2008-04-10, 00:54
Medlem
Octavianuss avatar
Det är så att jag har en basilika i fönstret, som jag tar av ibland. Men hur ska jag skörda den för bästa återväxtresultat? Vad mår basilikan bäst av?
Citera
2008-04-10, 06:34
Medlem
Dennos avatar
Jag brukar göra så att du ser till att nypa av så mycket du skall ha vid närmsta "grendelning" alltså där basilikan har en möjlighet att skicka ut två nya grenar. På det sättet får du en allt tätare basilika ju mer du plockar av den.
Citera
2008-04-10, 10:12
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag brukar göra så att du ser till att nypa av så mycket du skall ha vid närmsta "grendelning" alltså där basilikan har en möjlighet att skicka ut två nya grenar. På det sättet får du en allt tätare basilika ju mer du plockar av den.
Hur menar du? Hur ser ett sånt ställe ut, är det längstmed stammen, eller är det vid roten?
Citera
2008-04-10, 10:45
Bannlyst
Plocka topparna, inte ner mot roten. Så håller den länge och blir tät. Mycket vatten gillar den också.
Citera
2008-04-10, 11:51
Medlem
jag knipsar precis över ett bladpar, är väl det som proffsen här ovan kallar grendelning. och som sagt, mycket vatten. Krukan får gärna stå i en djup skål som är vattenfylld hela tiden.
Citera
2008-04-10, 20:56
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
jag knipsar precis över ett bladpar, är väl det som proffsen här ovan kallar grendelning. och som sagt, mycket vatten. Krukan får gärna stå i en djup skål som är vattenfylld hela tiden.

Det var precis så jag menade. Över ett bladpar.
Citera
2008-04-10, 21:12
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
mycket vatten. Krukan får gärna stå i en djup skål som är vattenfylld hela tiden.

Hur menar du?
Min tid som växtodlare har gett mig erfarenheten att jorden surnar, växten dränks och mögel kommer som ett brev på posten om man har ständig övervattning.
Men du har kanske några andra kunskaper?
Citera
2008-04-10, 22:17
Medlem
Octavianuss avatar
ok, tack för tipsen, nu vet jag hur jag ska sköra, först där det kommer nya bladpar, och om det inte finns sådana så tar man en topp.

Sen ska man väll inte ha den genomsur, det är ingen vattenväxt, dock ska den vattnas frekvent. Törstig som satan e vad den lille rackarn är.
Citera
2008-04-11, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
ok, tack för tipsen, nu vet jag hur jag ska sköra, först där det kommer nya bladpar, och om det inte finns sådana så tar man en topp.

Sen ska man väll inte ha den genomsur, det är ingen vattenväxt, dock ska den vattnas frekvent. Törstig som satan e vad den lille rackarn är.

Korrektomundo!
Citera
2008-04-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hur menar du?
Min tid som växtodlare har gett mig erfarenheten att jorden surnar, växten dränks och mögel kommer som ett brev på posten om man har ständig övervattning.
Men du har kanske några andra kunskaper?

Ja, jag tycker också att det är märkligt - men ständig övervattning har gett mig mest skörd per snabbköpsbasilika. OBS! Fet disclaimer; det kan vara helt annorlunda när det kommer till självuppdragen basilika från fröer!
För att undvika mögel har jag lärt mig att ett lager singel i botten av krukan hjälper till att dränera, fast det kan vara helt hatthylla.

mvh
amatör
Citera
2008-04-11, 22:39
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Jag brukar odla basilika i tradgarden, och den ar enligt min erfarenhet i princip ododlig, det ar bara att plocka hur och var man behagar. Jag koper plantor och satter dem pa varen, och bara efter nagra manader har jag i princip en hel buske med hur mycker smaskig basilika som helst. Givetvis kan det vara svart att odla utomhus i Sverige, men den beter sig sa annorlunda utomhus att jag misstanker att den skulle ma bast i en stor bamsekruka. Som tidigare sagts behover den ocksa en hel del vatten, atminstone tills den vaxt till sig ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in