2008-04-09, 19:22
Medlem
Skulle vara kul om ni kunde dela med av erfarenheter där själva recepten inte varit så lyckade, alltså inte när ni själva sabbar p.g.a. misstag.

Idag skulle jag göra äppelmuffins med kanel efter ett recept. Där står att smeten kommer räcka till 6 stora muffins eller 12 små. Kör igång och blandar alla ingredienserna och när jag börjar hälla upp i formar märker jag att smeten bara räcker till 3 och en halv stor muffin
Det var inte enda problemet. Tiden i ugnen var för snålt angiven (brukar lägga på några extra minuter ändå av vana) så dom sjönk ihop och var fortfarande kladdiga i mitten.

Blir alltså inga muffins ikväll....
Citera
2008-04-09, 19:46
Medlem
sommarlovs avatar
Händer ofta att recepen inte stämmer.
Jag brukar anteckna direkt i kokboken, tex blev torrt, ha i lite mera mjölk, osv.
Citera
2008-04-09, 19:53
Medlem
Jag lagade en grönsakssoppa utifrån Viktväktarnas kokbok. Den lät god när jag läste receptet, morötter, kålrot och apelsin bland annat, men den smakade fruktansvärt! Totalt oätlig, smakerna passade inte alls ihop. Var bara att slänga alltihop efter att ha försökt tvinga i sig ett antal matlådor innehållandes denna soppa...
Citera
2008-04-09, 20:00
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Det var inte enda problemet. Tiden i ugnen var för snålt angiven (brukar lägga på några extra minuter ändå av vana) så dom sjönk ihop och var fortfarande kladdiga i mitten.

Låter tyvärr inte som fel på receptet utan mer en definitionsfråga om vad en "stor muffin" är. Om det skulle blivit 6 stycken och du gör 3,5 och gräddar dem lika länge som för 6 är det inte så kontigt dom inte blev klara.

Men bra idé på trådämne. Kan bidra med ett vedervärdigt Jamie-recept som han kallar "ingefärsöl". Tänkte göra en enkel välkomstdrink och kollade i en av den nakna kockens böcker. Recetet var muscovadosocker, mineralvatten, riven ingefära och citronskivor. Lät helt okej på pappret, och det var en fin bild till. Smakade otroligt äckligt, fruktansvärt bittert med stark ingefärs-smak och lakriston från sockret. Tur jag alltid provlagar recept åt mig själv innan jag serverar dem.

Jamie suger!!!
Citera
2008-04-09, 20:54
Medlem
Muggs avatar
Gjorde en "Klassisk smörgåstårta" enligt recept nyligen. Det man täcker hela utsidan skulle enligt receptet vara 50/50 av majonnäs och lätt creme fraiche. Men den kombinationen är värdelöst lättflytande för en smörgåstårta
Citera
2008-04-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Låter tyvärr inte som fel på receptet utan mer en definitionsfråga om vad en "stor muffin" är. Om det skulle blivit 6 stycken och du gör 3,5 och gräddar dem lika länge som för 6 är det inte så kontigt dom inte blev klara.

Nja, det finns ju såna där små liknande dom där små citronmuffins som är standard i affärerna. Det räknar jag som en liten muffin. Sen finns det mellanstora och så dom där jättehöga.
Jag körde på mellanstora formar så det borde ha fungerat. Vidhåller att receptet var defekt
Citera
2008-04-09, 22:54
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Nja, det finns ju såna där små liknande dom där små citronmuffins som är standard i affärerna. Det räknar jag som en liten muffin. Sen finns det mellanstora och så dom där jättehöga.
Jag körde på mellanstora formar så det borde ha fungerat. Vidhåller att receptet var defekt

Bra, då säger vi så! Vi skyller alltid på receptet! Tyvärr kan jag inte göra det för jag hittar nästan alltid på egna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in