2008-04-12, 10:28
Medlem
Månsans avatar
Jag ska göra en pdf-fil klickbar. D v s på första sidan har jag en innehållsförteckning. Vid klick på ett av kapitlen vill jag att man raskt hoppar till aktuell sida.

Går denna operation att förklara lite kortfattat eller måste man fördjupa sig i obegripliga manualer?
Citera
2008-04-12, 13:44
Medlem
FreshCheeses avatar
Det här antar jag förutsätter en full Acrobat-version inte bara Reader, men jag är inte säker.

Om det är en engånggrej som inte kommer att uppdateras så kanske det är enklast att skapa bokmärken till vänster som får att gå till rätt sida genom att gå till den aktuella sidan som ska visas när bokmärket klickas, sedan högerklicka på bokmärket och välja set destination. Du får alltså bygga upp en innehållsförteckning som bokmärken.

Ett annat alternativ om dokumentet ska uppdateras är att (nu pratar vi Windows och Word) använda rubriknivåer i Word och sedan skriva ut dokumentet med add-in:en från Acrobat som heter PDF maker. Där väljer du sedan vilka rubriknivåer som ska vara skapa länkar. Innehållsförteckningen blir då klickbar direkt i dokumentet.

Ett tredje alternativ är väl att i dokumentet skapa markeringar över den text som ska länka till en viss sida. Men det blir ju också ett manuellt göra. Vet inte om du måste "rama in" texten eller du kan markera den med textmarkeringsverktyget.

Summa sumarum, är det en one-off kanske bokmärken är det snabbaste, medan om det ofta ska uppdateras bör automatiseras med hjälp av PDF maker, men det kräver litet mer förberedelser med formatmallar etc.
Citera
2008-04-12, 15:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCheese
Det här antar jag förutsätter en full Acrobat-version inte bara Reader, men jag är inte säker.

Om det är en engånggrej som inte kommer att uppdateras så kanske det är enklast att skapa bokmärken till vänster som får att gå till rätt sida genom att gå till den aktuella sidan som ska visas när bokmärket klickas, sedan högerklicka på bokmärket och välja set destination. Du får alltså bygga upp en innehållsförteckning som bokmärken.

Ett annat alternativ om dokumentet ska uppdateras är att (nu pratar vi Windows och Word) använda rubriknivåer i Word och sedan skriva ut dokumentet med add-in:en från Acrobat som heter PDF maker. Där väljer du sedan vilka rubriknivåer som ska vara skapa länkar. Innehållsförteckningen blir då klickbar direkt i dokumentet.

Ett tredje alternativ är väl att i dokumentet skapa markeringar över den text som ska länka till en viss sida. Men det blir ju också ett manuellt göra. Vet inte om du måste "rama in" texten eller du kan markera den med textmarkeringsverktyget.

Summa sumarum, är det en one-off kanske bokmärken är det snabbaste, medan om det ofta ska uppdateras bör automatiseras med hjälp av PDF maker, men det kräver litet mer förberedelser med formatmallar etc.

Intressant. Jag har en fullversion av acrobat senaste version. Det är en Indesignfil (CS3 för Mac) som gjorts som pdf. Den kan mycket väl komma att uppdateras. Meningen är att man med musen/pilsymbolen ska kunna peka på innehållsförteckninen inne på sidan, alltså ingen separatmeny bredvid.
Citera
2008-04-12, 23:36
Medlem
Mackells avatar
Istället för att skriva av
Gå till Hjälp I Acrobat och sök på "Skapa länkar"
där finns en steg för steg instruktion hur du länkar innehållsförteckningens rubriker och/eller sidnr till aktuell sida, även exakt vart på sidan man ska hamna

En länk i en pdf kan leda till en plats inom dokumentet, till andra dokument eller till en URL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in