• 1
  • 2
2008-04-11, 10:37
Medlem
Soccatas avatar
Goddagens,

Jag undrar om det finns något smidigt sätt att sänka en dator med mac osx på. Så en nyinstallation av hela OS'et krävs, gärna med en formatering av HDD'n.

Vill nämligen jävlas lite.
Det bästa vore om det var tidsinställt, men där förstår jag att det kan bli problem.

Leopard är operativsystemet...
Citera
2008-04-11, 10:53
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccata
Goddagens,

Jag undrar om det finns något smidigt sätt att sänka en dator med mac osx på. Så en nyinstallation av hela OS'et krävs, gärna med en formatering av HDD'n.

Vill nämligen jävlas lite.
Det bästa vore om det var tidsinställt, men där förstår jag att det kan bli problem.

Leopard är operativsystemet...

Om det fanns ett smidigt sätt, dvs så du kan göra det över internet eller liknande så skulle det vara mer känt.

Du kan självklart skriva ett applescript, en application som kan ställa till det. Dock för att göra sådana saker krävs användaren på admin lösenord, dvs han skiter nog i att köra ett script han får av någon.

Annars behöver du fysisk tillgång till datorn, om du inte besitter relativt starka kunskaper i hur man hackar en dator och får kontrol över den.

Det finns ju uppenbarligen ett säkerhetshål i Safari och hur den hanterar flash som gör så man kan ta kontrol över datorn.

Vad jag vet så är inte det hålet tilltäppt ännu.
Citera
2008-04-11, 11:04
Medlem
Soccatas avatar
Jag har tillgång till datorn, men det vore ju bra om den inte bara la av när jag satt vid den.. Utan kanske lite senare. Typ vid om omstart eller så..
Citera
2008-04-11, 11:11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccata
Jag har tillgång till datorn, men det vore ju bra om den inte bara la av när jag satt vid den.. Utan kanske lite senare. Typ vid om omstart eller så..

Tja, vill inte uppmana till att förstöra för någon.

Googla om viktiga filer för uppstart.

Då kan du hitta lite filer som är nödvändiga för att systemet ska starta.

Edit:

Det finns betydligt roligare och oskyldigare hyss man kan göra.

En favorit när jag jobbade med Mac's var att man tog ett Screenshot av hela skrivbordet.
Sen gjorde man den som bakgrunds bild, flyggade alla Iconer, mappar osv, bort from skrivbordet (dvs in i en map som ligger på skrivbordet men under dockan ex.)

Sen såg man den stackarn klicka frenetiskt på "iconerna" utan att program öppnades. Han startar om men ingen skillnad.
Senast redigerad av ^Eaz 2008-04-11 kl. 11:14.
Citera
2008-04-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Edit:

En favorit när jag jobbade med Mac's var att man tog ett Screenshot av hela skrivbordet.
Sen gjorde man den som bakgrunds bild, flyggade alla Iconer, mappar osv, bort from skrivbordet (dvs in i en map som ligger på skrivbordet men under dockan ex.)

Sen såg man den stackarn klicka frenetiskt på "iconerna" utan att program öppnades. Han startar om men ingen skillnad.

Haha, fan va kul Måste testas.
Citera
2008-04-11, 15:41
Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Haha, fan va kul Måste testas.

Fungerar också jävligt bra på Windows datorer
Citera
2008-04-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Fungerar också jävligt bra på Windows datorer

Of course
Citera
2008-04-11, 18:19
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Edit:

Ja det är sant, lite taskigt och förstöra en Mac , skitsamma om det är en windows .

HAHA det där måste jag absolut testa, och spela in personens reaktion!
Citera
2008-04-11, 18:30
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Tja, du borde ju kunna göra ett cronjob som root och som kör "rm -rf /" på någon bestämd tid. Man det är ju taskigt.

Så här skulle det visst se ut om man kör kommandot iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=7RfihcLJLeo
Citera
2008-04-11, 18:57
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Tja, du borde ju kunna göra ett cronjob som root och som kör "rm -rf /" på någon bestämd tid. Man det är ju taskigt.

Så här skulle det visst se ut om man kör kommandot iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=7RfihcLJLeo

Jo sant, men då är det inte att "jävlas lite", det är att förstöra år av data osv.

Skulle någon göra det på min burk, så skulle jag bokstavligen slå den personen sönder och samman. Sen kräva personen på pengar för data-återställning.
Citera
2008-04-11, 19:07
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Fast då får du ju lära dig värdet av att ta backup regelbundet!

Man skulle ju kunna tänka sig att man "bara" raderar till exempel /Library och /Users/<username>/Library. Då blir ju systemet bara jävligt trasigt men viktig filer kommer fortfarande finnas kvar.
Citera
2008-04-11, 19:55
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Fast då får du ju lära dig värdet av att ta backup regelbundet!

Man skulle ju kunna tänka sig att man "bara" raderar till exempel /Library och /Users/<username>/Library. Då blir ju systemet bara jävligt trasigt men viktig filer kommer fortfarande finnas kvar.

Sant ang. backuper. Har 2st externa diskar där allt mitt ligger
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in