Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-11, 19:22
Medlem
Xstars avatar
...eller är det lika för alla, ā la Marx?
Citera
2008-04-11, 19:58
Medlem
Nej, tvärtom. Det är värre om trådskaparen gör det. Då visar denne att hans tråd inte är speciellt seriös.
Citera
2008-04-11, 20:05
Medlem
Xstars avatar
Men jag tänkte inte rent filosofiskt utan hur moderatorerna resonerar.
Citera
2008-04-11, 20:22
Medlem
Mad monks avatar
Det är lika för alla. Det är jag säker på.
Citera
2008-04-11, 20:43
Medlem
ChristianXs avatar
Man kan väl säga att trådstartaren sätter gränser för vad som är ot i sin trådstart. Ju bättre diskussionsunderlag, desto enklare att avgöra vad som är ot eller inte. Det är ju därför vi har kravet att trådstarten skall vara av viss kvalitet. Skulle man t ex bara posta en länk men inte prestera något diskussionsunderlag skulle nästan inget kunna vara ot.

Om trådstartaren tramsar i sin egna tråd så bevisar ju denne att trådstarten inte var seriös, och då ökar ju risken att tråden låses eller kastas.
Citera
2008-04-11, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Man kan väl säga att trådstartaren sätter gränser för vad som är ot i sin trådstart. Ju bättre diskussionsunderlag, desto enklare att avgöra vad som är ot eller inte. Det är ju därför vi har kravet att trådstarten skall vara av viss kvalitet. Skulle man t ex bara posta en länk men inte prestera något diskussionsunderlag skulle nästan inget kunna vara ot.

Om trådstartaren tramsar i sin egna tråd så bevisar ju denne att trådstarten inte var seriös, och då ökar ju risken att tråden låses eller kastas.
Att ta tråden vidare, kan jag ofta anse verka nödvändigt.

Men att låsa diskutionen genom godtycklig åsikt ( läs moderator), kan ofta bli onödig.

klara besked angående vad som blir OT eller ej måste bestämmas.

Då man får en frihet i vissa underforum så tror man att man har samma vilkor på andra.

Detta skapar förvirring.

Hur löser vi detta?
Citera
2008-04-11, 21:44
Medlem
R.Rs avatar
Lite kort beskrivet är det ju så att det är trådstartaren som sätter "standarden" för vad som ska diskuteras och således på ett ungefär var OT-gränsen går. Men sen kan man ju även som trådstartare föra diskussionen lite åt ett annat håll senare i tråden, det brukar inte mods ha något problem med såvitt jag vet, så visst kan man väl säga att trådskaparen har lite större frihet men det ligger ju just i att denne sätter gränsen för OT.
Citera
2008-04-11, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Lite kort beskrivet är det ju så att det är trådstartaren som sätter "standarden" för vad som ska diskuteras och således på ett ungefär var OT-gränsen går. Men sen kan man ju även som trådstartare föra diskussionen lite åt ett annat håll senare i tråden, det brukar inte mods ha något problem med såvitt jag vet, så visst kan man väl säga att trådskaparen har lite större frihet men det ligger ju just i att denne sätter gränsen för OT.
Just detta är grunproplemet.

Det spridda tolningen av hur OT får utvecklas är och förblir broblemet.

Ibland så får en diskution bli totalt OT.

SEdan i en annan tråd så får man en varning för samma inlägg som förbiseddes av annan moderator.

Bristen på allmänna regler gör att reglerna bryts.

Då en regel gäller på ett visst underforum och samtidigt inte på ett annat, skapar förvirring.
Citera
2008-04-11, 22:05
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Just detta är grunproplemet.

Ibland så får en diskution bli totalt OT.

SEdan i en annan tråd så får man en varning för samma inlägg som förbiseddes av annan moderator.

Bristen på allmänna regler gör att reglerna bryts.

Då en regel gäller på ett visst underforum och samtidigt inte på ett annat, skapar förvirring.

Jo, jag kan hålla med dej, men jag tycker inte att det här är något större problem så länge det är mods med lite fingertoppskänsla som modererar tråden. Jag tycker inte att TS ska få dra diskussionen helt OT från sin egen trådstart, men att denne ska ha vissa privilegier att påverka diskussionen som inte användare som skriver i tråden har. Blir det för mycket OT, ja då raderar man eller stänger tråden.

Men som sagt, då gäller det ju att det är skickliga mods som styr i forumet där tråden ligger, och alla forum har ju inte supermods tyvärr
Citera
2008-04-11, 22:07
Medlem
tjaboooos avatar
Beror på trådens ämne, var tråden ligger och vad ot't består av.
Citera
2015-09-07, 22:16
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Att ta tråden vidare, kan jag ofta anse verka nödvändigt.

Men att låsa diskussionen genom godtycklig åsikt ( läs moderator), kan ofta bli onödigt.

Klara besked angående vad som blir OT eller ej måste bestämmas.

Då man får en frihet i vissa underforum så tror man att man har samma villkor på andra.

Detta skapar förvirring.

Hur löser vi detta?

Precis min tanke också!

Som det är nu så är det väldigt ofta enligt den enskilde moderatorns godtycke vad som är OT och inte.

Tycker det fungerar jättebraFamiljeliv, som inte har några yttrandefrihetsbekämpande moderatorer, där man ju har mycket större yttrandefrihet, demokrati, inte diktatur!

Citat:

Ibland så får en diskussion bli totalt OT.

Sedan i en annan tråd så får man en varning för samma inlägg som förbiseddes av annan moderator. Bristen på allmänna regler gör att reglerna bryts.

Då en regel gäller på ett visst underforum och samtidigt inte på ett annat, skapar förvirring

Där slog du huvudet på spiken, min vän!

Detta är ett mycket stort problem på Flashback, och att man inte gör några ansatser till att lösa problemet, är mycket olyckligt...
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-09-07 kl. 22:32.
Citera
2015-09-07, 22:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Jo, jag kan hålla med dej, men jag tycker inte att det här är något större problem så länge det är mods med lite fingertoppskänsla som modererar tråden. Jag tycker inte att TS ska få dra diskussionen helt OT från sin egen trådstart, men att denne ska ha vissa privilegier att påverka diskussionen som inte användare som skriver i tråden har. Blir det för mycket OT, ja då raderar man eller stänger tråden.

Men som sagt, då gäller det ju att det är skickliga mods som styr i forumet där tråden ligger, och alla forum har ju inte supermods tyvärr

Problemet med Flashback är att dessa mods som totalt saknar fingertoppskänsla tillåts fortsätta modererandet, oavsett hur många felsteg och regelbrott de gör.

Varför Flashbacks ledning låter dessa marodörer fortsätta, är ett stort mysterium, för det skadar ju bara Flashbacks rykte...

Det är ju ingen längre som tror på att det finns verklig yttrandefrihet på Flashback...

Angående att TS ska ha vissa privilegier, totalt enig med dig, men det tycker tyvärr inte Flashback-ledningen av någon mycket underlig anledning...
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-09-07 kl. 22:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in