Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Du verkar inte förstå hur något av detta fungerar. Irakier och syrier tog sig helt enkelt till det här landet. Det är så enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vladimir-Suckmeoff
Jo, det förstår jag. Vad jag menar med ta emot, är att ta emot dem på plats när de väl tar dig till Sverige, inte att vi skulle åka till MENA och hämta dem eller ta emot dem på plats i MENA. Men hur som helst, när irakier och syrier väl har tagit sig till Sverige, kan vi inte bara avvisa dem?
Fast nu kommenterade du igen utan att ha läst mitt inlägg. Skrev eller frågade jag om flyktingar tas emot från ett I-land till ett annat I-land? Nej det gjorde jag inte. Jag förklarade ju tydligt vad jag menade med "ta emot". Läs mitt inlägg igen. Ingenstans har jag väl antytt, att ett I-land har hämtat eller hämtar flyktingar från ett annat I-land.
Vad jag menade och undrade var angående det du skrev ovan (se fetmarkeringen ovan), att irakier och syrier tog sig till helt enkelt till Sverige, vilket är korrekt. Och då undrar jag, kan man inte bara avvisa dem, efter att de har tagit sig till, exempelvis, Sverige?
Strunta i om jag skriver i presens eller imperfekt. Om jag skriver i presens betyder det inte att jag menar eller tror att det finns många miljoner irakiska flyktingar idag, just precis nu och i skrivande stund, och som är på väg till Sverige, utan jag menar helt enkelt ett antaget scenario, där irakiska flyktingar tog sig/tar sig/kommer i framtiden att ta sig till Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Har detta någonsin inträffat någonstans? Att ett annat I-land hämtar så kallade, av dig, "flyktingar", från ett annat I-land. Jag tvivlar. Jag tvivlar dessutom på att det kommer särdeles många från Irak idag.
Nej inget I-land hämtar flyktingar från ett annat I-land, och det har jag inte heller påstått. Men det är korrekt, dvs det kommer inte många flyktingar från Irak idag. Däremot tror jag att du måste sluta haka upp dig på om någon skriver i imperfekt eller presens. Vad jag menar och undrar är detta: när irakier och syrier en gång förr i tiden tog sig till Sverige, eller om de någon gång i framtiden skulle ånyo ta sig till Sverige, oavsett om de flög/kommer flyga direkt från Irak/Syrien eller flög/kommer flyga indirekt med olika mellanlandningar, eller kom/kommer att komma till Sverige från Danmark via Öresundsbron, kunde man inte/kan man inte bara avvisa dem?
(tillägg: med "via öresundsbron" menar jag inte att Danmark skickade/kommer skicka dem till Sverige, eller att Sverige hämtade/kommer hämta dem från Danmark, utan vill man ta sig till Sverige via öresundsbron, måste man på något sätt per definition befinna sig på den danska sidan, för att sedermera kunna ta sig till Sverige, oavsett om man har rest från Grekland till Sverige och bara passerat igenom Danmark, eller om man har flugit från någonstans och landat i Danmark)
Förstår du vad jag menar med avvisa nu?