Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Att åklagare yrkar på ett straff betyder inte att rätten anser bevisen håller.
Alltså kan ett lägre straff dömas, eller man frias.
Om rätten finner den åtalade skyldig. Kan den åtalade få högre straff än vad åklagaren yrkat på?
Jag tänker mest på Rödebyrättegången och ungdomarna. 17-åringen som är dömd tidigare till skyddstillsyn.
Och har under denna skyddstillsyn fortsatt sin karriär.
Åklagaren yrkar på skyddstillsyn och hoppas den fungerar bättre den här gången.
Vilket jag anser är stötande. Psykisk misshandel räknas inte tydligen.
Hur kan rätten tänka?
Tacksam om ni vidgar mina vyer
Jag har själv råkat ut för ett liknande fenomen förra milleniet.
Åklagaren yrkade på "max 3 månader" försvarets representant på frigivning(eftersom jag var oskyldig såklart).
Men efter tingsrättens betänketid(som tog nästan 1vecka) fick jag domslut på 6månaders gallerskakning, alltså dubbla åklagarens "önskning", med den absolut flummigaste domsformuleringen (kommer ej ihåg exakt formulering men nåt liknande" XX verkar ej har rent mjöl i påsen")
Även om rättsinstanserna skall fungera/utdöma liknande domsbeslut för liknande brott/brottslingar så är min erfarenhet att domslut kan variera beroende på vilket (personligt)intryck svaranden ger inför nämndemännen (och ibland verkar det även bero på nämndemännens humör/förutfattade meningar/attityder).
Överlag när domslut upplevs som knasigt/underligt/felaktigt/förvånande/extremt så anser jag att det skall ses som en signal från rätten att de i den specifika instanses inte kan ta ställning ordentligt i frågan och därför lägger ett sådant beslut för att det skall gå lättare för ena eller båda parterna i målet att driva frågan vidare i nästa högre rättsinstans.
Själv fick jag naturligtvis rätt dom i hovrätten
Men hade jag varit under 22år vid tillfället hade det nog inte ens behövts överklagas gissar jag.