2008-04-10, 18:15
Medlem
Bar57s avatar
Yep, imorgon ska det bli Musslor, tänkte köra klassikern, vitt vin, grädde osv...Förresten är det säsong nu så man kan köpa musslor? Tänkte gå förbi söderhallarna i Sthlm och titta. Hursomhelst, så skulle jag vill göra de ack så goda fritesen som de serverar till musslorna på resturang med aioli. Nu är ju problemet att jag inte äger någon fritös

Så hur fixar jag fritesen så det efterliknar exemplaren man får på resturang? Eller är det bara att ge upp? Tack för hjälpen!
Citera
2008-04-10, 18:22
Medlem
wiiiilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Yep, imorgon ska det bli Musslor, tänkte köra klassikern, vitt vin, grädde osv...Förresten är det säsong nu så man kan köpa musslor? Tänkte gå förbi söderhallarna i Sthlm och titta. Hursomhelst, så skulle jag vill göra de ack så goda fritesen som de serverar till musslorna på resturang med aioli. Nu är ju problemet att jag inte äger någon fritös

Så hur fixar jag fritesen så det efterliknar exemplaren man får på resturang? Eller är det bara att ge upp? Tack för hjälpen!

fritera i kastrull på spisen i två omgångar,funkar perfa.
glöm inte att ha ett lock nära till hands bara.
Citera
2008-04-10, 18:28
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiili
fritera i kastrull på spisen i två omgångar,funkar perfa.
glöm inte att ha ett lock nära till hands bara.

Skulle du vilja vara vänlig att utveckla det? Har nämligen aldrig gjort någon liknande operation Är det vanliga olja? Berätta allt, tack!
Citera
2008-04-10, 18:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Aioli är ju i princip majonnäs med vitlök i. Inga problem där.

Musslorna är tillagade på traditionellt sätt med vitt vin, smör, persilja och om man vill (som i ditt fall) grädde. Inga problem här heller.

När vi kommer till pommesarna så är det genast något mer komplicerat om du skall ha bra kvalité på dem utan att köra dem i fritös. Jag har tidigare lämnat ut det här receptet och ibland blivit anklagad för att krångla till det lite i onödan. Men det blir det absolt bästa resultatet enligt min åsikt. Så här är det igen:

Pommes Frites

Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper och King Edward.

Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.

1. Skala och stava potatisen.

2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.

3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Förväll potatisen tills de är nästan mjuka, samt skölj med iskallt vatten för att stoppa kokprocessen.

5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!)

6. Hetta upp olja (helst jordnöts) i en tjockbottnad kastrull med ca 1 l olja i och fritera först i 150-160 grader och efter en viloperiod på ca 10-15 minuter i 180 grader.

7. Lägg de färdiga pommesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.

8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr. Servera.

~Paul~
Citera
2008-04-10, 18:52
Medlem
master_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Aioli är ju i princip majonnäs med vitlök i. Inga problem där.

Musslorna är tillagade på traditionellt sätt med vitt vin, smör, persilja och om man vill (som i ditt fall) grädde. Inga problem här heller.

När vi kommer till pommesarna så är det genast något mer komplicerat om du skall ha bra kvalité på dem utan att köra dem i fritös. Jag har tidigare lämnat ut det här receptet och ibland blivit anklagad för att krångla till det lite i onödan. Men det blir det absolt bästa resultatet enligt min åsikt. Så här är det igen:

Pommes Frites

Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper och King Edward.

Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.

1. Skala och stava potatisen.

2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.

3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Förväll potatisen tills de är nästan mjuka, samt skölj med iskallt vatten för att stoppa kokprocessen.

5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!)

6. Hetta upp olja (helst jordnöts) i en tjockbottnad kastrull med ca 1 l olja i och fritera först i 150-160 grader och efter en viloperiod på ca 10-15 minuter i 180 grader.

7. Lägg de färdiga pommesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.

8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr. Servera.

~Paul~

Det låter riktigt gött. Men finns det något sätt att påskynda processen för oss som icke känner för att lägga 2 timmar på pommes?
Citera
2008-04-10, 18:56
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Recept ~Paul~

Tack för det Paul, ska försöka mig på den. Om man inte kan få tag i jordnötsolja vad kan man använda då?

Förresten, vad är skillnad mellan steg 2 och 3, båda ligger ju vatten, är det att det bli som potatisvatten och de behöver nytt vatten för att bli av med mer "smak" (missförstå mig rätt) eller vad är syftet?

Tack igen!
Citera
2008-04-10, 19:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_b
Det låter riktigt gött. Men finns det något sätt att påskynda processen för oss som icke känner för att lägga 2 timmar på pommes?
Om man vill fuska lite så kan man klyfta potatisen, skölja den ordentligt och fritera med en gång på ca 150 grader. Därefter tar man ut pommesarna och låter dem droppa av samt svalna. Höj därefter värmen i grytan till 180 grader och kör färdigt pommesarna tills de är gyllenbruna.

~Paul~
Citera
2008-04-10, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Förresten, vad är skillnad mellan steg 2 och 3, båda ligger ju vatten
Har med avlägsnandet av stärkelsen att göra. Trots att vattnet förefaller helt klart så kommer ännu mer stärkelse ut under steg 2.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in