2008-04-09, 20:55
Medlem
nu är det så att jag befinner mig i mexico och jag älskar mexikansk mat!
slänger ut en fråga här om det är någon som kan skicka mig i rätt riktning eventuellt? Kanske är det någon som har erfarenhet av kockskola i mexico? Är intresserad av allt mellan 1 månad och upp till några år och hela mexico är intressant även om jag är mest intresserad av mexico city!
Citera
2008-04-09, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
nu är det så att jag befinner mig i mexico och jag älskar mexikansk mat!
slänger ut en fråga här om det är någon som kan skicka mig i rätt riktning eventuellt? Kanske är det någon som har erfarenhet av kockskola i mexico? Är intresserad av allt mellan 1 månad och upp till några år och hela mexico är intressant även om jag är mest intresserad av mexico city!
I city vet jag finns en del skolor, framför allt för amerikaner. En bekant till mig hade nyligen varit där.

Dock är standarden tydligen ganska låg för det mesta, både på utbildningen liksom utrustningen. Den mesta maten lagades på öppen eld.

~Paul~
Citera
2008-04-10, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I city vet jag finns en del skolor, framför allt för amerikaner. En bekant till mig hade nyligen varit där.

Dock är standarden tydligen ganska låg för det mesta, både på utbildningen liksom utrustningen. Den mesta maten lagades på öppen eld.

~Paul~
Du kan ju inte förneka att det är jävligt coolt att verkligen till fullo behärska matlagning över öppen eld

EDIT: Då menar jag förstås inte att slänga en flintastek på grillen.
Citera
2008-04-10, 12:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Du kan ju inte förneka att det är jävligt coolt att verkligen till fullo behärska matlagning över öppen eld
Håller med. Visst är det så. Men tyvärr så är det inte den typen av matlagning som man kommer att syssla med senare, under sin presumtiva karriär.

~Paul~
Citera
2008-04-10, 14:30
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Visst är det så. Men tyvärr så är det inte den typen av matlagning som man kommer att syssla med senare, under sin presumtiva karriär.

~Paul~
Men det är ju alltid en erfarenhet om man lägger det till en vanlig utbildning.

I Mexico är dom väl mycket för fisk bakad i ett skal av salt, och sådant. Iaf. i kusten, i CdM vete fan om dom har någon fisk...

Maten jag ätit i Mexico har varit bra, så någon OK utbildning måste ju finnas.
Citera
2008-04-10, 14:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
1. Men det är ju alltid en erfarenhet om man lägger det till en vanlig utbildning.

2. I Mexico är dom väl mycket för fisk bakad i ett skal av salt, och sådant. Iaf. i kusten, i CdM vete fan om dom har någon fisk...

3. Maten jag ätit i Mexico har varit bra, så någon OK utbildning måste ju finnas.
1. Självklart är det bra med nya erfarenheter. Det jag ifrågasatte var värdet av just det här specifika fallet översatt till svenska förhållanden, dvs arbetslivet.

2. Jag förmodar att det finns insjöfisk.

3. Inte nödvändigtvis. Min mormor lagade enligt min mening utmärkt mat trots att hon saknade en officiell utbildning . Det samma gäller många folk i tredje världen.

~Paul~
Citera
2008-04-10, 18:57
Medlem
Tjohildas avatar
Han kanske vill komma hem och starta en genuin mexikansk restaurang??

Flodfisk finns det iaf massor. När jag var där åt vi det på indianvis, dvs ångkokt i gröna blad. Muuuums! Sedan åt jag givetvis massor av havsfisk, godast som den var med bara lite lime och salt och smör.

Mexico är f ö ett av mina favoritländer matmässigt, även om jag vet nada om ev kockskolor där. Men om ts kommer hem och startar eget lovar jag att bli stamkund!!
Citera
2008-05-16, 19:41
Medlem
Den bästa Mexikanska maten lagas i USA.
Framförallt i de TexMex inspirerade områdena.
IMO är detta mest pga av råvarorna i Mexico suger med våra västerländska mått sett (smakat). Frugan har jobbat på mexe restaurang, i Mexico, i flera år, så jag tror mig veta lite. Har själv varit där i 2 månader å ätit allt å fått Montesumas etc.

Rekomenderar dig att ta en skola i USA på ett Mexe hak om du vill öppna restaurang.

Mexe recept med västerländska råvaror är det inget som slår, yuammy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in