyttigheten eller ?

Jag brukar klara av mycket mat på en gång, men även i små mängder gör äppelpaj att jag känner mig seg,full,tung ... Jag har haft aningar att kanske kanel och havregryn har nåt me det och göra ...
Citera
2008-04-12, 14:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Varför ska man ersätta margarin me smör ? Är det nån skillnad i smaken, nyttigheten eller ?

2. men även i små mängder gör äppelpaj att jag känner mig seg,full,tung ... Jag har haft aningar att kanske kanel och havregryn har nåt me det och göra ...
1. Smör tillför en helt annan smaksensation jämfört med margarin. Det finns nya rön som omreviderar smörets grad av onyttighet. Som det verkar så har vi fallit för falsk propaganda. Dvs, smör är inte så onyttigt som det har påståtts.

2. Du är kanske allergisk mot någon råvara? Mitt råd är att testa ingrediens för ingrediens för att ta reda på vad det är som gör dig däst.

~Paul~
Citera
2008-04-12, 14:24
Medlem
Citat:
Hur kan jag göra för att min äppelpaj ska bli mer nyttig ?

Det jag brukar göra till endast mig själv, när jag ska skämma bort mig under en kväll på helgen, är att använda följande recept.

200 g margarin
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
0,5 dl socker
2-3 ts kanel

5-7 äpplen.

+vaniljsås (som tillbehör)

Smälla i sig 200g margarin och bara "nästan" må illa? Prova att baka på 100-150g margarin eller smör. Byt ut vetemjölet mot siktat dinkelmjöl eller vitt fullkornsmjöl, minska lite på sockret. Jag kan inte garantera att du blir mindre illamående då, men du får garanterat en nyttigare paj.
Citera
2008-04-13, 07:38
Medlem
MiniMarängs avatar
De få gånger jag gör "äppelpaj" brukar jag bara röra ihop smält smör + havregryn och strö över äpplen med kanel. Eventuellt lite socker om jag det inte bara är jag som ska äta. Folk vill ha socker i allt Sedan in i ugnen med det. Använder inga speciella mått, brukar bara röra ihop så mycket jag vill ha åt gången.

Sist jag började göra en äppelkaka insåg jag att jag hade slut på havregryn men jag hade ju två formar med äpplen klara så rotade igenom skåpen och hittade nötter. Hackade nötter och blandade med smör och spred ut "massan" över äpplerna. Vart riktigt gott, även om det inte hade någon riktigt deg.

Så äpplen + kanel/socker
havregryn/nötter + smör
kaneläppel + havregryn/nötsmör = "äppelpaj" som faktiskt inte är så onyttig. Det är dessutom snabbt och enkelt att göra.

Men kan bara hålla med dePaul om att smör är mycket bättre, och inte alls så onyttigt som vi har fått tro.
Citera
2008-04-13, 12:09
Medlem
Skär ca 5-6 äpplen tunt, strö på socker och kanel och kardemumma. Lägg i en form.
Ta en dl vetenjöl och en del havregryn och strö över äpplena.
Ringla på lite sirap.
Hyvla smör med en osthyvel så att det täcker mjölet och grynen. Går åt ca 75-100 gram.

Ställ i ugnen på 200 grader tills det blivit en brun yta.
Citera
2008-04-13, 12:39
Medlem
cosmic_dancers avatar
gör en dag på mindre magarin, använd dig ac exempelvis flytande magarin. Ta fruktsocker istället, det är sötare och du behöver inte lika mycket. Då jag bakar på fruktsocker har jag kanske 2 msk med det istället för 2-3 dl socker och så kan jag kanske eventuellt tilsätta lite vaniljsocker och mer frukt och bär beroende på avd man bakar
Citera
2008-04-14, 00:19
Medlem
Nyttigare (grövre) mjöl, mindre fett/socker, men framförallt, ät mindre för guds skull!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in