2008-04-10, 07:51
Medlem
Rangvalds avatar
Köpt en ny dator nu! Tänkte att det var dags att pensionera min gammla AMD XP 2800+ som jag köpte när det var den bästa i butiken :P Tänkte ju då såklart föra över massa saker från denna till den nya innan Gamla Bettan går i pension!

Nu är det så att den XP-Keyen jag använde på Bettan är den samma som jag har använt på min nya dator!
Har inte haft båda ihång samtidigt, men båda är reggade under mitt namn och aktiverade via windows aktiveringsverktyg!

Om jag nu sätter in båda datorerna i routern, då kommer ju båda få tillgång till internet. Kommer Microsoft då säga "Fy Fy, detta går inte!" eller låta mig köra på?

Kanske bäst att dra ut sladden till modemet ?
Senast redigerad av Rangvald 2008-04-10 kl. 08:00.
Citera
2008-04-10, 08:25
Medlem
Jag har en OEM-Nyckel som jag använder till flera datorer..

Om det står att den redan använts, ring till Microsoft och säg att du formaterat så ger dom dig en ny
Citera
2008-04-10, 08:31
Medlem
Rangvalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eNaz
Jag har en OEM-Nyckel som jag använder till flera datorer..

Om det står att den redan använts, ring till Microsoft och säg att du formaterat så ger dom dig en ny

OEM? :O
Citera
2008-04-10, 08:36
Medlem
OEM = Original Equipment Manufacturer, vilket innebär att programvaran endast får säljas med ny hårdvara och installeras på hårdvara som det ej tidigare har funnits ett OS enligt det licensavtal som Microsoft har. Normalt brukar det sitta en klisterlapp på chassit med licensnyckeln.

Det är normalt inte några problem att ha samma licens på två eller tre datorer. Men som eNas sa så kan man ibland behöva ringa Microsoft för att aktivera Windows.

//zekel
Citera
2008-04-10, 09:21
Medlem
Rangvalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekel
OEM = Original Equipment Manufacturer, vilket innebär att programvaran endast får säljas med ny hårdvara och installeras på hårdvara som det ej tidigare har funnits ett OS enligt det licensavtal som Microsoft har. Normalt brukar det sitta en klisterlapp på chassit med licensnyckeln.

Det är normalt inte några problem att ha samma licens på två eller tre datorer. Men som eNas sa så kan man ibland behöva ringa Microsoft för att aktivera Windows.

//zekel

Okej.
Eftersom att jag inte ska använda båda datorerna mer än just när jag för över mina saker mellan dom så bryr jag mig nog inte om att aktivera med en ny key eller sånt klydd. Tänkte mer att det kanske skulle bli någon konflikt mellan datorerna..

Jag gör iaf så att jag drar ut modemkabeln ur routern och sätter en sladd i varje dator. Sen Ctrl+c och Ctrl+v
Citera
2008-04-17, 16:28
Medlem
BushwickBills avatar
Teknisk handikappad söker nörd för kvällspromenader.

Jag sitter med lite av ett liknande problem. Min dator kraschade och den hade jag köpt begagnat av en snubbe för 3-4 år sedan och när jag skulle installera om Windows så skiter det sig. Installationen går bra men när jag ska försöka läsa ut hans jävla kråkfötter, och aktivera windows, så vägrar microsoft ta emot dem. Kan man ringa microsoft och kräva nya även om man inte vet sin gamla key? Logiskt så tycker jag det verkar jävligt konstigt så min nästa fråga är: Hur får man tag på en giltig cd-key utan att behöva köpa en ny Windows XP skiva?

Tacksam för svar.
Citera
2008-04-17, 16:33
Medlem
coqs avatar
Personligen hade jag vid första bästa tillfälle vid en kompis dator tankat WinXPManager, tagit reda på hans key och sen avinstallerat skiten.

Har man tur kan man hitta en giltig på nätet om man googlar lite men den sannolikheten är inte särskilt stor.
Citera
2008-04-17, 16:54
Medlem
EAFs avatar
Vissa universitet brukar dela ut kopior av operativsystem till studerande. Under min studietid fick jag dubbla uppsättningar nycklar till windows 2000, XP, och Vista, både 32 och 64 bitars. Helt gratis!

Hitta en student och erbjud någon hundralapp så kanske det löser sig. Bättre alternativ än att slänga ut någon tusenlapp på en ny XP-skiva...
Citera
2008-04-17, 17:02
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAF
Vissa universitet brukar dela ut kopior av operativsystem till studerande. Under min studietid fick jag dubbla uppsättningar nycklar till windows 2000, XP, och Vista, både 32 och 64 bitars. Helt gratis!

Hitta en student och erbjud någon hundralapp så kanske det löser sig. Bättre alternativ än att slänga ut någon tusenlapp på en ny XP-skiva...

Goda nyheter för jag är student! Vem på universitetet tar man kontakt med då?
Citera
2008-04-17, 17:09
Medlem
coqs avatar
KTH har något slags samarbete med Microsoft varvid samtliga studenter på min skola har möjlighet att ladda ner diverse Microsoft-program samt WinXP och Vista gratis. Alla universitet har inte detta samarbete med Microsoft och någon lista på vilka som har det kan jag inte hitta. Ta kontakt med någon från ledningen och fråga vet jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/MSDNAA
Citera
2008-04-17, 21:39
Medlem
katten80s avatar
Då ska man komma ihåg att MSDNAA bara är ett försök att lura in en det "darkside" så att säga. Fungerande windows piratkopierer finns att ladda ned bara man letar.

Bäst gör man dock i att joina revolutionen http://ubuntu-se.org/
Citera
2008-04-21, 16:50
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
KTH har något slags samarbete med Microsoft varvid samtliga studenter på min skola har möjlighet att ladda ner diverse Microsoft-program samt WinXP och Vista gratis. Alla universitet har inte detta samarbete med Microsoft och någon lista på vilka som har det kan jag inte hitta. Ta kontakt med någon från ledningen och fråga vet jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/MSDNAA

Tack!

Finns en extern länk på wikipediasidan där man kan söka på Uni, samt Hög, som har det här sammarbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in