• 2
  • 3
2013-04-21, 01:16
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Eljest kan åtminstone på västerbottniska betyda annorlunda i största allmänhet. Han är som eljest och han är lite eljest används ofta, som du säger, som eufemism för att personen på det ena eller andra sättet inte är fullt tillräknelig, men kan också, i synnerhet han är lite eljest, beteckna människor som inte riktigt är som andra i största allmänhet. Den vanligaste betydelsen av han är lite eljest i min barndom var att beteckna någon som var vresig och tvär och inte så lätt att approchera.

Kopplingen mellan annars och annorlunda är för övrigt inte begränsad till övre Norrland. Åtminstonedelar av Västmanland har han är lite annars kunnat användas i precis samma betydelse som han är lite eljest i Västerbotten.

Även i Norrbotten kan eljest användas som synonym till annorlunda eller konstig, allt från ett "original" till psykiskt sjuk på riktigt.
Citera
2013-05-22, 21:20
Medlem
Zebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Eljest kan åtminstone på västerbottniska betyda annorlunda i största allmänhet. Han är som eljest och han är lite eljest används ofta, som du säger, som eufemism för att personen på det ena eller andra sättet inte är fullt tillräknelig, men kan också, i synnerhet han är lite eljest, beteckna människor som inte riktigt är som andra i största allmänhet. Den vanligaste betydelsen av han är lite eljest i min barndom var att beteckna någon som var vresig och tvär och inte så lätt att approchera.

Kopplingen mellan annars och annorlunda är för övrigt inte begränsad till övre Norrland. Åtminstonedelar av Västmanland har han är lite annars kunnat användas i precis samma betydelse som han är lite eljest i Västerbotten.

eljest betyder "annorlunda". /Västerbottning
Citera
2013-05-22, 21:34
Medlem
och absolut inte alltid i negativ mening..annorlunda kan vara enastående också.
Citera
2013-05-25, 05:17
Medlem
Shaytaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
eljest betyder "annorlunda". /Västerbottning

När jag sitter här och läser alla förslag och tolkningar om vad ordet betyder, ett ord som jag aldrig använt, så inser jag att jag inte varit säker själv tidigare om den ursprungliga betydelsen, men ords betydelse kan förändras med tiden. Titta på knulla eller fitta tex. som är gamla fornnordiska ord för stöta och våt äng.

Enligt mig betyder eljest - övrig och annorlunda, när man pratar med en norrlänning. Själv är jag skåning och vi använder inte ordet frekvent. Tror faktiskt det bara är norrlänningar som använder eljest på riktigt. De har patent på ordet, och det är den betydelsen som bör respekteras.

"Han är lite eljest", vilket jag förstått betyder att personen är annorlunda och inte som alla andra. Och det har inte med klädsel att göra utan med skallen. Personen kan vara en byfåne, original eller lätt efterbliven.
Citera
2013-05-25, 14:26
Bannlyst
Var faktiskt en som hade översatt en Swesub till Döda Poeters Sällskap när de läste upp en dikt (tror jag). Eljest
Citera
2014-02-05, 20:21
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytanis
Tror faktiskt det bara är norrlänningar som använder eljest på riktigt. De har patent på ordet, och det är den betydelsen som bör respekteras.

Fan heller. Upplänning här och ordet används, om än sällan, i mina trakter. Inga norrlänningar har patent på ordet. Ord har den betydelse man ger dem. Eljest är ett bra ord som, tror jag, försvinner mer och mer. Hoppas det får en renässans.

Däremot är det korrekt att den närmaste betydelsen är just "annorlunda". Oftast, men inte alltid, i en sämre bemärkelse.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in