2008-04-09, 19:57
Medlem
LoLLoNs avatar
Hejsan. Jag har fått i skoluppgift att diskutera likheten mellan Big Bang och atombomben, så tänkte bara höra lite om någon så att säga kunde guida in mig på rätt spår, hitta lite grejer "som man bara inte får glömma" osv. Givetvis inget "Kan ni göra uppgiften?" Bara lite vägvisning. Tack på förhand

MVH LoLLoN
Citera
2008-04-09, 20:12
Medlem
Vintersömns avatar
Väldigt märklig skoluppgift måste jag säga. Livets Ords friskola månne?

Spontant kan man väl kanske säga att i båda fallen fusioneras väte till helium, tänker nu på vätebomb och den tidiga nukleosyntesen.

Annars? Tja. I båda fallen är det väl ganska varmt kanske. Det finns en del bakgrundsstrålning kvar från Big Bang, och en viss del av den strålning vi utsätts för kommer från atmosfäriska provsprängningar.

Om jag har rätt i mitt första antagande (Livets Ords friskola) kan du ju alltid hävda att båda har en intelligent skapare, men att när Gud gör det blir det gott och när människan försöker leka Gud blir det ont. Det borde rendera en del pluspoäng?
Citera
2008-04-09, 20:19
Medlem
Det finns de som kan det här bättre, men jag gissar att din diskussion blir rätt kort.

Big Bang: Rum och tid skapas utifrån en singularitet.
Atombomb: Atomkärnor som existerar i ett befintligt, flera miljarder år gammalt universum, klyvs via fission.

Jag ser inte så stora likheter. Men jag förvisso ingen expert heller.
Citera
2008-04-09, 20:19
Medlem
West-ens avatar
Nja, likhet?
I Big Bang skapades (eller en bra bit därefter) de första elementarpartiklarna, i en atombomb skapar du en självuppehållande reaktion där en splittrad uran atom får andra att splittras med en exponentiellt ökande hastighet.
(Uran = STORA atomer.
Big Bang = Inte en enda färdig atom.)

Likheten jag kan se är väl den oerhörda värmen, fast den var många gånger större i Big Bang. Frågan är ytterst underlig. Det är som att jämföra en solros med ett glas vatten.
Citera
2008-04-09, 20:47
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Väldigt märklig skoluppgift måste jag säga. Livets Ords friskola månne?

*snip*

Om jag har rätt i mitt första antagande (Livets Ords friskola) kan du ju alltid hävda att båda har en intelligent skapare, men att när Gud gör det blir det gott och när människan försöker leka Gud blir det ont. Det borde rendera en del pluspoäng?

TS:
Som sagt; en utomordentligt underlig uppgift. Den enda likhet som kan tänkas finnas mellan Big Bang och en atombombsexplosion är att man på grund av den mänskliga föreställningsförmågans tillkortakommanden kanske föreställer sig Big Bang som en slags explosion, vilket dock är helt felaktigt. Det är frågan om helt olika fysikaliska skeenden.
Citera
2008-04-09, 21:36
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoLLoN
Hejsan. Jag har fått i skoluppgift att diskutera likheten mellan Big Bang och atombomben, så tänkte bara höra lite om någon så att säga kunde guida in mig på rätt spår, hitta lite grejer "som man bara inte får glömma" osv. Givetvis inget "Kan ni göra uppgiften?" Bara lite vägvisning. Tack på förhand

MVH LoLLoN

Förutsatt att skolan du går i inte är en frireligiös sekt så tror jag att det där är en kuggfråga där du egentligen ska formulera varför de inte har några likheter alls trots att folk felaktigt tror det. För jag antar att det här är en uppgift i tvåan eller trean på gymnasiet?
Citera
2008-04-09, 21:57
Medlem
LoLLoNs avatar
Haha tyvärr inget med livets ord att göra. Nej grejen är den att det är det att vi ska föra en diskussion, men jag tänkte eftersom inte har någon riktig kunskap om ämnet så tänkte jag om någon kunde. Så jag vet vad jag ska vara mer påläst om och på så vis kunna föra diskussionen och inte bli som en stum vägg. Så att det ska väl inte vara världens mest logiska svar, bara det duger att babbla om lite så det låter bra i en svenskalärares öron och inte en naturkunskapslärares Hur som helst stort tack till alla svar och även ett stort tack till det goda skrattet jag fick om livets ord! Haha!

MVH LoLLoN
Citera
2008-04-09, 22:26
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Jag tycker någon skriver ett bra tal här om deras "likheter och skillnader" på inte för överdriven nivå eller för långt.

Sedan läser du upp det och skriver hur det gick xD.
Citera
2008-04-09, 22:40
Medlem
West-ens avatar
Likheter:
En utvidgning av någonting, rummet i Big Bang, atomer i atombomb.
Värmeutveckling, otrolig värmeenergi vid Big Bang, måste varit helt sjukt varmt, ingenting kan ha existerat som Atomer, eller ens elementarpartiklar från början eftersom värmen överstiger stark växelverkan och elektromagnetisk kraft med lätthet. En kraftfull värmeutveckling till någon miljon grader vid atombomben kanske, där den exponentiellt frigjorda atomenergin leder till ganska ögonblicklig förstöring av materia.
Olikheter:
Nästan allt, Big Bang var ingen explosion, över huvud taget, det var en expansion av rumstiden, där någonting fick det att utvidgas från en singularitet till ett beboeligt universum. En atombombsexplosion handlar med tunga atomer, och deras förmåga att klyvas när fria neutroner får den redan instabila atomen att brista och frigöra ytterligare neutroner. Tunga atomer skapas först av supernovor långt efter inträffandet av själva "smällen".
Citera
2008-04-09, 22:42
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoLLoN
... så det låter bra i en svenskalärares öron och inte en naturkunskapslärares ....

Svenskalärare alltså, hade en sån i första året på gymnasiet som sa typ "Nu ska vi testa att skriva en text med tanke på läsaren. Så jag vill att ni skriver en A4 där ni för en 5-åring förklarar hur ett kärnkraftverk utvinner energi!". När man precis fått lära sig i fysiken att F=mgh... Tjovippen liksom.
Citera
2008-04-09, 22:48
Medlem
pjotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Svenskalärare alltså, hade en sån i första året på gymnasiet som sa typ "Nu ska vi testa att skriva en text med tanke på läsaren. Så jag vill att ni skriver en A4 där ni för en 5-åring förklarar hur ett kärnkraftverk utvinner energi!". När man precis fått lära sig i fysiken att F=mgh... Tjovippen liksom.

Förlåt, men vadå F=mgh?
Citera
2008-04-09, 22:51
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjott
Förlåt, men vadå F=mgh?

I tvärtomland, där jag bor, är F lägesenergin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in