2008-04-09, 21:11
Medlem
Hundvalps avatar
På fredag eller måndag ska jag, i den muntliga delan av nationella provet i Svenska B, hålla ett tal om ideal. För att få det så perfekt som möjligt skulle jag behöva eran hjälp. Talet ska vara 4-6 minuter långt, och jag försöker nu skriva en "mall" så jag kan hålla mig till dessa minuter. Talet i sig är inte klart utan en det fattas. Men skulle ni kunna hjälpa mig med fel jag har gjort så det låter bättre när man pratar för klassen, vad som fattas i talet, vad jag kan lägga till och så vidare?

.
Citera
2008-04-09, 22:32
Medlem
STAEDTLERs avatar
Vill gärna ge lite konstruktiv kritik angående ämnesvalet...

Det känns bara så sjukt uttjatat med kroppsidealet som samtalsämne. Jag tror att ditt anförande kommer att gå mycket bättre om du väljer något lite mindre förutsägbart.

När man talar till publik måste man förhålla sig till den, och efter 12 tal om kroppsideal lär dina klasskamrater vara lite trötta på ämnet. Tänk också på att även din betygssättande lärare är människa, vilken uppskattar omväxling.

Vrid ämnet lite grand och framstå som smart och engagerad. Mycket belöning för lite arbete.

Förslag skulle kunna vara idealism som filosofi eller kanske till och med vad du själv har för ideal (för samhället eller en sommardag eller en flickvän). Var inte rädd att vara lite provocerande. Det blir roligare i längden.

Lycka till!
Citera
2008-04-10, 00:03
Medlem
dMobergs avatar
Om du ska tala om det där så börja med det att köra upp aftonbladet-rubriken på en överhuvudsbild och läs rubriken högt. Försök att vara lite originell direkt i början.

Själv hade jag med mig en vattenkokare. Den gav mig bra betyg trots att jag råkade prata 7+ minuter. xD (MAX var 5:30)
Citera
2008-04-10, 00:10
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STAEDTLER
Det känns bara så sjukt uttjatat med kroppsidealet som samtalsämne. Jag tror att ditt anförande kommer att gå mycket bättre om du väljer något lite mindre förutsägbart.

När man talar till publik måste man förhålla sig till den, och efter 12 tal om kroppsideal lär dina klasskamrater vara lite trötta på ämnet. Tänk också på att även din betygssättande lärare är människa, vilken uppskattar omväxling.
Medhåll fram till den sista citerade meningen. Mina fördomar säger mig att den genomsnittlige svenskläraren blir lika fuktig i småbyxorna även av den hundrade eleven som visar hur lydigt hon tagit till sig den rätta läran...

Så att hålla framförandet enligt mallen "charmigt arg och inbillningsradikal tonårsfeminist" modell A1 är nog precis rätt väg att gå för ett högt betyg.
Citera
2008-04-10, 00:14
Medlem
Hundvalps avatar
Nationella Provets muntliga del handlar om Saga och Sanning. Många i min klass har därför valt att prata om gudar och liknande tråkiga saker. Så jag är nog ganska ensam om att prata om ideal under Saga och Sanning i min klass. Tror också att åhörarna ser det roligare att lyssna till ideal än gudar?
Citera
2008-04-10, 00:16
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Nationella Provets muntliga del handlar om Saga och Sanning. Många i min klass har därför valt att prata om gudar och liknande tråkiga saker. Så jag är nog ganska ensam om att prata om ideal under Saga och Sanning i min klass. Tror också att åhörarna ser det roligare att lyssna till ideal än gudar?
Det skulle inte jag göra. Och om alla i din klass nu snackar om gudar, så finns ju chansen att de är mer intresserade av det än ideal.
Citera
2008-04-10, 00:30
Medlem
STAEDTLERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Medhåll fram till den sista citerade meningen. Mina fördomar säger mig att den genomsnittlige svenskläraren blir lika fuktig i småbyxorna även av den hundrade eleven som visar hur lydigt hon tagit till sig den rätta läran...

Ser din poäng... Det har väl med största sannolikhet att göra men den individuella läraren. Känns som att om det är ett '68-barn bör man köra på " den rätta läran" men om det är en yngre förmåga förnöjer omväxling snarare.
Citera
2008-04-10, 14:50
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Det skulle inte jag göra. Och om alla i din klass nu snackar om gudar, så finns ju chansen att de är mer intresserade av det än ideal.
Kanske överdrev lite om att alla snacker om gudar och sådant. Men idag var det i alla fall två styckna som pratade om ideal och alla verkade intresseade.
Citera
2008-04-10, 15:13
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Kanske överdrev lite om att alla snacker om gudar och sådant. Men idag var det i alla fall två styckna som pratade om ideal och alla verkade intresseade.
Ja, det blir nog bra. Men jag tycker fortfarande du ska köra på vattenkokare alltså!
Citera
2008-04-10, 16:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte

Så att hålla framförandet enligt mallen "charmigt arg och inbillningsradikal tonårsfeminist" modell A1 är nog precis rätt väg att gå för ett högt betyg.

För VG kan det räcka kanske räcka med "charmigt arg och inbillningsradikal tonårsfeminist" men MVG skiljer agnarna från vetet. Det framförandet minns läraren med behållning längre än lektionen ut.
Citera
2008-04-10, 16:31
Medlem
Citat:

nej, ideal är uttjatat.
Citera
2008-04-14, 19:52
Medlem
Hundvalps avatar
Saga och Sanning

Imorgon ska jag hålla talet och är nu i princip klar med mitt tal om ideal. Det jag vill är om ni kan titta igenom texten och se så att allt är rätt grammatiskt ut, men även om jag skulle behöva ändra på något.

Detta ska i rundra slängar bli ta plus minus 5 minuter. Behöver jag lägga till något för att nå dit måntro?

Tacksam för hjälp!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in