• 8
  • 9
2009-09-18, 14:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
När jag växte upp åt vi pannkakor till middag, serverades även som lunch i skolan. Men jag tycker det är en helt märklig måltid. Som efterrätt till ärtsoppa eller annan soppa är det ju kanongott, men som egen rätt i sig? Nä. Varken närings- eller smakmässigt.

Näringsmässigt så ligger det på nivå med pasta, eller bättre iom att pannkakorna även innehåller mjölk och ägg. Sen beror det ju på vad man har till pannkakorna.
Citera
2009-09-18, 14:04
Medlem
Olga-Reets avatar
Pannkakor är frukost, förmiddagsfika, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat och nattmat. Hur gott som helst, helst borde man äta pannkakor hela tiden!
Citera
2009-09-18, 14:06
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Näringsmässigt så ligger det på nivå med pasta, eller bättre iom att pannkakorna även innehåller mjölk och ägg. Sen beror det ju på vad man har till pannkakorna.
Ja och pasta är knappast idealiskt ur näringssynpunkt.
Ja precis, välfyllda crepes är ju t ex betydligt mer matigt.
Citera
2009-09-18, 14:09
Medlem
Ingoteras avatar
Här i norr käkar de flesta plättar som middag, iaf i mina kretsar.
Brukar vara ganska vanligt att äta det samtidigt som man äter ärtsoppa också.

Till de som äter det som efterrätt, hur är det med raggmunkar för er då?
Citera
2009-09-18, 14:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
Ja och pasta är knappast idealiskt ur näringssynpunkt.
Ja precis, välfyllda crepes är ju t ex betydligt mer matigt.

Byt tex ut sylt mot kryddat köttfärsfräs eller tärnat fläsk/bacon med små broccolibucketter eller andra grönsaker i.

Och grädden mot en bechamelsås med tex ost i, eller upkryddad.
Citera
2009-09-18, 14:19
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Byt tex ut sylt mot kryddat köttfärsfräs eller tärnat fläsk/bacon med små broccolibucketter eller andra grönsaker i.

Och grädden mot en bechamelsås med tex ost i, eller upkryddad.
Helt klart finns det oändliga variationsmöjligheter, och det är ju som sagt inte sämre näring i pannkakor än pasta. Men jag tänkte mest på pannkakor-syltkombon när jag svarade.
Citera
2009-09-18, 14:31
Medlem
Storsnusarns avatar
Pannkakor blir väl vad man gör dom till.

Jag äter dom som middag, oftast med sylt och en klick cremé fraiche.
Citera
2009-09-18, 22:07
Medlem
ellervads avatar
men är det inte egentligen frukost?
Citera
2009-09-18, 22:29
Medlem
Citat:

Pannkakor med grädde och sylt är näringsmässigt detsamma som pasta (äggpasta) med grädde och sylt + ett glas mjölk. Knappast en fullvärdig middag.
Citera
2009-09-18, 22:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Pannkakor med grädde och sylt är näringsmässigt detsamma som pasta (äggpasta) med grädde och sylt + ett glas mjölk. Knappast en fullvärdig middag.

Hur du än vrider och vänder på det så är pannkakor näringsmässigt bättre än pasta. Och hur många klagar på pastans dåliga näringsvädre?

Att det sedan blir skillnad beroende på vad du äter till har inte så mycke med saken att göra. Dränker jag min supernyttiga sallad i sirap så är inte den heller så nyttig längre...
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in