2008-04-09, 21:29
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Det cirkulerar massor av fejkade mail från Paypal. Det första du skall göra är att kolla om mailet verkligen kommer från Paypal.

Kolla mailet och titta på dess mail header. Där skall det finns ett antal "recived" rader. Kan du posta dem här?

uhm.. raderade allt i min mailbox nu fan kanske va lite dumt gjort..
Men nu behöver jag hjälp med RIKTIGT bra antivirus program så man kan kolla om man har nå skit på datorn eller inte. Och när jag ringde paypal sa dom att mitt lösenord blivit ändrat och att det hände idag så de stängde ner det fick mail om det också precis efter så. Fattar inte hur det här har hänt haha får väl skylla mig själv.. Men bytt lösenord på allt nu på morsans dator så det är lungt behöver som sagt hjälp med anti virus program nu! Nod32 är bra vet jag men har redan använt trialen till den..
Citera
2008-04-09, 21:31
Medlem
Chernobyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaxXz
uhm.. raderade allt i min mailbox nu fan kanske va lite dumt gjort..
Men nu behöver jag hjälp med RIKTIGT bra antivirus program så man kan kolla om man har nå skit på datorn eller inte. Och när jag ringde paypal sa dom att mitt lösenord blivit ändrat och att det hände idag så de stängde ner det fick mail om det också precis efter så. Fattar inte hur det här har hänt haha får väl skylla mig själv.. Men bytt lösenord på allt nu på morsans dator så det är lungt behöver som sagt hjälp med anti virus program nu! Nod32 är bra vet jag men har redan använt trialen till den..

norton antivirus??
Citera
2008-04-09, 21:38
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chernobyl
norton antivirus??

Hoppas du skojjar?

Fick hem nod32 igen nu och det funkar verkar det som..
Fan hoppas jag inte har något
Citera
2008-04-09, 21:41
Medlem
Chernobyls avatar
nej faktiskt inte och så länge jag haft norton har jag aldrig blivit utsatt av bedragare och deras program.

klart som fan att du kommer upptäcka virus när du inte haft ett virusskydd.. hur länge har du varit utan??
Citera
2008-04-09, 21:49
Medlem
HonSomTarDens avatar
Hur mycket hade du på kontot?
Citera
2008-04-09, 21:51
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSomTarDen
Hur mycket hade du på kontot?

Hade 15 dollar men inte det som jag var orolig över , det var det faktum att jag TROR jag hade brorsans kort kopplat till mitt konto och vet inte om det går att ta pengar från kortet när man snott någons account.. Men är det mitt så har jag använt e-kort för att registrera så då borde det inte vara någon fara..
Citera
2008-04-09, 21:56
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaxXz
Jag tänkte fråga om råd hur jag skulle göra eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av sådant här , är det så himla fel gjort av mig?

1. Ta reda på ifall emailet är äkta eller phishing.
2. Om äkta, gör som det säger, spärra kopplade kort, snacka med bank och paypal.
3. Ta reda på hur informationen kunnat läcka, trojan, msnvirus, databasdump från något ställe.
4. I värsta fall formatera burken om inget annat hittas.
5. Lär dig av misstagen.
Citera
2008-04-09, 21:57
Medlem
ShmotZs avatar
1. Skicka mail 2. Ring 3. Avsluta kontot(Om det går) 4. no idea ..

Inte läst tråden, och jag har själv inte använt Paypal
Citera
2008-04-09, 21:57
Medlem
nkwtms avatar
När man får sådana där mail är det alltid bra att kolla ifall det är så att det finns länkar i mailet, om du håller över dom och ser att dom går mot något i stil med:

h4x0r-paypal.com.ru/xxxxxxxx

så kan man ju börja misstänka något.

Kommer det däremot från paypal.com/xxxxx ser det inte lika suspekt ut, kolla isåfall att länken går dit den ska,

exempel på länk som "går fel":

Länktexten: Click here to change address
går egentligen till en helt annan sida på paypal, typ för att auktionera ut något eller whatever.

Att mailet kommer från xxxx@paypal.com behöver inte betyda att det faktiskt gör det, jag kan utan problem skicka valfritt mail till vem som helst från bill.gates@microsoft.com till exempel.

Vet inte om du har koll på allt detta redan, men jag skriver det för säkerhets skull eller ifall någon annan kan dra nytta av det
Citera
2008-04-09, 21:59
Medlem
nkwtms avatar
btw. hur kunde du avsluta kontot ifall lösenordet var ändrat?
Citera
2008-04-09, 22:06
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
1. Ta reda på ifall emailet är äkta eller phishing.
2. Om äkta, gör som det säger, spärra kopplade kort, snacka med bank och paypal.
3. Ta reda på hur informationen kunnat läcka, trojan, msnvirus, databasdump från något ställe.
4. I värsta fall formatera burken om inget annat hittas.
5. Lär dig av misstagen.

Letar för fullt nu efter virus med nod32 , och tro mig kommer lära mig av detta misstag tänker använda anti virus program i framtiden.
Citera
2008-04-09, 22:08
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
btw. hur kunde du avsluta kontot ifall lösenordet var ändrat?

Jag ringde dit , kunde inte logga in på mitt paypal heller med mitt lösenord så då bad jag dom att avsluta kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in